5 minuten leestijd

Nederlandse Verkeersboetes hoogste in Europa

Nederlandse verkeersboetes, wie heeft er geen kennis mee gemaakt. Vorige week werd tijdens het NOS journaal melding gemaakt dat justitie meer gaat controleren op snelheidsovertredingen de rest van het 2017. 

Het scherp in de gaten houden van autokosten kan ik één keer voor teniet gedaan worden door een prent van CJIB, in de volksmond de boetemachine genoemd. De bedragen zijn exorbitant hoog, in vergelijking met de omliggende landen.

De Nederlandse verkeersboetes zijn de hoogste Verkeersboetes van West-Europa. Een schrale troost is dat bedragen in 2017 gelijk zijn gebleven aan 2016 (-0,03%). De administratiekosten blijven relatief hoog (9 euro per boete), maar dat zal te maken hebben met om het fraaie design kantoorpand in Leeuwarden te betalen.

In de Volkskrant  was bij de opening er al een kritisch artikel overgeschreven. Een gewaarschuwd chauffeur telt voor twee, al kan je online beroep aantekenen tegen een boete 2017. (DigiD noodzakelijk).

 

Wanneer krijg je een boete voor te hard rijden?

Er zijn diverse bekeuringen, maar voor te hard rijden wordt het meest uitgedeeld. Vaak gaan automobilisten bij trajectcontroles de mist in.

Bij limieten onder de 100 km/uur krijg je bij pas een boete vanaf 7 km/u te hard. Bij de limieten van 120 wordt beboet vanaf 8 km/u te hard en bij 130 volgt een boete als 136 km/u of sneller wordt gemeten.

Als je de grenzen wilt opzoeken: er gaat altijd nog een snelheidscorrectie vanaf. Bij snelheden onder de 100 km/u is de snelheidscorrectie 3 km/u, boven de 100 km/u geldt een correctie van 4 km/u. Bij 130 km/u wordt 5 km/u toegepast.

 

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker

De hoogte van de Nederlandse verkeersboetes op een snelheidsovertreding is eenvoudig zelf berekenen.

Het Openbaar Ministerie heeft een handige, gratis online rekentool waarmee je precies de tarieven bij snelheidsovertredingen kan berekenen. Deze tool doet me denken aan de bekende slogan van de belastingdienst.

Over belastingdienst gesproken voor de lezende ondernemers onder ons: de boetes zijn NIET fiscaal aftrekbaar.

Hieronder is een overzicht te vinden van de bedragen van de cjib boetes. We beginnen algemene boetes en met met de minst dure prent: kentekenplaat onvoldoende zichtbaar. Daarna loopt de teller snel op.

  • Met een motorrijtuig rijden terwijl het kentekenbewijs niet behoorlijk leesbaar is: 45 euro
  • Afslaan zonder richting aan te geven, een militaire colonne doorsnijden: 90 euro
  • Rijden terwijl de geldigheidsduur van het rijbewijs verstreken is: 90 euro
  • Met een motorrijtuig rijden terwijl het kenteken niet behoorlijk leesbaar is: 130 euro
  • Onnodig links rijden en geen autogordel dragen: 140 euro
  • Geen gevarendriehoek plaatsen bij een obstakel (stilstaand motorvoertuig of aanhangwagen): 140 euro
  • Als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon vasthoudt: 230 euro
  • Een kruispunt blokkeren en rechts inhalen: 230 euro
  • Als 17-jarige bestuurder en deelnemer aan het experiment begeleid rijden een motorrijtuig besturen zonder een in de begeleiderspas vermelde begeleider: 140 euro
  • Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 230 euro
  • Geen voorrang verlenen aan een tram: 230 euro
  • Bij het afslaan tegemoet komend verkeer niet laten voorgaan: 230 euro
  • Buiten noodzaak stilstaan op de vluchtstrook: 230 euro
  • Bumperkleven: 280 euro
  • Passagiers die bij een tram of autobus willen in- of uitstappen daartoe geen gelegenheid geven: 370 euro

 

