4 minuten leestijd

Wat worden de bijtellingsregels 2019 tot 2021?

De bijtellingsregels van 2019 gaan veranderen. En niet zo’n beetje ook. Om je een indruk te geven: het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s gaat drie keer over de kop. En ook de belastingschijven veranderen. Dit heeft effect op de bijtelling die je de komende jaren gaat betalen.

 

 

 

1. Bijtellingsregels 2019 – 2021 berekenen

De bijtelling is een lastig, maar zeer belangrijk item simpelweg omdat het om veel geld gaat. Lease je als ondernemer een auto dan zijn de bijtellingsregels van groot belang.

De bijtelling kun je berekenen aan de hand van drie onderdelen:

  1. De cataloguswaarde van de auto
  2. Het bijtellingspercentage
  3. Het percentage belasting dat je over je inkomen betaald.

De bijtelling komt namelijk bovenop jouw inkomen.

Heel concreet is dit de som:

 

(Cataloguswaarde x bijtellingspercentage) x belastingschijf percentage = Bijtelling per jaar

 

Helaas veranderen de bijtellingsregels bijna elk jaar door onze wispelturige overheid. Twee van de bovengenoemde drie onderdelen gaan op de schop. Deze bijtellingsregels wijken af van de regels in 2019.

 

2. Cataloguswaarde is de stabiele factor

De cataloguswaarde van de auto is het enige stabiele onderdeel van de bijtellingsregels. Dit is de nieuwwaarde van de auto.

Dit is niet gelijk aan het bedrag dat jij betaald voor een auto. De cataloguswaarde houdt namelijk geen rekening met kortingen. Daarnaast zitten bijvoorbeeld de kosten voor het rijklaar maken niet in de cataloguswaarde van de auto inbegrepen al is dit een relatief klein bedrag. Kortom:

 

De cataloguswaarde is de echte nieuwwaarde van de auto.

 

Kies je ervoor om een auto van meer dan 15 jaar oud te leasen, dan wordt de economische dagwaarde van de auto als uitgangspunt genomen. Dit wordt de youngtimer regeling genoemd. De economische dagwaarde is de waarde die je voor de auto zou krijgen als je deze zou verkopen.

 

3. Bijtellingspercentage elektrische auto’s aan verandering onderhevig

Het tweede onderdeel van de bijtellingsregels is het bijtellingspercentage. Over de cataloguswaarde van de auto betaal je een bepaald percentage aan bijtelling. Dit percentage verandert bijna jaarlijks.

 

3.1 Bijtellingsregels 2019

In de bijtellingsregels van 2019 staat een standaard tarief van 22 procent. Het gaat hier om auto’s die in 2019 de eerste tenaamstelling hebben.

Over een elektrische auto betaal je 4 procent bijtelling over de eerste 50.000 euro en het standaard tarief van 22 procent over de waarde boven de 50.000 euro.

Rijd je een auto op waterstof dan betaal je 4 procent bijtelling over het totaal.

 

3.2 Bijtellingsregels 2020

In 2020 blijft de standaard bijtelling gelijk. Alleen bij elektrische auto’s verandert er iets in het bijtellingspercentage. Over de eerste 45.000 euro in 2020 van de cataloguswaarde betaal je 8 procent bijtelling. Een verdubbeling dus.

 

3.3 Bijtellingsregels 2021

Een jaar later gaat dit percentage van 8 naar 12 procent. Het bijtellingspercentage wordt in drie jaar verdrievoudigd.

Waar de overheid met de bijtellingsregels van 2019 de elektrische auto nog flink stimuleerde, lijkt in 2021 de focus op de waterstofauto te liggen.

 

De overheid stimuleerde in 2019 de elektrische auto met een laag bijtellingstarief. In 2021 lijkt de focus op de waterstofauto te liggen.

 

4. Bijtellingsregels beïnvloed door nieuw belastingstelsel

De derde en laatste component is het belastingtarief. Afhankelijk van de belastingschijf waarin je zit betaal je een bepaald percentage aan inkomstenbelasting.

Met de cataloguswaarde en het bijtellingspercentage kun je berekenen hoeveel bijtelling er bovenop je inkomen berekent moet worden voor de belasting. Maar wat betekent dat nu precies? Hoeveel belasting betaal je dan over een leaseauto?

Om die vraag te beantwoorden moeten we kijken naar de belastingschijven. En net als het bijtellingspercentage veranderen de belastingschijven ook in de komende twee jaar. Om dit te verduidelijken geven we verderop in dit artikel een rekenvoorbeeld.

