fbpx
06-23703555 [email protected]
3 minuten leestijd

Tesla - waterstofauto

Een waterstofauto rijdt ook op stroom, alleen komt de elektriciteit niet uit een oplaadbare batterij. Het principe van waterstofauto’s is dat een brandstofcel onder motorkap waterstof omzet in elektriciteit.

Het bekende nadeel is een grote waterstoftank en een laag rendement, maar dat lijkt inmiddels opgelost. Want de innovatie dendert voort.

Het rendement wordt vergelijkbaar met elektrisch auto’s (rond de 70%) en het opladen kan in een paar minuten tijd.

Het tanken wat een waterstofauto is vergelijkbaar met het tanken van fossiele brandstof. Het lijkt dat de batterij auto zijn langste tijd heeft gehad. De Tesla lijkt ingehaald te worden door… Hyundai.

 

1. Tesla stapt over op waterstof?

Prof. Dr. Ad van Wijk, hoogleraar Future Energy Systems aan de TU Delft, is ervan overtuigd dat de waterstofauto in aantallen zal winnen van de elektrische auto.

Het huidige bekende rendement van rond de 60% is al significant beter als de benzine- en dieselauto’s: de Otto verbrandingsmotoren komen niet verder dan 25 tot 35%.

 

De Otto verbrandingsmotoren komen niet verder dan 25 tot 35%. Elektrische auto’s hebben een rendement van circa 60%

 

 

1.1 Laden gaat factor 10 sneller bij waterstofauto

Een waterstofauto is ook veel praktisch dan elektrische auto’s, omdat het opladen een stuk sneller gaat.

Bij snelle opladers wordt een Tesla in 20 tot 30 minuten opgeladen, bij een brandstofauto is dat al gauw een factor 10 lager.

 

 
 
Zoekt u de laadpas met de grootste dekking?

Bent u een EV-driver die een elektrische- of hybride auto rijdt? Dan kent u het probleem dat u niet overal uw auto kan opladen. Of dat meerdere pasjes of oplaad sleutels moeten hebben. Met de E-flux laadpas en laadsleutel kunt u terecht bij meer dan 40.000 laadpunten in Europa. Lees meer over de laadpunten, de kosten van opladen en hoe u aan zo’n pas kan komen.

 

2. Nu de infrastructuur nog

De grote autofabrikanten zijn er volop mee bezig met waterstofauto’s. De aanschafprijs is nog wel een dingetje, maar als de productieaantallen toenemen, dan zal de prijs snel dalen.

Nog een dingetje: waar kan je tanken? Net als bij de laadpalen van bijvoorbeeld FastNed, Dat heeft jaren geduurd.

Het zal eveneens jaren duren voordat de infrastructuur er op is aangepast. Buiten Nederland gaat het wel sneller.

Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië hebben al een netwerk van publieke waterstof tankstations in ontwikkeling .

Maar goed, er is een begin gemaakt. In 2017 zijn in ieder geval ten minste 16 waterstofstations operationeel. Een eerste stap. Hoe zou in 2025 zijn?

 

3. Waar staat Nederland in 2025 met de waterstofauto?

Van Wijk voorspeld dat binnen 10 jaar de waterstofauto de batterijauto heeft ingehaald.  Maar de batterijauto zal zeker niet verdwijnen.

In stedelijk vervoer en klein transport zoals naar supermarkt blijft zo’n auto een rol spelen.

Bij vervoer over grotere afstanden is bij waterstof de ideale brandstof zoals voor bussen, taxi’s, vrachtwagens en .. schepen.

 

3.1 Wat gaat Tesla doen?

 Dankzij Tesla is batterijtechnologie een stuk verder gekomen en waarvan het eind nog niet in zicht is.

Kijk maar naar de vrachtwagens die Tesla recent heeft aangekondigd. Elon Musk van Tesla  heeft ons een grote dienst bewezen, aldus van Wijk.

Hij schat in dat Tesla ook gaat inzetten op de auto op waterstof. Misschien starten ze met tussen varianten.

Want een hybride systeem met een batterij én een brandstofcel kan een heel efficiënte en duurzame oplossing zijn, vooral voor grotere voertuigen zoals bussen.”

 

 

3.2 Levensduur gaat omhoog

Van Wijk gaat door met zijn college: de levensduur van de brandstofcel wordt aanzienlijk verlengd.

Dat komt doordat onderweg de accu continue wordt opgeladen en dus niet een fluctuerend vermogen moet leveren, wat de levensduur ernstig reduceert,

 

4. Nieuwe ster: Hyundai

De Nexo!. De waterstofauto heeft de toekomst!

