Er zijn veel wilde verhalen welken de ronde doen over autolease en/of over lease rijders. Ze zouden niet zo zuinig zijn op hun auto’s, altijd te hard en ruig op de weg rijden. Het is de vraag of dit daadwerkelijk wel zo is. Klopt het wel? De redactie geeft een overzicht van de zeven meest voorkomende mythes over zakelijke autolease. We beginnen met feit – of toch een mythe? – dat lease rijders elk jaar in nieuwe bolide willen rijden.
1. Ik wil ieder jaar een nieuwe auto!
Wanneer iemand een zakelijke auto heeft dan moet zijn bolide natuurlijk representatief zijn. Het betekent echter niet direct dat u hierdoor ieder jaar een andere of nieuwere auto hoeft te nemen.
Het is zelfs aantrekkelijker om een leasecontract te verlengen dan om een nieuwe auto te kiezen. Gemiddeld rijdt een zakelijke gebruiker vier jaar in een leaseauto. Leasemaatschappijen verwachten, dat autolease contracten naar vijf jaar gaat doorgroeien.
1.1 Meer flexibele autolease vormen
Wanneer er meer behoefte is aan flexibiliteit in met name looptijden, dan zal de ondernemer (vaak de zzp’er) kiezen voor een shortlease oplossing. Hier zijn de contracten niet zo lang. Het is echter de flexibiliteit welke hierbij belangrijk is en niet het feit dat er ieder jaar een nieuwe auto komt.
Dus ieder jaar een nieuwe auto is een mythe gezien de trend dat lease contracten langer gaan doorlopen. Wat wel een feit is de toenemende populariteit van short- en occasionlease maat dat heet te maken met de wens om meer flexibel te zijn.
2. Er worden steeds minder kilometers gemaakt
De leaserijders zien vaker asfalt dan andere automobilisten. Daarvoor hebben ze ook een leaseauto. Het komt doordat ze veel rijden voor hun werk en ook doordat ze vaak verder weg wonen van hun werkplaats.
Het woon-werk verkeer is met 34 kilometer ruim 10 kilometer meer dan gemiddeld de andere automobilisten die zelf een auto hebben.
Twee jaar geleden reden de zakelijke automobilisten twee keer zoveel als particulieren. Zakelijke autolease rijders reden 33000 kilometer en de privé bestuurder 15.000 kilometer.
In twee jaar tijd is het verschil wat kleiner geworden. De lease rijder is minder gaan rijden, 30.000 kilometer per jaar en de particulier nog steeds 15.000 kilometer.
2.1 Autolease mindset is veranderd
Deze trend lijkt onafhankelijk van de economische conjunctuur. Na jaren van malheur draait de economie weer als een tierelier. Nee, het komt meer door een verandering van de mindset. Er is meer een maatschappelijke verantwoordelijkheid ontstaan, wat zich onder andere vertaald naar het minder gebruiken van de auto. Ook ondernemers maken minder kilometers.
Autolease is voor werknemers in loondienst een minder belangrijk arbeidsvoorwaarden geworden, met name buiten de randstad. Dus deze stelling is een feit.
3. Lease rijders zijn hoogopgeleid, een man en jong
De verwachting dat het vooral jonge mannen zijn welke in een leaseauto rijdt klopt. Het onderzoek van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) uit 2011, getiteld ‘Zicht op zakelijke (auto)mobiliteit’ bevestigd dit. Twee derde van alle zakelijke lease rijders is een man. Autolease onder vrouwen neemt echter wel gestaag toe.
De autolease rijders zijn vaak nog geen 40 jaar oud. Ook zijn ze inderdaad hoog opgeleid blijkt uit het onderzoek. Meer dan 45 procent heeft het HBO/WO gevolgd.
Slechts 14 procent heeft een lage opleiding genoten. Ze werken ook vaak in de zakelijke dienstverlening en de IT sector. Ze hebben allemaal een fulltime baan. Dus het is inderdaad een feit.
4. Status is belangrijk voor lease rijders

Veel mensen vinden dat leaserijders alleen maar een dure leasebak rijden. Dat beeld van auto lease is echt achterhaald. De zakelijke rijder hecht minder aan de status dan voorheen. Het is de voorzitter Jan van Delft van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) welke dit bevestigd.
Ook het Nationaal zakenauto onderzoek uit 2016 onderbouwt het. Status staat niet meer in de top vijf van factoren om een auto te kiezen. Aspecten als comfort, veiligheid en weggedrag zijn belangrijker. Ook de bijtelling is een belangrijk punt. Dus status bij autolease mogen we wel een mythe noemen.
Veel mensen denken dat leaserijders alleen maar in dure leasebakken rijden. Een mythe.
5. Autolease bestuurders rijden harder
Nederland kent veel files. Het is moeilijk om dan te snel te rijden. Wanneer de lease rijders echter buiten de spits rijden, wat ze veel doen, dan is de kans op een boete aanwezig. Met het oogpunt echter op het feit dat de lease rijders meer kilometers maken dan de particuliere rijder is de kans op een boete hoger. Het klopt dat de lease rijders meer boetes krijgen.