 

 

4.1 Van drie naar twee belastingschijven

De overheid heeft aangegeven graag terug te willen naar twee belastingschijven. Op dit moment onderscheid de Belastingdienst nog vier schijven. De tweede en derde schijf kennen hetzelfde percentage, daarom gaan we uit van drie schijven:

  • 1e schijf: 36,65 procent (Inkomen: 0 – 20.711 euro)
  • 2e schijf: 38,1 procent (Inkomen: 20.711 – 68.507 euro)
  • 3e schijf: 51,75 procent (Inkomen: 68.507 en hoger)

 

In 2020 gaat dit veranderen en schakelen we over naar het door de overheid gewenste systeem met twee schijven:

  • 1e schijf: 37,35 procent (Inkomen: 0 – 68.507 euro)
  • 2e schijf: 49,5 procent (Inkomen: 68.507 en hoger)

 

De planning is dat in 2021 dit systeem gehanteerd blijft, alleen zal dan het belastingpercentage uit de eerste schijf lager worden en naar 37,1 procent gaan.

De bijtellingsregels van 2019 wordt dus niet alleen aangetast door het nieuwe bijtellingspercentage. Ook het belastingstelsel heeft hier invloed op. 

 

5. Concreet voorbeeld van de nieuwe bijtellingsregels

Om alles samen te vatten is het goed om een rekenvoorbeeld te geven. We kiezen voor een Tesla met een cataloguswaarde van 70.000 euro. Daarbij gaan we uit van een belastbaar inkomen van 60.000 euro op jaarbasis.

 

De formule is: (Cataloguswaarde x bijtellingspercentage) x belastingschijf percentage = Bijtelling per jaar

  • 2019: (50.000 x 4 procent + 20.000 x 22 procent) x 38,1 procent = 2.438,40 euro per jaar
  • 2020: (45.000 x 8 procent + 25.000 x 22 procent) x 37,35 procent = 3.398,85 euro per jaar
  • 2021: (45.000 x 12 procent + 25.000 x 22 procent) x 37,1 procent = 4.043,90 euro per jaar

 

De conclusie die we hieruit kunnen trekken is dat je door het hogere bijtellingspercentage flink meer gaat betalen voor je elektrische auto.

Voor een auto die op fossiele brandstof rijdt, blijft de hoogte van de bijtelling gelijk. Afhankelijk van de cataloguswaarde en de lagere inkomstenbelasting betaal je waarschijnlijk minder. 

 

6. Bijtellingsregels 2019 voordeliger

De bijtellingsregels 2019 worden dus flink aangepakt. Rijd je nu een Tesla uit 2019 dan blijft het bijtellingspercentage gelijk. Start je volgend jaar met leasen van een Tesla met bouwjaar 2020 dan betaal je flink meer bijtelling.

Je kunt dan misschien beter kiezen voor een Tesla met de eerste tenaamstelling in 2019 of daarvoor. De bijtelling staat namelijk voor vijf jaar vast. Het is niet voor niets dat occasion lease populair is. 

Let wel, de veranderingen in de belastingschijven gelden direct. Dus val je nu met je inkomen in de tweede schijf, dan kom je vanaf 2020 in de eerste en betaal je procentueel minder belasting over de bijtelling.

De veranderingen van de bijtellingsregels staan overigens nog niet helemaal vast. De overheid houdt de ontwikkelingen rondom de elektrische auto in de gaten.

Aan de hand van deze ontwikkelingen kan het bijtellingspercentage nog worden aangepast.

 

Val je nu in de tweede schijf, dan kom je vanaf 2020 in de eerste en betaal je procentueel minder inkomstenbelasting.

 

7. Bijtellingsregels 2019 – 2021 samengevat

Tot zover de bijtellingsregels van 2019, 2020 en 2021. Een flink dossier. Hieronder vatten we het even kort samen.

Het bijtellingspercentage van elektrische auto’s gaat omhoog van 4 naar 8 en naar 12 procent. Dit lage tarief betaal je nu nog over de eerste 50.000 euro van de cataloguswaarde. Vanaf 2020 is dit over de eerste 45.000 euro.

En daarnaast gaan we van drie naar twee belastingschijven waarin de percentages ook veranderen. Dit staat los van of en welke auto je rijdt, maar heeft zeker effect op de te betalen bijtelling.

Wil je graag meer weten over bijtelling en hoe het precies zit, bezoek dan onze wiki pagina over auto lease.

Athlon Essential
  • Intuïtief en eenvoudig je auto online configureren en afsluiten
  • Flexibele termijnen: 18 tot 72 maanden zorgeloos leasen
  • Lease contract is snel opzegbaar 
  • Incl. pechhulp in Nederland en een eigen risico van max. 300 euro
  • Keuze uit extra voordelige rijker uitgeruste én direct leverbare Athlon Editions

Kies jouw personenautoStel zelf je nieuwe leaseauto samen

Athlon logoKlantentevredenheid is 8,4