2 minuten leestijd

Als bedrijf kan je ervoor kiezen om een auto van de zaak aan te schaffen. Dit betekent dat je werknemers deze auto kunnen gebruiken om bijvoorbeeld naar afspraken te gaan. Zo ben je als bedrijf beter verzekerd en hoeven de werknemers geen benzinekosten te declareren. Ondanks de vele voordelen van een auto van de zaak zitten er ook veel risico’s aan verbonden. Zo kan het voor komen dat de werknemer een ongeluk krijgt met de auto. Wat moet je dan doen als werkgever?

Het maakt niet uit hoe groot of klein het ongeluk is; als werkgever moet je een aantal stappen doorlopen na het ongeluk. Welke stappen zijn dit precies?

Stap 1: Verzamel informatie

De eerste stap na een ongeluk met een auto van de zaak is het verzamelen van alle relevante informatie over het incident.

Dit omvat onder meer de namen en contactgegevens van alle betrokkenen, inclusief eventuele getuigen, het kenteken van de auto(‘s) die betrokken zijn bij het ongeval, en eventuele verzekeringsgegevens van de andere partij(en). Hoe meer informatie je verzamelt, hoe beter je in staat zult zijn om de schade goed af te handelen.

Lees ook: Wanneer kan ik parkeerkosten opvoeren als aftrekpost?

Stap 2: Meld het ongeval bij de verzekeraar

Zodra je alle benodigde informatie hebt verzameld, is het belangrijk om het ongeval zo snel mogelijk te melden bij de verzekeraar van het bedrijf. Als je een collectieve ongevallenverzekering bedrijven hebt, kan je de kosten van schade vanuit het ongeluk terugvragen via je verzekeraar.

Dit kan vaak telefonisch of online worden gedaan, afhankelijk van de voorkeur van de verzekeraar. Geef alle details van het incident door die je bij de eerste stap hebt verzameld en volg de instructies van de verzekeraar op om de claimprocedure in gang te zetten.

Stap 3: Documenteer de schade

Het is belangrijk om de schade als gevolg van het ongeval nauwkeurig te documenteren. Laat de werknemer foto’s maken van de beschadigde voertuigen en eventuele andere eigendommen die bij het ongeval betrokken zijn.

Het goed vastleggen van de schade is essentieel voor de verzekering

Noteer ook de datum, tijd en locatie van het incident, evenals eventuele omstandigheden die mogelijk hebben bijgedragen aan het ongeval. Deze documentatie kan later van pas komen bij het afhandelen van de verzekeringsclaim.

schadevrije jaren

Stap 4: Informeer de werknemer(s)

Het is ook belangrijk om de betrokken werknemers op de hoogte te blijven houden van de situatie. Bied hen de nodige ondersteuning en begeleiding, zoals het regelen van een vervangend voertuig, het verstrekken van medische hulp indien nodig, en het bieden van psychologische ondersteuning om eventuele traumatische gevolgen van het ongeval te verlichten.

Stap 5: Volg de bedrijfsprotocollen

Als een van de laatste stappen is het belangrijk om de bedrijfsprotocollen voor het omgaan met ongevallen met bedrijfsvoertuigen goed op te volgen.

Dit kan onder meer het indienen van interne rapporten, het informeren van hoger management, en het implementeren van preventieve maatregelen omvatten om toekomstige ongevallen te voorkomen.

Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger

Speur door onze kennisbank waar je 500+ artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.

Naar de kennisbank

De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratiehandige apps emobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet..

Stap 6: Schadeclaim indienen

Nadat je alle benodigde informatie hebt verzameld, het ongeval is gemeld bij de verzekeraar, je de schade hebt gedocumenteerd, de werknemers zijn geïnformeerd en je de bedrijfsprotocollen hebt gevolgd, kan je de schadeclaim indienen.

Als jouw bedrijf een collectieve ongevallenverzekering voor bedrijven heeft, kan je deze schadeclaim gemakkelijk indienen. Zo kan je het ongeval goed afhandelen.

Essentie: Alle kosten aftrekbaar, geen kilometer begrenzing, onderhoud zelf regelen.

  • Lease voorraad +90.000 (bedrijfs)auto’s: nieuw en occasions!
  • Aanvraag volledig digitaal in 4 stappen
  • Het leasebedrag, slottermijn en looptijd naar wens aan te passen.
  • Looptijd: 24, 35, 48, 60 maanden
  • Binnen 24 uur reactie op offerte aanvraag
  • Financial lease van zzp tot mkb: auto is direct je eigendom
  • Marktleider van nieuwe en jonge auto’s

Bekijk het aanbod > In 4 stappen naar jouw lease contract

 

FinancialLease.nl - blog

Klantentevredenheid: 9,5

Essentie: Je betaald een hoger maandbedrag, maar geen omkijken naar onderhoud.

  • Intuïtief en eenvoudig je auto online configureren en afsluiten
  • Flexibele termijnen: 18 tot 72 maanden zorgeloos leasen
  • Lease contract is snel opzegbaar 
  • Incl. pechhulp in Nederland en een eigen risico van max. 300 euro
  • Keuze uit extra voordelige rijker uitgeruste én direct leverbare Athlon Editions

Kies jouw personenautoStel zelf je nieuwe leaseauto samen

Athlon logoKlantentevredenheid is 8,4

Essentie: Private lease is voor ondernemers aantrekkelijk bij weinig privé kilometers!

  • Scherpe tarieven
  • Meer dan 30.000 mensen gingen je voor
  • Met contract annuleringsoptie: bij ontslag kan je van de auto af
  • Flexibele kilometerbundel
  • De 120 medewerkers hebben samen 45 jaar lease-ervaring
  • Gemak: ze bieden een haal- en brengservice bij onderhoud
  • Aangesloten bij Keurmerk Private Lease

Kies jouw personenautoStel zelf je nieuwe leaseauto samen

 

Private Lease bij Justlease

Klantentevredenheid is 8,6

Share This