fbpx
3 minuten leestijd

Niet de rijders van een dikke BMW, Audi of Porsche krijgen de meeste bekeuringen, maar de Tesla rijder. Het is natuurlijk een klimaatvriendelijke auto waarin de bestuurders blijkbaar graag het overbekende gaspedaal indrukken en een bekeuring voor lief nemen.

Wel opmerkelijk, aangezien kenners aangeven dat te snel rijden niet goed is voor het milieu en uw veiligheid. Ook een elektrische auto.

1. Clichébeeld rond bekeuringen 

Volgens de gegevens van het Centraal Justitieel Incassobureau kreeg maar liefst drie kwart van alle eigenaren van een Tesla een bekeuring op de mat.

Het waren er veel meer dan de BMW en Audi rijders welke zo’n slechte naam hebben als het over bekeuringen gaat. Het clichébeeld klopt dus niet meer.

De meeste bekende ontvanger van prenten is de Porsche rijder. Die kregen precies het gemiddelde aan bekeuringen, zoals de gemiddelde autobestuurder. Ook deze vooringenomenheid moeten we bijstellen…

2. Dieselrijders zijn kilometervreters

De ‘groene auto’s lappen de regels aan hun laars en zien dus regelmatig een bekeuring op de mat verschijnen.

Elektrische personenauto’s worden even vaak beboet als dieselbestuurders, die bekend staan als kilometervreters en daardoor eerder tegen een bon aanlopen.

2.1 Drie op de vier Tesla rijders een prent

Uit eerder onderzoek van CBS laat zien, dat de plug-in hybrides (denk aan de Mitsubishi Outlander) ook veel bekeurd werd. Maar liefst  63 procent van dit merk kreeg een bekeuring in 2018.

Van alle dieselrijders kreeg 46 procent een boete. De Tesla rijder spande echter de kroon met 75 procent van alle gebruikers.

Maar liefst drie kwart van alle Tesla eigenaren ontvangen regelmatig een bekeuring op de mat.

2.2 Dodelijk ongevallen door hard rijden

Een op de drie doden in het verkeer komt door te hard rijden. Het was de aanleiding om een onderzoek te doen naar wie nu eigenlijk te hard rijdt.

Op basis van de gegevens van het CJIB en de gegevens van het RDW werd al snel duidelijk, dat de “groene” auto’s te hard reden.

Groen rijdt dus veel links, werd ooit grappend geconcludeerd door een journalist van Autoweek.

2.3 Geluidloos hard

bekeuring elektrische auto

De feiten kloppen. Wat betekent het echter? Een woordvoerder van het CBS kan geen uitkomst bieden.

De auto’s gaan mogelijk ongemerkt sneller dan men denkt. Binnen vijf seconden tik je de 100 kilometer per uur al aan.

Iets wat gebeurt zonder een gierende motor trouwens, waardoor je het eigenlijk niet zo snel in de gaten hebt.

Hard rijden is slecht voor het milieu. Ook bij de Tesla is dit verrassend het geval volgens wetenschapper Bruno van Zeebroeck welke het heeft een aantal jaren terug onderzocht heeft. Vooral de slijtage van de banden en remmen is niet goed voor het milieu.

3. Zakelijke rijder de meeste bekeuringen

De analyse toont aan, dat de zakelijke rijder vooral te hard rijdt in een elektrische auto. Het zijn ook vooral de jongere (ondernemers) welke meer bekeuringen dan ouderen krijgen.

Een op de drie autorijders kreeg het afgelopen jaar een prent. De overschrijding was hierbij vaak vijf tot tien kilometer teveel.

Wanneer de overheid de ongevallen door een te hoge snelheid willen terugdringen dan zullen ze zich moeten focussen op de “groene” machines in combinatie met de zakelijke rijder moeten gaan kijken.

Saillant detail:  per gereden kilometer ontvangen zij de minste bekeuringen.

4. Deawoo is minder flitsend

Auto’s met een minder snel imago ontvangen minder boetes. Het gaat hier om de Daewoo rijders, Suzuki en Daihatsu auto’s. Het zijn vaak particulieren, die wat ouder zijn welke voor deze auto’s kiezen. Ze weten zich duidelijk beter te beheersen om geen verkeersboetes te krijgen.

Daewoo rijders, Suzuki en Daihatsu auto’s ontvangt het minst bekeuringen

4.1 Kenmerken van hardrijders

Laten we de kenmerken van de verschillende hardrijders wat nader bespreken. Ook dit heeft het CBS onderzocht, al lijkt het soms aangedikt.

4.2 Tesla – 75% kreeg een bekeuring

De elektrische autobezitters kiezen met hun verstand voor elektrisch. Duurzaamheid is hierbij niet zeer belangrijk blijkt wel. Al zijn er natuurlijk ook berijders die zich inspannen om ook groene energie in hun EV te stoppen!

Het is voor zakelijke rijders uit financieel (lees: fiscaal) oogpunt interessant. Daarnaast is het een geweldige gadget voor de autorijders. Prettige bijkomstigheid accelereert de Tesla ook pittig en snel.

Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger

Speur door onze kennisbank waar je honderden artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.

De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratie, handige apps en mobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet.

4.3 Audi – 48% ontvangt bekeuringen

Audi rijders zijn sportieve rijders. Ze houden ervan om het vermogen van de auto goed te benutten.

Eerst even rustig en dan vol het gas erop. De jonge rijders zijn wat onbezonnen. De zakelijke rijders rekenen het risico van de boete simpelweg in. 

4.4 BMW en Landrover – 46% een bekeuring

Je carrière of bedrijf gaat in de lift en dan moet je een BMW hebben. Het is een waar statussymbool voor de drukke zakenmens. De verkeersboetes horen hier dan gewoon bij. 

De Landrover bestuurder kiest voor luxe en comfort met een vleugje avontuur. Ze eisen graag hun plek op, vooral op de weg!

Volvo – 45% een bekeuring

In de Volvo zie je de hardwerkende zakelijke rijder. De rijder met een gezin welke voor veiligheid kiest.

De mix van gezin, werk en vrije tijd zorgt van tijd tot tijd voor een verkeersboete bij de Volvo rijder. Ik weet er alles van..

Daihatsu – 20% een bekeuring

Het onderzoek van het CBS toont aan, dat de Daihatsu rijder de bestuurder is met de minste verkeersovertredingen.

Het zijn auto’s voor mensen met een klein budget. Ze willen dus het liefste een boete voorkomen.

Daarnaast zijn het ook geen auto’s waarin u snel zult gaan rijden.  Weinig bekeuringen dus voor de Daihatsu rijder.

 

  • Paskosten €2,67 per maand, eenmalig aanschafkosten van €5,-
  • Dekking van 98% (+300.000) in de Benelux van publieke laadpalen,
  • +100.000 gebruikers (!)
  • Snelladen bij Allego en Fastned 
  • Geen (standaard) borg betaling
  • Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
  • Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld

 

e-flux laadpas 300000 laadpunten

trusttrusttrusttrust trustpilot  (8,5)

 

  • Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland  en Italie  (totaal +300.000 laadpunten)
  • (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
  • Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
  • Maandelijks opzegbaar
  • Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
  • Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK)

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

e-flux laadpas 300000 laadpunten

 

  • Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
  • e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
  • 24/7 support voor laadproblemen
  • Te combineren met betaald parkeren app
  • Klanten beoordeling: 8,5
  • Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

e-flux laadpas 300000 laadpunten

Share This