Parkeren

Parkeren

  • Als bestuurder een voertuig parkeren bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan: 90 euro
  • Parkeren op plaatsen die voorzien van een blauwe streep, zonder dat er een parkeerschijf in de auto aanwezig is: 90 euro
  • Parkeren waarvan parkeertijd is verstreken of dubbel parkeren: 90 euro
  • Een voertuig op een zodanige wijze laten staan waardoor op de weg gevaar wordt/kan worden veroorzaakt, dan wel het verkeer wordt/kan worden gehinderd: 140 euro
  • Als bestuurder een voertuig laten stilstaan op een kruispunt: 140 euro

 

Verlichting voertuig(en)

  • Geen dim- of grootlicht voeren bij nacht binnen de bebouwde kom: 90 euro
  • Niet werkend derde remlicht of onnodig mistlicht voeren: 90 euro
  • Achterlichten die niet branden bij nacht buiten de bebouwde kom: 90 euro
  • Niet werkende richtingaanwijzers of waarschuwingsknipperlichten: 90 euro
  • Niet werkende remverlichting: 140 euro
  • Achterlichten die niet branden bij dag bij slecht zicht of ‘s nacht binnen de bebouwde kom: 140 euro
  • Geen dim- of grootlicht voeren bij slecht zich overdag: 140 euro
  • Het hinderen van tegenliggers door groot licht: 140 euro
  • Geen dim- of grootlicht voeren bij nacht buiten de bebouwde kom: 140 euro

 

Aanhangwagen

  • Het voertuig is niet voorzien van een goed werkende ruitenwisserinstallatie: 140 euro
  • Het voertuig is niet voorzien van noodzakelijke spiegels: 140 euro
  • De zitplaatsen, rugleuningen of verstelrichtingen zijn niet deugdelijk: 140 euro
  • Goederen die niet deugdelijk zijn bevestigd op, in of aan een deugdelijke lastdrager: 140 euro
  • Aanhangwagen met niet functionerende verlichting: 140 euro
  • Het voertuig heeft scherpe delen die lichamelijk letsel kunnen veroorzaken bij een botsing: 230 euro
  • Het voertuig heeft uitstekende delen die lichamelijk letsel kunnen veroorzaken bij een botsing: 230 euro
  • Niet deugdelijk bevestigde koppeling met aanhangwagen: 230 euro
  • Met één motorvoertuig meer dan één auto slepen: 230 euro
  • De lading van het voertuig heeft scherpe delen (geldt niet voor lading of delen hoger dan 2 m boven wegdek): 230 euro

 

Snelheids overtreding binnen en bouwen de bebouwde kom

Binnen bebouwde kom

Met 4 km/u – 26 euro
Met 5 km/u – 32 euro
Met 6 km/u – 38 euro
Met 7 km/u – 46 euro
Met 8 km/u – 52 euro
Met 9 km/u – 60 euro
Met 10 km/u – 69 euro
Met 11 km/u – 92 euro
Met 12 km/u – 101 euro
Met 13 km/u – 111 euro
Met 14 km/u – 119 euro
Met 15 km/u – 128 euro
Met 16 km/u – 139 euro
Met 17 km/u – 148 euro
Met 18 km/u – 160 euro
Met 19 km/u – 170 euro
Met 20 km/u – 185 euro
Met 21 km/u – 197 euro
Met 22 km/u – 208 euro
Met 23 km/u – 222 euro
Met 24 km/u – 233 euro
Met 25 km/u – 248 euro
Met 26 km/u – 262 euro
Met 27 km/u – 278 euro
Met 28 km/u – 295 euro
Met 29 km/u – 308 euro
Met 30 km/u – 324 euro

Overschrijding bij wegwerkzaamheden

Met 4 km/u – 44 euro
Met 5 km/u – 52 euro
Met 6 km/u – 60 euro
Met 7 km/u – 72 euro
Met 8 km/u – 81 euro
Met 9 km/u – 92 euro
Met 10 km/u – 103 euro
Met 11 km/u – 128 euro
Met 12 km/u – 141 euro
Met 13 km/u – 153 euro
Met 14 km/u – 164 euro
Met 15 km/u – 179 euro
Met 16 km/u – 189 euro
Met 17 km/u – 203 euro
Met 18 km/u – 216 euro
Met 19 km/u – 234 euro
Met 20 km/u – 249 euro
Met 21 km/u – 261 euro
Met 22 km/u – 274 euro
Met 23 km/u – 293 euro
Met 24 km/u – 310 euro
Met 25 km/u – 326 euro
Met 26 km/u – 345 euro
Met 27 km/u – 364 euro
Met 28 km/u – 382 euro
Met 29 km/u – 400 euro
Met 30 km/u – 409 euro

