4 minuten leestijd

Toen het coalitieakkoord werd gepresenteerd door het huidige (nu demissionaire)) kabinet, werd duidelijk dat rekeningrijden over een aantal jaren waarschijnlijk ingevoerd gaat worden. Er is jarenlang over gepraat en lange tijd leek het niet te gaan gebeuren, maar de VVD is om. Vanaf 2030 zal het dan gaan gebeuren, al is het nog niet helemaal zeker. Toch schrijven we alvast dit artikel, zodat de rekeningrijden kosten die voor jou misschien gaan gelden, alvast duidelijk zijn. Dan weet je waar je je op moet voorbereiden!

Update: september 2023

1. Wat betekenen de rekeningrijden kosten precies?

Voordat we een inschatting kunnen maken over de hoogte van de rekeningrijden kosten, is het belangrijk om te beseffen wat rekeningrijden precies gaat inhouden.

Allereerst is het goed om te melden dat het rekeningrijden ook wel een kilometerheffing genoemd kan worden. Deze maatregel komt in de plaats van de huidige motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting BPM.

Het doel van het rekeningrijden is om de CO2-uitstoot door het auto- en vrachtwagenverkeer verminderen, maar het kabinet wil tegelijkertijd de belastinginkomsten op peil houden. Het gevaar is wel dat als mensen massaal overstappen op een elektrische rijden, dan vervolgens gaan de belastinginkomsten omlaag. Een lastige puzzel.

Het komt er op neer dat je gaat betalen voor de kilometers die je rijdt. Je betaalt dus niet meer voor het bezit van een auto, maar voor het gebruiken hiervan. Een gunstige ontwikkeling, maar wel een lastige puzzel.

De kilometerheffing komt in de plaats van de huidige motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting BPM.

1.1 Verschillende oplossingen

Hoe de rekeningrijden kosten technisch worden berekend, is nog niet helemaal duidelijk. Zo zijn er geluiden over het plaatsen van een kastje in alle auto’s en voertuigen. Deze houdt dan bij hoeveel kilometers er worden gereden.

Deze technologie is beschikbaar, maar om dit uit te rollen in het hele land, is natuurlijk wel een uitdaging. Je zou ook kunnen denken aan camera’s en nummerbordherkenning.

Er staan al veel camera’s langs snel- en provinciewegen. Een systeem waar je dus alleen betaalt voor kilometers op een snelweg zou dus ook mogelijk zijn. 

Het kabinet heeft verschillende onderzoeken laten uitvoeren welke variant het meest eerlijk is en dat het niet ten koste gaat van de laagste inkomens.

Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger

Speur door onze kennisbank waar je 500+ artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.

Naar de kennisbank

De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratiehandige apps emobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet..

1.2 Garages betrekken

De minst complexe en goedkoopste manier om de gereden kilometers te registreren is bij de autogarage. Die houden vanwege de onderhoudsbeurten de kilometers al bij. Bijkomend voordeel is het minder gevolgen heeft voor de privacy al is het wel fraude gevoeliger.

De andere oplossing die wij als redactie zien is kilometerregistratie inbouw oplossingen, die al veel door zakelijk autorijders worden gebruikt als ze zakelijk auto leasen.

1.3 Rekeningrijden kosten bepalen

De onderzoekers die in opdracht van het kabinet gekeken hebben naar een aantal oplossingen willen dat er onderscheid gemaakt gaat worden naar brandstofsoort en gewicht van de auto.

Voor de elektrische rijders onder ons zal er een korting komen, want die zijn zwaarder als de fossiele brandstof auto’s.

rekeningrijden kosten in 2030

2. Hoe duur gaat het ongeveer worden?

Hoe hoog de rekeningrijden kosten voor jou gaan uitpakken als ondernemer, hangt uiteraard af van hoeveel kilometers je rijdt. Bij de huidige regels voor het betalen van motorrijtuigenbelasting hangt de auto waarin je rijdt ook af van hoeveel je betaalt.

Zo hoeven bezitters met een elektrische auto op dit moment al geen wegenbelasting te betalen. Zoals het nu lijkt, gaat dat bij de rekeningrijden kosten niet meespelen. Iedereen betaalt dus hetzelfde tarief. Dat is wel zo fair, al is nog niet vastgesteld.

2.1 Grove schatting van de kosten

Je kan een schatting maken van de kosten door de huidige situatie te analyseren. In totaal betalen we 4 miljard euro aan wegenbelasting, en er zijn meer dan 103 miljard kilometers gereden.