Ze maken echter ook meer kilometers per jaar met hun leaseauto. Wanneer de boetes tegen de kilometers afgezet worden dan krijgen ze niet zoveel meer boetes dan particulieren.
5.1 Zzp’ers rijden veel
Een onderzoek van ZZP Barometer toont zelfs aan, dat op basis van de tijd welke men in de auto zit men minder boetes krijgt dan de particulier. Een zzp’er rijst volgens het onderzoek 48 procent meer met zijn auto dan een particulier. Ondanks de extra tijd welke ze in de auto zitten krijgen ze een gelijk aantal boetes van grofweg 75 euro per jaar.
Wat ons inziens misschien ook wel meespeelt is dat de verkeersboetes in Nederland de hoogste van Europa zijn. In ieder geval is deze stelling dus een mythe.
6. Lease rijders maakt meer schade door autolease
Vaak denkt men dat lease rijders grof rijden en onbesuisd. Ze zijn ware brokkenpiloten is het vooroordeel. Uit het onderzoek van ZZP Barometer blijkt dit echter niet te kloppen. Ze geven per jaar minder geld uit aan schade en aan onderhoud dan mensen met een eigen auto.
Gemiddeld betalen ze 410 euro per jaar, waar een particulier 445 euro per jaar betaalt.
Ook blijkt uit een ander onderzoek, dat mensen met een auto van de zaak minder risico lopen op een ongeluk. Ze hebben gemiddeld 3,3 ongeluk per miljoen kilometers. Het landelijke gemiddelde ligt op 4,7 ongevallen per miljoen kilometers. D
e zakelijke rijder rijdt veel meer dan 25.000 kilometer per jaar en bouwt hiermee veel meer rijervaring op. Een groot voordeel, zo blijkt.
Wist u dat men in Zuid Holland meer ongelukken maakt dan in Groningen (het minste)? De leaserijders verschillend dus wel per provincie, als we het rapport van de ondernemersvereniging FOCWA mogen geloven.
Lease rijders rijden grof en onbesuisd. Ze zijn ware brokkenpiloten. Een mythe.
7. Zakelijke lease rijders zijn niet zuinig op hun auto
Het klopt niet volgens velen, dat de zakelijke rijder niet zuinig is op zijn leaseauto. Vaak is er geen verschil in hoe men omgaat met de eigen auto of de leaseauto. Veel leaserijders zijn aansprakelijk voor niet-gerapporteerde schades. Mobiliteit is een grote kostenpost bij bedrijf. Vaak staat het op de tweede plek na de personeelskosten.
De ondernemers letten hier dus goed op. De leaserijder kan niet ongestraft meer onderhoud of schade melden. Uiteindelijk zal er een afrekening komen. Waarom zou men daarom niet zuinig zijn op de leaseauto? Ze weten het en rijden zeer netjes met hun auto door het land.
Essentie: Alle kosten aftrekbaar, geen kilometer begrenzing, onderhoud zelf regelen.
- Lease voorraad +90.000 (bedrijfs)auto’s: nieuw en occasions!
- Aanvraag volledig digitaal in 4 stappen
- Het leasebedrag, slottermijn en looptijd naar wens aan te passen.
- Looptijd: 24, 35, 48, 60 maanden
- Binnen 24 uur reactie op offerte aanvraag
- Financial lease van zzp tot mkb: auto is direct je eigendom
- Marktleider van nieuwe en jonge auto’s
Essentie: Je betaald een hoger maandbedrag, maar geen omkijken naar onderhoud.
- Intuïtief en eenvoudig je auto online configureren en afsluiten
- Flexibele termijnen: 18 tot 72 maanden zorgeloos leasen
- Lease contract is snel opzegbaar
- Incl. pechhulp in Nederland en een eigen risico van max. 300 euro
- Keuze uit extra voordelige rijker uitgeruste én direct leverbare Athlon Editions
Klantentevredenheid is 8,4
Essentie: Private lease is voor ondernemers aantrekkelijk bij weinig privé kilometers!
- Scherpe tarieven
- Meer dan 30.000 mensen gingen je voor
- Met contract annuleringsoptie: bij ontslag kan je van de auto af
- Flexibele kilometerbundel
- De 120 medewerkers hebben samen 45 jaar lease-ervaring
- Gemak: ze bieden een haal- en brengservice bij onderhoud
- Aangesloten bij Keurmerk Private Lease
Klantentevredenheid is 8,6

Gestart in 2014 als initiatiefnemer van deze website, naast een baan bij Philips waarin ik veel hebt gereisd. Als (toen) deeltijd zzp-er altijd op zoek naar minimalisatie van administratie en schrijf graag voor mijn doelgroep: De Zakelijke Reiziger. Veel praktische kennis deel ik o.a. over zakelijke tankpassen en zakelijk auto leasen.