Als het om elektrisch auto’s gaat, dan wordt vaak naar Tesla gekeken. Dat is terecht, maar de Zuid Koreanen zitten ook niet stil.

Hyundai heeft zichzelf als doel gesteld om in 2021 uit te groeien tot het groenste automerk ter wereld. De waterstofauto heeft de toekomst, vindt Hyundai. De brandstofcel techniek is dé oplossing voor emissieloze auto’s. 

Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas heeft Hyundai een nieuwe generatie auto op waterstof onthuld: de Nexo.

Er wordt maar liefs een actieradius geclaimd van 800 kilometer!

 

5. High tech waterstofauto uit Korea

De Fuel Cell electric Vehicle (FCEV) auto zit vol met noviteiten, inclusief allemaal techno afkortingen:

  • ADAS: Advanced Driver Assistance System
  • Een Intelligent Personal Cockpit (ICP) die reageert op beweging en stem om bijvoorbeeld de airco te bedienen
  • De ICP zorgt goed voor u: De Wellens Care bewaakt door sensoren in de stoel uw hartslag en presenteert adviezen indien de stress toeneemt
  • U kunt kiezen tussen Lance Follwing Assist (LFA), Highway Driving Assist (HAD) en Remote Smart Parking Assist (RSPA)
  • De dode hoek kunt u in de gaten houden via Blind-spot View Monitor (BVM)

Het vermogen is 135 kw (brandstofcel 95 kW en batterij 40kW) is  en kan kilometers ver rijden op een lading.

Koude is een vijand van de batterij. Maar de nieuwe suv moet mogelijk zijn om de motor te starten in koude weersomstandigheden, tot -30 graden Celsius.

De auto op waterstof heeft drie waterstoftanks met een grote opslagcapaciteit door de toepassing van sterkere wanden.

Kortom, deze stoer ogende auto beloofd veel. Zie ook onderstaande video over deze SUV:

 

 

6. Dit jaar is de Nexo al beschikbaar

De Nexo wordt begin dit jaar in Europa en USA uitgebracht. De aanschafprijs is inmiddels bekend: vanaf €69.995 en is leverbaar vanaf september 2018.
De ambitie is hoog bij de Koreanen. In 2020 willen ze veertien nieuwe ‘ecovoertuigen’ uitbrengen.

Het gaat dan om vijf hybride modellen, vier plug-in-hybrides, vier elektrisch aangedreven auto’s en de nieuwe waterstofauto.

Toch zijn ze ook realistisch. Hyundai denkt pas tegen 2035 economisch baat gaat hebben van waterstofauto’s.

Het gebrek aan een uitgebreide infrastructuur om waterstof te kunnen tanken is daarbij een belangrijke factor.  Hyundai heeft tot die tijd weinig keus dan in te zetten op elektrische auto’s met batterijen zonder brandstofcel. 

 

7. En de tankpas dan?

Met sommige zakelijke tankpassen kan u al uw elektrisch of hybride auto elektrisch opladen.

Er is zelfs een specifiek oplaadpas specifiek voor elektrische auto’s: de E-Flux laadpas.

De passen zullen ongetwijfeld ook auto op waterstof gaan ondersteunen als er voldoende laadpunten zijn in Nederland. We blijven deze fraaie innovatie volgen!


 

E-Flux laadpasKenmerkenDetails
 
  • Paskosten €2,44 per maand 
  • Aanvragen via deze site geen eenmalig kosten
  • Dekking van 98% in de Benelux van publieke laadpalen,
  • Snelladen bij Allego en Fastned 
  • Geen (standaard) borg betaling
  • Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
  • Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes

Direct Uw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld 

 
e-flux laadpas

Enige laadpas voor (semi) elektrisch auto’s die werkt bij 40.000 oplaadpunten in Europa

 
  • Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland  en Italie  (totaal >40.000 laadpunten)
  • (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
  • Géén lastige credit check die je aanvraag in de weg staat
  • Contractduur 1 jaar, daarna maandelijks opzegbaar
  • Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
  • Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK),

 

Direct Uw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld 

e-flux laadpas

Een laadpas bij uitstek geschikt DGA en ZZP met elektrische/hybride auto!

 
  • Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
  • e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
  • 24/7 support voor laadproblemen
  • Te combineren met betaald parkeren app
  • Geschikt voor elektrische of hybride auto’s
  • Geen pechhulp mogelijkheden
  • Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen
Direct Uw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld 

e-flux laadpas

Deze laadpas is de goedkoopste laadoplossing in de markt met de hoogste landelijke dekking