fbpx
2 minuten leestijd

De regels en wetten die worden bedacht of al zijn ingesteld om de CO2 uitstoot in Nederland te verminderen, roepen steeds meer vragen op. In sommige schrijnende gevallen gaan mensen er veel op achteruit als ze met hun auto naar het werk moeten. Voor volgend jaar zijn er weer extra prijsstijgingen gepland voor zowel diesel als brandstof. En dat terwijl blijkt dat de automobilist hier niet per se minder van gaat rijden. Is dit dan wel de juiste weg van het kabinet?

1. Waar gaat de automobilist komend jaar last van krijgen?

In de nieuwste klimaatplannen is aangekondigd dat zowel de aanschafprijs van benzine- en dieselauto’s omhooggaat, als de brandstof zelf. De BPM, de belasting die bij de aankoop van een nieuwe auto wordt betaald, is gebaseerd op de CO2 uitstoot per kilometer. Deze gaat omhoog, en dat zal de automobilist dus zeker merken. Daarnaast wordt ook de brandstofaccijns op zowel benzine, als diesel (weer) verhoogd. Deze extra centen zullen ook gevoeld worden in de portemonnee.

1.1 Opbouw literprijs

De opbouw van de literprijs bestaat uit vier gedeeltes. Dat zijn de volgende:

  1. Belasting toegevoegde waarde, ofwel de btw
  2. Marge
  3. Productie
  4. Accijns

De btw die je betaalt over brandstof is altijd 21%. Als je het btw-bedrag terugrekent vanaf het totaal kom je echter uit op slechts 17% van de literprijs. Van de overige 83% kijken we eerst naar de marge.

Meestal is dat ongeveer 10% bij benzine en 12% bij diesel. Dit gedeelte gaat als winst naar de pomphouder en de oliemaatschappij. De productiekosten bedragen ongeveer 30%. Hierbij moet je denken aan de prijs van olie, en de kosten die komen kijken bij het tot brandstof verwerken van deze olie.

Er is publieke verontwaardiging dat Shell hoge winsten maakt, maar vadertje staat wint qua opbrengsten: circa 80 cent per liter gaat naar de overheid.

De automobilist betaald circa 80 cent per liter voor de overheid

1.2 Automobilist heeft niet altijd een alternatief

Dat er iets gedaan moet worden aan de klimaatproblematiek, is voor (bijna) iedereen wel duidelijk. Maar het wrange aan de aangekondige maatregelen, is dat niet blijkt dat de automobilist zijn of haar voertuig daadwerkelijk laat staan als de prijzen wat omhooggaan.

Zeker buiten de randstad, waar het openbaar vervoer niet altijd goed is en mensen afhankelijk zijn van de auto voor het woon-werkverkeer, zal het effect op het klimaat niet merkbaar zijn.

Stop met de automobilist pesten en verbeter OV en infrastructuur voor laadpalen

2. Wat kan er dan wel worden gedaan?

Als we dan gaan kijken naar welke opties meer zin hebben en daarnaast minder lijken op ‘automobilist pesten’ dan blijkt vooral dat er ingezet moet worden op het verbeteren van de infrastructuur rondom elektrische auto’s.

Meer laadpunten, doorontwikkelen van het elektriciteitsnetwerk zodat er genoeg capaciteit is en het spreiden van de vraag naar elektriciteit. Dat is geen makkelijke opgave, maar wel eentje die uiteindelijk veel impact zal hebben. En daar doen we het (toch?) voor.

Wat helemaal een rare aanpassing lijkt, is dat de hoogte van de subsidie voor elektrische auto’s naar beneden gaat. Die zal in de praktijk niet meer boven de 1000 euro uitkomen. Dan is het niet zo gek dat een automobilist voor een auto met een verbrandingsmotor blijft gaan!

 

  • Paskosten €2,67 per maand, eenmalig aanschafkosten van €5,-
  • Dekking van 98% (+300.000) in de Benelux van publieke laadpalen,
  • +100.000 gebruikers (!)
  • Snelladen bij Allego en Fastned 
  • Geen (standaard) borg betaling
  • Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
  • Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

trusttrusttrusttrust trustpilot  (8,5)

 

  • Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland  en Italie  (totaal +300.000 laadpunten)
  • (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
  • Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
  • Maandelijks opzegbaar
  • Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
  • Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK)

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

 

  • Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
  • e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
  • 24/7 support voor laadproblemen
  • Te combineren met betaald parkeren app
  • Klanten beoordeling: 8,5
  • Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

Share This