Afgelopen zomer zijn onopgemerkt Europese regels van kracht geworden die veel impact hebben. Maar ondernemers met een of meerdere vrachtwagens kunnen dit zo maar gemist hebben.
Sinds 1 juli 2018 is namelijk het niet meer verplicht en dus mogelijk dat vrachtwagens zonder buitenspiegels te gaan rijden. Maar chauffeurs hebben overzicht nodig rond zijn voertuig. Wat is er aan de hand?
1. Nieuwe ogen op de vrachtwagen
Iedere vrachtwagenchauffeur kent het gevoel. Je rijdt door een drukke stad. Het begint te schemeren en dan moet je rechtsaf de hoek om. Je checkt en dubbelcheckt in de spiegels en terwijl je afslaat flitst het door je hoofd: heb ik alles wel gezien?
Gelukkig gaat het meestal goed, maar dat is soms meer geluk dan wijsheid volgens chauffeursvereniging OSC-voorzitter Willem Bos.
Uit onderzoek van OSC is namelijk gebleken dat maar liefs 80 procent van de buitenspiegels niet goed afgesteld zijn. Dat hiermee buitenspiegels schijnveiligheid geven is evident. Dat verklaart de reden dat Europese regels veiliger alternatieven toe wil laten.
Buitenspiegels op vrachtwagens geven schijnveiligheid. Want 80 procent van de buitenspiegels zijn niet goed afgesteld.
1.1 MirrorEye vervangt buitenspiegels
In het vakblad Rij-instructie stond deze maand het alternatief voor buitenspiegels: camera’s. Die nemen de functie van spiegels over.
Er zijn al meerdere oplossingen in de markt. Sinds een aantal jaren heeft Actros een camerasysteem, maar er komt meer concurrentie. Vorige jaar heeft het bedrijf Orlaco het product MirrorEye geïntroduceerd.
Een veelzeggende naam die de lading dekt. Er zijn meerdere oplossingen beschikbaar, maar volgens het blad is MirrorEye op dit moment het meest geavanceerde en het verst gevorderd om de nieuwe ogen te zijn op de vrachtwagen.
2. Beter dan buitenspiegels

Om het verkeer rond de vrachtwagen haarscherp in beeld te hebben, zit het systeem zit vol met handige noviteiten. Daardoor maakt het al direct beter dan de conventionele buitenspiegels. Om een aantal functionaliteiten te noemen :
- Night Vision (Nachtzicht)
- Inhaaldetectie
- Panning
Met panning wordt bedoeld is dat de camera automatisch met de wagen meedraait tijdens het achteruitrijden, maar ook tijdens het inhalen en afslaan. Grote pre is dat zicht tijdens deze manoeuvres verbetert met alle veiligheidsvoordelen van dien.
Met deze fraaie innovatie is het grote voordeel van de camera’s is dat je geen last meer hebt van de dodehoek achter de spiegelhuizen. Na eenmalig instellen – tijdens montage – hoeven ze vrijwel nooit meer te worden bijgesteld.
Onderstaande video laat in krap twee minuten de essentie zien van het systeem. Er zijn camera- en monitorbeugels beschikbaar voor alle truckmerken.
3. Minder brandstof verbruik door aerodynamisch ontwerp
Het systeem bestaat uit twee HR camera’s die aan beide kanten van de truck worden gemonteerd. In de cabine is een monitor in de raamstijl gemonteerd waardoor de chauffeur direct zicht heeft op de camera beelden.
De berijder heeft optimaal zicht op de weggebruikers (fieters!) die naast en schuin de truck zich ophouden. Bijkomend voordeel is dat er 1 a 2 procent brandstof wordt bespaard, omdat er geen buitenspiegels meer zijn.
Zo snijd het mes aan twee kanten van deze stille revolutie: de verkeersveiligheid verbetert en brandstofverbruik is lager.
- Tankbonnetjes bewaren niet meer nodig
- Sluitende administratie van de autokosten
- Eén verzamelfactuur van de kosten en de betaalde btw
- Veelal goedkoper tanken dan adviesprijs
- Gegarandeerde btw teruggave
- Optioneel het betalen van parkeren, tol, autowasstraat enz.

Gestart in 2014 als initiatiefnemer van deze website, naast een baan bij Philips waarin ik veel hebt gereisd. Als (toen) deeltijd zzp-er altijd op zoek naar minimalisatie van administratie en schrijf graag voor mijn doelgroep: De Zakelijke Reiziger. Veel praktische kennis deel ik o.a. over zakelijke tankpassen en zakelijk auto leasen.