>>Wist u dat elektrische auto’s tanken bij de kolencentrale?

Wist u dat elektrische auto’s tanken bij de kolencentrale?

2 minuten leestijd

kolencentrale

Elk elektrische auto plugt dagelijks een stekker in een stopcontact. In Nederland draaien zeven kolencentrale die 35% van alle stroom leveren. Hierdoor zou volgens critici, de elektrische auto juist bijdragen aan extra uitstoot van broeikasgassen. Is dit een wrange verdachtmaking of hebben ze een punt?

 

1. Wat zijn de echte feiten

De prijs voor een elektrische auto daalt echt snelt en er komen er steeds meer. In 2014 is er al door TNO een onderzoek gedaan naar het effect van de elektrische auto op vervuiling en het milieu. Wanneer de auto wordt opgeladen via groene of hernieuwbare energie dan is de CO2 uitstoot echt nul.

Wanneer het stroom is welke uit een kolencentrale komt dan is de ‘emissie aanmerkelijk hoger dan het gemiddelde’. Maar er is meer wat meegenomen is in het onderzoek. Zoals de levensduur van de accu en het gebruik in en buiten de stad en de CO2 uitstoot bij productie.

De conclusie is dat de uitstoot van CO2 van een volledige elektrische auto over de hele levensduur 35 procent lager is dan bij een normale benzineauto.

 

Milieubelasting integraal bekijken

Dit onderzoek laat maar zien vanuit welke perspectief naar milieubelasting gekeken wordt. Bij de opkomst van de hybride zijn er ook soortgelijke onderzoeken gedaan. Een student journalistiek van de Connecticut State University had daar artikel over geschreven wat vervolgens viral ging. Zijn catchy conclusie was dat de Prius is tweemaal meer vervuilend is als de Hummer!

 

De Prius is tweemaal meer vervuilend als de Hummer.

 

Productie en gebruikersfase ook meenemen

De uitslag van het onderzoek van TNO is positiever en gunstiger voor de elektrische auto. Het is een feit dat de productie van een elektrische auto het milieu relatief zwaar belast, mede door de accu’s. Maar die belasting van het milieu ‘wordt volledig gecompenseerd tijdens de gebruiksfase van de auto’

 

Kolencentrale eerder dicht?

Met de vergroening van de elektriciteitscentrales zal de voordelen van een elektrische auto nog verder te vergroten.

TNO verwacht dat de CO2-winst in de toekomst groter zal worden. In politiek Den Haag wordt al nagedacht om de kolencentrale mogelijk eerder te sluiten als CO2-doel niet wordt gehaald.

De zeven al genoemde kolencentrales zijn verantwoordelijk voor 10% van de CO2 uitstoot in Nederland.

 

E-Flux laadpasKenmerkenDetails..
 
  • Paskosten €2,44 per maand
  • Aanvragen via deze site geen eenmalig kosten
  • Dekking van 98% in Benelux van publieke laadpalen,
  • Snelladen bij Allego en Fastned 
  • Te gebruiken in buitenland (zie details)
  • Géén lastige credit check die je aanvraag in de weg staat
  • Geen (standaard) borg betaling
  • Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
  • Maandelijks één btw-factuur geen gedoe met bonnetjes

 

Direct Aanvragen  In 2 minuten aangevraagd!

 

e-flux laadpas

Enige laadpas voor (semi) elektrisch auto’s waar u kan laden bij 40.000 oplaadpunten in Europa

 
  • Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland  en Italie  (>40.000 laadpunten)
  • (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
  • Geen transactie kosten per oplaadbeurt
  • Contractduur 1 jaar, daarna maandelijks opzegbaar
  • Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
  • Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK),

 

Direct aanvragen In 2 minuten aangevraagd!

e-flux laadpas

Een laadpas bij uitstek geschikt DGA en ZZP met een elektrische en/of hybride auto!

 
  • Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
  • E-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
  • 24/7 support voor laadproblemen
  • Te combineren met betaald parkeren app
  • Geschikt voor elektrische of hybride auto’s
  • Geen pechhulp mogelijkheden
  • Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen

 

Direct Aanvragen In 2 minuten aangevraagd!

e-flux laadpas

Deze laadpas is de goedkoopste laadoplossing in de markt met de hoogste landelijke dekking

 

 

Door |2019-01-14T09:49:21+00:0014 jan 2019 |Zakelijk rijden|

Geef een reactie