Buiten bebouwde kom

Met 1 km/u – 10 euro
Met 2 km/u – 14 euro
Met 3 km/u – 18 euro
Met 4 km/u – 23 euro
Met 5 km/u – 29 euro
Met 6 km/u – 35 euro
Met 7 km/u – 40 euro
Met 8 km/u – 47 euro
Met 9 km/u – 53 euro
Met 10 km/u – 60 euro
Met 11 km/u – 82 euro
Met 12 km/u – 90 euro
Met 13 km/u – 96 euro
Met 14 km/u – 103 euro
Met 15 km/u – 114 euro
Met 16 km/u – 123 euro
Met 17 km/u – 133 euro
Met 18 km/u – 142 euro
Met 19 km/u – 153 euro
Met 20 km/u – 164 euro
Met 21 km/u – 176 euro
Met 22 km/u – 185 euro
Met 23 km/u – 197 euro
Met 24 km/u – 208 euro
Met 25 km/u – 216 euro
Met 26 km/u – 227 euro
Met 27 km/u – 238 euro
Met 28 km/u – 249 euro
Met 29 km/u – 261 euro
Met 30 km/u – 275 euro
Met 31 km/u – 283 euro
Met 32 km/u – 295 euro
Met 33 km/u – 313 euro
Met 34 km/u – 329 euro
Met 35 km/u – 338 euro
Met 36 km/u – 356 euro
Met 37 km/u – 373 euro
Met 38 km/u – 384 euro
Met 39 km/u – 407 euro
Met 40 km/u – 409 euro

 

De automerken met de meeste boetes en meeste schades in 2016

De automerken met de meeste boetes en schades is toch een vervelend lijstje…

Althans, voornamelijk voor de (zakelijke) autorijders van deze merken dan. Het geeft toch aan dat, gemiddeld genomen, de wat asocialere rijders gebruik maken van deze merken.

U kunt zomaar denken aan de bumperklevers, linksinhalers, whatsappers en de snelheidsmaniakken. Er zijn twee opvallende details:

  • Het is bekend dat de Tesla ongekend snel is. Alleen de sprint van 0 naar 100 km/u is al verpulverende snel met 2,28 seconden. Het elektrische automerk komt onverwacht hoog terug in het lijstje met schades en boetes. Zijn dit de nieuwe Golfrijders, of komt het gewoon door de autopilot? Wie zal het zeggen. Gezien de bovenstaande bedragen zal het hun pijn doen in de portemonnee. 
  • De gemiddelde Audi rijder lijkt zijn leven te beteren. Zij scoorden namelijk vorig jaar het goud in de categorie merken met de meeste boetes. De top 3 die de meeste Nederlandse verkeersboetes betalen is op de eerste plaats Tesla, op de tweede Landrover en gedeeld derde zijn BMW en Audi.

 

Nederlandse verkeersboetes soms onterecht

Dat deze boetemachine niet altijd gesmeerd loopt bij het uitschrijven van Nederlandse verkeersboetes, bleek uit een ludiek voorval in Alpen aan de Rijn.

Er werden 1279 verkeersboetes onterecht uitgeschreven aan snelheidovertreders. Maar door het verkeerd aansluiten van bedrading in de flitspaal werd er geflitst als mensen door groen en oranje reden. Eigenlijk zouden die mensen een beloning meten krijgen. Het is bij excuses van het OM en CJIB gebleven…


Voordelen zakelijke tankpas
  • Tankbonnetjes bewaren niet meer nodig
  • Sluitende administratie van de autokosten
  • Eén verzamelfactuur van de kosten en de betaalde btw
  • Geld- en kostenbesparing: goedkoop tanken en altijd de btw teruggave
  • Optioneel het betalen van Parkeren, tol, autowasstraat enz.
Vergelijk de tankpassen en vraag direct aan

Tankpassen vergelijken en aanvragen