Het moederbedrijf van Mercedes-Benz Daimler, kondigt aan te stoppen met het ontwikkelen van de waterstof auto. Andere autofabrikanten zoals VW volgen. Wat drijft de autofabrikant om jarenlange investeringen tot een abrupt einde te brengen?
1. Daimler stopt na 30 jaar investeren in waterstof auto
Daimler beëindigt zijn programma voor het ontwikkelen van personenauto’s op waterstof.
Gedreven door de droom om een auto met zero emissie te produceren, een groot rijbereik én een tankbeurt van enkele minuten, is Daimler al zo’n 30 jaar bezig met waterstoftechnologie. D
oor de grote investeringen die gedaan moeten worden hebben zij besloten om te stoppen met de ontwikkeling. Vergeleken met elektrische auto’s vallen de investeringen voor een waterstof auto twee keer hoger uit.
1.1 Volkswagen stapt volledig over op elektrisch
Ook Volkswagen heeft de beslissing genomen om niet verder te investeren in de waterstoftechnologie. Zij zien de waterstof de komende tien jaar niet als concurrent van elektrische voertuigen.
Volkswagengroep heeft besloten om zich volledig te concentreren op elektrische voertuigen, omdat het in de nabije toekomst als een gezondere investering wordt gezien.
CEO Herbert Diess, van de Volkswagen-groep, is ervan overtuigd dat ‘’het tijdperk van de klassieke autofabrikanten voorbij is’’, en dat het bedrijf, om het succes op lange termijn te blijven verzekeren, de EV-trend volledig moet omarmen.
2. De waterstof auto wordt de technologie voor het volgende tijdperk
Naast Daimler en Volkswagen volgt ook Honda. Honda zegt in een statement: ‘’Misschien komt de waterstof auto, maar dat is een technologie voor het volgende tijdperk.
Onze focus ligt nu op hybride en elektrische voertuigen’’.
Honda gaat nog verder en zal eind september 2021 stoppen met de productie alle dieselauto’s. Honda zal met zijn komende EV-modellen zich volledig gaan richten op Europese markt.
Goed nieuws dus voor ons als Europeanen.
2.1 Wat is het verschil tussen waterstof en elektrisch?
In de bovenstaande infographic (bron: Volkswagen) is de algehele energie-efficiëntie van elektrisch rijden en waterstof in kaart gebracht.
De energie-efficiëntie van waterstof is inefficiënt, omdat er veel elektriciteit nodig is om water in waterstof te splitsen, naar brandstofstations te distribueren en weer om te zetten in elektriciteit.
Bij elektrisch rijden komen er maar twee elementen aan te pas. De stroom wordt bijvoorbeeld opgewekt uit windenergie vervolgens getransporteerd naar een laadpaal en de laadpaal transporteert de stroom weer naar de accu van de auto.
2.2 Elektrisch in een versnelling
Door de strategiewijziging van grote autofabrikanten zal de EV-markt zich nog sneller ontwikkelen. Meer elektrische modellen en lagere prijzen door massaproductie.
De waterstof auto wordt zeker nog niet afgeschreven, maar zal pas over tientallen jaren efficiënt genoeg zijn om op grote schaal te produceren.
De EV markt gaat zich op korte termijn nog sneller ontwikkelen, de waterstof auto pas over tientallen jaren
3. Laadpassen
Rijd je elektrisch of ga je dit binnenkort doen? Via onze site kan je bij E-Flux een laadpassen aanvragen met een voordelig abonnement.
Tarieven worden één-op-één doorgezet, zonder opslagen. Met deze pas kun je op meer dan 100.000 laadpunten laden.
Wil je meerdere passen bekijken? Bezoek onze laadpassen vergelijkings pagina en vraag daarna direct aan.
- Paskosten €2,44 per maand, geen eenmalig kosten via onze site
- Dekking van 98% in de Benelux van publieke laadpalen,
- Snelladen bij Allego en Fastned
- Geen (standaard) borg betaling
- Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
- Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes

- Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland en Italie (totaal >40.000 laadpunten)
- (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
- Géén lastige credit check die je aanvraag in de weg staat
- Contractduur 1 jaar, daarna maandelijks opzegbaar
- Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
- Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK),
Een laadpas bij uitstek geschikt DGA en ZZP met elektrische/hybride auto!
- Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
- e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
- 24/7 support voor laadproblemen
- Te combineren met betaald parkeren app
- Geschikt voor elektrische of hybride auto’s
- Geen pechhulp mogelijkheden
- Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen
Deze laadpas is de goedkoopste laadoplossing in de markt met de hoogste landelijke dekking

Gestart in 2014 als initiatiefnemer van deze website, naast een baan bij Philips waarin ik veel hebt gereisd. Als (toen) deeltijd zzp-er altijd op zoek naar minimalisatie van administratie en schrijf graag voor mijn doelgroep: De Zakelijke Reiziger. Veel praktische kennis deel ik o.a. over zakelijke tankpassen en zakelijk auto leasen.