De verkoop van de volledig elektrische auto is sterk gestegen dit jaar. Er zijn alleen al in het eerste half jaar van 2018 meer volledige elektrische auto’s verkocht dan in het hele jaar van 2017.
Er zijn nu in Nederland grofweg driehonderdduizend elektrische auto’s. Het zijn cijfers van de VWE Automotive dienstverlener binnen de automotive sector.
Zoekt u de laadpas met de grootste dekking?
Bent u een EV-driver die een elektrische- of hybride auto rijdt? Dan kent u het probleem dat u niet overal kan opladen. Of dat u meerdere pasjes of oplaad sleutels moet hebben. Met de E-flux laadpas kunt u terecht bij meer dan 40.000 laadpunten in Europa. Lees verder hoe u aan zo’n pas kan komen.
1. Wegvallen fiscale voordelen hybride auto’s
De oorzaak hiervan is vooral het wegvallen van de fiscale voordelen van de hybride modellen. De volledige elektrische auto’s kennen dit nog wel.
Hierdoor maken ze nu een opmars. Naast de populaire Tesla modellen zijn er ook andere automerken welke elektrische auto’s aanbieden en voor een lagere aanschafprijs.
Alleen de volledig elektrische auto’s kunnen vandaag de dag nog rekenen op een groot fiscale voordeel.
De verkoop van de plug-in hybride auto’s zijn hierdoor ook sterk teruggelopen. Ze kennen nu immers geen fiscale voordelen meer waardoor ze niet meer zo aantrekkelijk zijn.
Want de bijtelling is veranderd van een hybride maar ook van de volledig elektrische auto
.
2. De bijtelling van een volledige elektrische auto in 2018
De bijtelling voor privégebruik van een volledige elektrische auto is net als in 2017 nu 4 procent. Daarvoor was het 0 procent.
Deze 4 procent blijft zo tot 2020. De regering wil het elektrische rijden verder stimuleren. Het draagt immers bij aan de klimaat- en milieudoelstellingen.
2.1 De bijtelling van een plug-in hybride auto in 2018
De plug-in hybride kent een forse bijtelling van 22 procent in 2018. De bijtelling zal ook zo blijven tot aan 2020 en waarschijnlijk zo blijven.
De plug-in hybride auto wordt trouwens ook wel PHEV genoemd, wat staat voor Plug-in Hybrid Electric Vehicle.
Als occasion zijn ze wel aantrekkelijk, omdat u kan profiteren van de lage bijtellingregels vanuit het verleden. Dit is een van de oorzaken dat occasion lease onder ondernemers populair is.
Waarom is er zo’n verschil in bijtelling? Het komt simpelweg, omdat gebleken is, dat de PHEV auto’s veel minder energiezuinige kilometers rijden dan een volledig elektrische auto.
Ze kunnen immers ook op benzine rijden wat (te)veel gebeurt. Daarom heeft het kabinet de belastingvoordelen voor plug-in auto’s zo drastisch afgebouwd.
3. Meer keuze aan volledig elektrische auto’s

Waar de Tesla voor de gemiddelde Nederlander te duur (ca 80.000 euro) is, daar is de Nissan Leaf een goed alternatief. Het kost pakweg de helft van de duurdere Tesla modellen.
Waar er tot voor kort een beperkt aanbod was aan elektrische auto’s, neemt het nu sterk toe. Steeds meer autofabrikanten nemen elektrische modellen op in hun assortiment.
Het is een positieve ontwikkeling. Ook verliest de volledig elektrische auto hun elitaire karakter. Hierdoor is het prettiger voor veel mensen om voor de elektrische auto te kiezen.
3.1 Groeiend marktaandeel ondersteund de trend
In 2016 was het aandeel elektrische auto’s 1,1 procent. Het is gegroeid naar 3,1 procent. Hoewel het natuurlijk niet erg spannend is in absolute aantallen, bevestigt het wel de trend dat er steeds meer elektrische auto’s op de weg komen.
Een elektrische auto krijgt ook steeds meer voordelen. Zo kunt u vlak bij de uitgang van de parkeergarage parkeren, omdat daar oplaadpalen staan.
Zomers kunt u dichter bij het strand parkeren, een prettige bijkomstigheid. Het aantal oplaadpalen is in Nederland ook verder gestegen naar bijna achttienduizend stuks, drieduizend meer als in 2017.
4. U tankt bij de kolencentrale
In Nederland draaien de meeste kolencentrales op fossiele brandstoffen, zoals olie en steenkool. Volgens critici dragen elektrische auto’s in ons land daarom bij aan de extra uitstoot van broeikasgassen.
Want elke elektrische auto steekt een stekker in het stopcontact. Een beetje vergezocht?
4.1 Vervuiling door volledig elektrische auto
Het is al even geleden, maar in 2014 deed TNO onderzoek naar de vervuiling door elektrische auto’s. Als zo’n auto wordt opgeladen via een energiecentrale die draait op hernieuwbare energie, dan is de CO2-uitstoot van deze auto’s ‘nihil’.
Maar ja, is de stroom afkomstig uit een kolencentrale, dan is de emissie ‘aanmerkelijk hoger dan het gemiddelde’.
Daarnaast zijn in het onderzoek ook andere variabelen meegenomen, zoals de levensduur van de accu’s, het gebruik in de stad en de CO2-uitstoot bij de productie. De conclusie:
Over de hele levenscyclus resulteert het gebruik van een volledig elektrische auto in circa 35 procent lagere CO2-emissies, in vergelijking met een benzineauto.
4.2 Valt mee!
Met name de productie van een elektrische auto is een relatieve belasting voor het milieu, evenals de accu’s. Maar dit wordt volgens TNO ‘wordt volledig gecompenseerd tijdens de gebruiksfase van de auto’.
De CO2-winst zal in de toekomst nog groter worden, verwacht TNO: hoe sneller elektriciteitscentrales vergroenen, des te schoner e-auto’s worden.
5. Oplaadgemak met een tankpas
Naast het tanken van brandstof, zijn er ook brandstofpassen die elektrisch laden faciliteren.
Zowel Tankpas van Travelcard als de MoveMove pas van MTC verstrekken laadsleutels die u onder andere bij FastNed kan gebruiken.
Wilt u toegang hebben tot meer dan 20.000 publieke laadpunten, dan is de E-Flux laadpas een optie. U kunt de passen vinden door knop zzp tankpassen te klikken.
- Tankbonnetjes bewaren niet meer nodig
- Sluitende administratie van de autokosten
- Eén verzamelfactuur van de kosten en de betaalde btw
- Veelal goedkoper tanken dan adviesprijs
- Gegarandeerde btw teruggave
- Optioneel het betalen van parkeren, tol, autowasstraat enz.

Gestart in 2014 als initiatiefnemer van deze website, naast een baan bij Philips waarin ik veel hebt gereisd. Als (toen) deeltijd zzp-er altijd op zoek naar minimalisatie van administratie en schrijf graag voor mijn doelgroep: De Zakelijke Reiziger. Veel praktische kennis deel ik o.a. over zakelijke tankpassen en zakelijk auto leasen.