3 minuten leestijd

Het nieuwe jaar is begonnen en traditioneel getrouw is onze eerste artikel veelal over tankpassen of brandstoffen. Benzine en diesel zijn bij iedereen wel bekend als brandstof, maar wat voor manieren zijn er nog meer om je auto energie te geven? In dit artikel gaan we langs alle soorten brandstof die worden gebruikt. We vertellen je de voor- en nadelen en geven verwachtingen over welke kant het op gaat de komende jaren. Wordt het alleen maar elektrisch, of toch iets anders?

1. Benzine nog steeds de meest gebruikt soort brandstof

Van alle soorten brandstof is benzine nog steeds veruit de populairste. Van alle personenauto’s in Nederland, en dat zijn er meer dan 11 miljoen volgens de cijfers van het RDW, rijdt het grootste deel op benzine, zo’n 8 miljoen.

Zo’n 8 miljoen personenauto’s in Nederland rijden op benzine

Het gaat om auto’s tot een maximum van 3500 kg. Hierboven moet je een vrachtwagenrijbewijs hebben. Dit type auto wordt dus niet meegeteld bij de personenauto.

Benzine is populair omdat het de naam heeft groener te zijn dan diesel. Je betaalt een stuk minder wegenbelasting dan op een vergelijkbare auto met een dieselmotor.

Ook in de aanschaf is benzine goedkoper dan diesel, omdat de bpm wordt bepaald aan de hand van bepaalde milieueisen. 

Drie redenen waarom de actuele brandstofprijs weer fors daalt

2. Diesel blijft ook veelgebruikt

Toch zijn er nog steeds veel auto’s die gebruik maken van een dieselmotor. De RDW-cijfers geven aan dat het gaat om zo’n 2 miljoen personenauto’s.

Daar bovenop kun je nog eens alle bedrijfswagens en een aantal bussen rekenen. Diesel is een van de zuinige brandstof soorten, omdat elke liter diesel een hoge energiedichtheid heeft. Qua CO2 uitstoot is diesel sowieso niet zo slecht als vaak wordt gedacht.

Het gaat vooral om de andere uitlaatgassen die vrij komen. Vooral bij oudere motoren is dit het geval. De slechte naam van diesel is – vooral bij nieuwe modellen – niet helemaal terecht.

2.1 Dieselrijden is zuiniger

Op een liter diesel rijd je gemakkelijk meer dan 20 kilometer, en de prijs per liter (en dus ook per kilometer) is over het algemeen ook een stuk lager dan bij andere brandstof soorten.

Door de hogere wegenbelasting wordt er bij diesel vaak gesproken over een omslagpunt. Als je een bepaald aantal kilometer per jaar rijdt, is het voordeliger om diesel te rijden, dan benzine.

Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger

Speur door onze kennisbank waar je 500+ artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.

Naar de kennisbank

De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratiehandige apps emobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet..

3. LPG nog steeds gebruikt

Ook LPG wordt nog steeds gebruikt in Nederland. Van de soorten brandstof is het niet de populairste of bekendste, en langzaam verdwijnt deze brandstof uit het straatbeeld.

Eigenlijk is dat raar. Het is een goedkope brandstof, met een relatief lage CO2 uitstoot. Er komt wel veel stikstof vrij bij de verbranding van het gas, en mede hierdoor is de wegenbelasting hoger.

LPG is een goedkope brandstof, met een relatief lage CO2 uitstoot.

Een ander nadeel van LPG is dat de installatie van een gastank in de auto ruimte in beslag neemt, en geld kost.

4. Elektrische auto’s vervangen langzamerhand andere soorten brandstof

Het aandeel elektrische auto’s is steeds sneller aan het stijgen in Nederland en de rest van Europa. De auto’s worden beter, de laadmogelijkheden nemen toe en steeds meer mensen zien de voordelen van een ev. Het grootste nadeel op dit moment is de aanschafprijs van de elektrische auto.

