fbpx
06-23703555 [email protected]
2 minuten leestijd

Elk elektrische auto plugt dagelijks een stekker in een stopcontact. In Nederland draaien zeven kolencentrale die 35% van alle stroom leveren. Hierdoor zou volgens critici, de elektrische auto juist bijdragen aan extra uitstoot van broeikasgassen.

Is dit een wrange verdachtmaking of hebben ze een punt?

1. Wat zijn de echte feiten

De prijs voor een elektrische auto daalt echt snelt en er komen er steeds meer. In 2014 is er al door TNO een onderzoek gedaan naar het effect van de elektrische auto op vervuiling en het milieu. Wanneer de auto wordt opgeladen via groene of hernieuwbare energie dan is de CO2 uitstoot echt nul.

Wanneer het stroom is welke uit een kolencentrale komt dan is de ‘emissie aanmerkelijk hoger dan het gemiddelde’.

Maar er is meer wat meegenomen is in het onderzoek. Zoals de levensduur van de accu en het gebruik in en buiten de stad en de CO2 uitstoot bij productie.

De conclusie is dat de uitstoot van CO2 van een volledige elektrische auto over de hele levensduur 35 procent lager is dan bij een normale benzineauto.

2. Milieubelasting integraal bekijken

Dit onderzoek laat maar zien vanuit welke perspectief naar milieubelasting gekeken wordt. Bij de opkomst van de hybride zijn er ook soortgelijke onderzoeken gedaan.

Een student journalistiek van de Connecticut State University had daar artikel over geschreven wat vervolgens viral ging. Zijn catchy conclusie was dat de Prius is tweemaal meer vervuilend is als de Hummer!

De Prius is tweemaal meer vervuilend als de Hummer.

2.1 Productie en gebruikersfase ook meenemen

De uitslag van het onderzoek van TNO is positiever en gunstiger voor de elektrische auto. Het is een feit dat de productie van een elektrische auto het milieu relatief zwaar belast, mede door de accu’s.

Maar die belasting van het milieu ‘wordt volledig gecompenseerd tijdens de gebruiksfase van de auto’

Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger

Speur door onze kennisbank waar je honderden artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.

De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratie, handige apps en mobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet.

3. Kolencentrale eerder dicht?

Met de vergroening van de elektriciteitscentrales zal de voordelen van een elektrische auto nog verder te vergroten.

TNO verwacht dat de CO2-winst in de toekomst groter zal worden. In politiek Den Haag wordt al nagedacht om de kolencentrale mogelijk eerder te sluiten als CO2-doel niet wordt gehaald.

De zeven al genoemde kolencentrales zijn verantwoordelijk voor 10% van de CO2 uitstoot in Nederland.

 

  • Paskosten €2,44 per maand, eenmalig aanschafkosten van €5,-
  • Dekking van 98% (+200.000) in de Benelux van publieke laadpalen,
  • Snelladen bij Allego en Fastned 
  • Geen (standaard) borg betaling
  • Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
  • Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld

 
e-flux laadpas

trusttrusttrusttrust trustpilot  (8,4)

 

  • Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland  en Italie  (totaal +200.000 laadpunten)
  • (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
  • Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
  • Maandelijks opzegbaar
  • Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
  • Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK)

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 
e-flux laadpas

 

  • Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
  • e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
  • 24/7 support voor laadproblemen
  • Te combineren met betaald parkeren app
  • Klanten beoordeling: 8,3
  • Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 
e-flux laadpas