Een simpele rekensom laat dan zien dat we ongeveer 4 cent per kilometer gaan betalen. Als ondernemer die veel rijdt, ga je dus aardig omhoog in de kosten. Maar de verwachting is dat het tarief tussen de 7 en 8 eurocent uit gaat komen bij 15.000 kilometer per jaar.

Aangezien de gemiddelde Nederlander 10.600 kilometer rijdt en ondernemers die veelal naar klanten gaan, al snel naar 20 tot 30.000 kilometers gaan.

Bij 30.000 kilometer zijn de rekeningrijden kosten ongeveer 2400 euro per jaar. De wegenbelasting is dan wel verdwenen.

Grove schatting is dat het 1200 euro per jaar gaat kosten

2.2 Rekeningrijden kosten in geheel Nederland

De heffing geldt voor geheel Nederland, dus op elke weg en op elk tijdstip. Zoals gezegd, de motorrijtuigenbelasting en de BPM (aanschafbelasting) zullen verdwijnen.

Hiermee wordt er minder belasting geheven op het bezit van een auto, maar meer op de gereden kilometers. Mensen die veel rijden zijn duurder uit dan mensen die hun auto veelal laten staan.

2.3 Wat gaan pakketdiensten doen met rekeningrijden kosten?

Onze vraag is bijvoorbeeld wat de kilometerheffing gaat inhouden voor ondernemers en zoals kilometervreters zoals pakketdiensten en taxibedrijven.

Volgens de onderzoeker Verhoef moeten consumenten rekening gaan houden met hogere verzendkosten. ‘Als je kijkt naar hoeveel gereden kilometers we genereren door het bestellen van pakketjes, dan zou dat gewoon doorberekend moeten worden.’

3. Veel is nog onzeker over rekeningrijden kosten

Maar het blijft wel goed om te beseffen dat er nog niks vaststaat. Bovendien kun je ervan uit gaan dat als het rekeningrijden er komt, wel degelijk in de gaten gaat worden gehouden wie er het hardst geraakt wordt.

Als dat geldt voor ondernemers, zullen er misschien fiscale regelingen komen. De overheid wil namelijk voorkomen dat de economie tot stilstand komt te staan. En zoiets ligt natuurlijk wel op de loer, als alle ondernemers door de rekeningrijden kosten thuis blijven.

Getallen die we lezen is dat elektrische auto’s minder betalen en dieselrijders juist meer, men denkt aan 18 cent per kilometer.

Het enige wat je nu kan doen is letten op de brandstofprijzen en daar tanken waar de prijzen het minst hoog zijn. Als redactie houden we ontwikkelingen in de gaten!

3.1 Vertraging door de val van het kabinet

Rekeningrijden loopt vanwege de val van het kabinet Rutte minimaal een jaar vertraging op, verwacht staatssecretaris Marnix van Rij van Financiën. De invoering stond voor 2030 gepland en dat wordt naar zijn inschatting 2031 op zijn vroegst. De reden van deze vertraging is omdat kamerleden dat dit onderwerp te politiek gevoelig ligt om te behandelen voor een nieuw kabinet aantreedt.

 

  • Exclusief: de eerste 3 maanden(!) gratis.
    Daarna: €3 per maand, maandelijks opzegbaar
  • Tanken én laden bij 2000+ tankstations en 462.000+ oplaadpunten
  • Pompprijs is leidend
  • Aanvragen via deze site geen eenmalig kosten (t.w.v €12,-)
  • Geen (standaard) borg betaling, transactiekosten of service fee
  • Fijnmazig landelijke dekking door multi-merken netwerk
  • Geen gedoe met bonnetjes, al je facturen in één online portaal

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

 

FleetPass tankpas voor Nederland

 

  • Tanken in Benelux (3200+ tankstations) bij vele merken
  • Laden in Europa bij alle 462.000+ oplaadpunten
  • Merken: Esso, Texaco, Avia, Q8, Tango, Tamoil, TinQ, Firezone en meer
  • Geen transactie kosten of service fee per tankbeurt
  • Geen contract en opzegtermijn
  • Geschikt voor personenauto en bestelwagen
  • Géén minimum afname verplichting 

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

FleetPass tankpas voor Nederland

 

  • De kortingen gelden op de gemiddelde landelijke adviesprijzen. 
  • Bekijk waar je kan tanken met  de app (iOS en Android)
  • Je account, facturen en uitgave online beheren
  • Niet geschikt voor elektrische of hybride auto’s
  • De tankpas is beveiligd met PIN code en kan gekoppeld worden aan kenteken
  • Geen pechhulp mogelijkheden
  • Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen

Voor de aanvraag is o.a. het BTW – en KvK nummer nodig. Jouw KvK nummer kun je hier vinden

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

FleetPass tankpas voor Nederland

 

Share This