Doordat de technologie nog redelijk nieuw is, en batterijen duur zijn, zijn de andere soorten brandstof auto’s goedkoper. Ook de tweedehands markt is nog niet toereikend voor elektrisch rijden.

4.1 Actieradius neemt toe

De actieradius van de EV blijft toenemen, net als de laadsnelheid. Een paar honderd kilometer heb je er tegenwoordig in een halfuur bij. Dat het minder snel is dan benzine of diesel is duidelijk, maar het gebrek aan uitstoot compenseert (als het goed is) veel.

Een schone lucht, geen CO2 uitstoot tijdens gebruik, nauwelijks tot geen motorgeluid, snelle acceleratie; elektrisch rijden heeft veel voordelen.

Is de waterstofauto beter dan een elektrische auto voor het milieu?

4.2 Hybride auto is de beste optie

Als je het beste van twee werelden wilt, is een hybride auto misschien een optie. Deze combineert andere soorten brandstof – vooral benzine en diesel – met een elektromotor en batterij.

Minder uitstoot, de mogelijkheid om volledig elektrisch te rijden en een immense actieradius door laag verbruik.

5. Alternatieven voor soorten brandstof

Dat de toekomst elektrisch is, lijkt duidelijk. Toch is er ook nog een alternatief: de waterstofauto. Waterstof is een soort brandstof die als uitstoot alleen waterdamp heeft. De brandstof wordt gemaakt door elektrolyse op water los te laten. Dit is een energie-intens proces.

Als dit proces groen kan gebeuren, is waterstof een goed alternatief, omdat het een hoge energiedichtheid heeft.

Met het gebruik van waterstof wordt elektriciteit opgewekt, waarmee eenzelfde elektromotor als in een ‘normale’ EV wordt aangedreven Waterstof is dus een soort batterij, maar kan snel worden getankt, vergelijkbaar met de soorten brandstof die in de artikel zijn beschreven.

Op korte termijn is de trend elektrische auto. Dat zien we ook terug in de toenamen het aantal aanvragen van tank- en laadpassen, waarmee ook elektrische geladen kan worden. Bij de onderstaande FleetOne tankpas is elektrisch laden een optie geworden.

 

  • Exclusief: de eerste 3 maanden(!) gratis.
    Daarna: €3 per maand, maandelijks opzegbaar
  • Tanken én laden bij 2000+ tankstations en 462.000+ oplaadpunten
  • Pompprijs is leidend
  • Aanvragen via deze site geen eenmalig kosten (t.w.v €12,-)
  • Geen (standaard) borg betaling, transactiekosten of service fee
  • Fijnmazig landelijke dekking door multi-merken netwerk
  • Geen gedoe met bonnetjes, al je facturen in één online portaal

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

 

FleetPass tankpas voor Nederland

 

  • Tanken in Benelux (3200+ tankstations) bij vele merken
  • Laden in Europa bij alle 462.000+ oplaadpunten
  • Merken: Esso, Texaco, Avia, Q8, Tango, Tamoil, TinQ, Firezone en meer
  • Geen transactie kosten of service fee per tankbeurt
  • Geen contract en opzegtermijn
  • Geschikt voor personenauto en bestelwagen
  • Géén minimum afname verplichting 

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

FleetPass tankpas voor Nederland

 

  • De kortingen gelden op de gemiddelde landelijke adviesprijzen. 
  • Bekijk waar je kan tanken met  de app (iOS en Android)
  • Je account, facturen en uitgave online beheren
  • Niet geschikt voor elektrische of hybride auto’s
  • De tankpas is beveiligd met PIN code en kan gekoppeld worden aan kenteken
  • Geen pechhulp mogelijkheden
  • Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen

Voor de aanvraag is o.a. het BTW – en KvK nummer nodig. Jouw KvK nummer kun je hier vinden

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

FleetPass tankpas voor Nederland

 

Share This