Nederlandse verkeersboetes, wie heeft er geen kennis mee gemaakt. Het slechte nieuws is dat de boetes in 2023 weer duurder zijn geworden. De overheid spreekt van een inflatiecorrectie van maar 2 procent. Zoals we weten en voelen is de inflatie op dit moment fors hoger, dus een meevaller. Toch zijn de bedragen fors. We zetten in dit artikel alle boetbedragen op een rij. Want een gewaarschuwd chauffeur telt voor twee….
1. Nederlandse verkeersboetes hoog
Het scherp in de gaten houden van autokosten kan ik één keer voor teniet gedaan worden door een prent van CJIB, in de volksmond de boetemachine genoemd. De bedragen zijn exorbitant hoog, in vergelijking met de omliggende landen.
De Nederlandse verkeersboetes zijn de hoogste Verkeersboetes van West-Europa. Een schrale troost is dat de administratiekosten gelijk is gebleven, al zijn ze relatief hoog (9 euro per boete), maar dat zal te maken hebben met om het fraaie design kantoorpand in Leeuwarden te betalen.
In de Volkskrant was toen bij de opening er al een kritisch artikel overgeschreven. Een gewaarschuwd chauffeur telt voor twee, al kan je online beroep aantekenen tegen een boete. (DigiD noodzakelijk).

Wat zijn de autokosten als een zakelijke auto rijdt?
Een auto brengt veel kosten met zich mee. Daarom is het zinvol om alle kosten in één overzicht te zetten en onder te verdelen in vaste en variabele kosten. Dan is het een kleine stap om de kosten per kilometer te berekenen. Download gratis het sjabloon en u kunt de kosten direct invoeren.
1. Wanneer krijg je een boete voor te hard rijden?
Er zijn diverse bekeuringen, maar voor te hard rijden wordt het meest uitgedeeld. Vaak gaan automobilisten bij trajectcontroles de mist in.
Bij limieten onder de 100 km/uur krijg je bij pas een boete vanaf 7 km/u te hard. Bij de limieten van 120 wordt beboet vanaf 8 km/u te hard en bij 130 volgt een boete als 136 km/u of sneller wordt gemeten.
Als je de grenzen wilt opzoeken: er gaat altijd nog een snelheidscorrectie vanaf. Bij snelheden onder de 100 km/u is de snelheidscorrectie 3 km/u, boven de 100 km/u geldt een correctie van 4 km/u. Bij 130 km/u wordt 5 km/u toegepast.
De CJIB wordt de boetemachine genoemd
2. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker
De hoogte van de Nederlandse verkeersboetes op een snelheidsovertreding is eenvoudig zelf berekenen.
Het Openbaar Ministerie heeft een handige, gratis online rekentool waarmee je precies de tarieven bij snelheidsovertredingen kan berekenen. Deze tool doet me denken aan de bekende slogan van de belastingdienst.
2.1 Nederlandse verkeersboetes zijn niet aftrekbaar
Over belastingdienst gesproken: voor de lezende ondernemers onder ons, de boetes zijn NIET fiscaal aftrekbaar.
Hieronder is een overzicht te vinden van de bedragen van de CJIB boetes. We beginnen algemene boetes en met met de minst dure prent: kentekenplaat onvoldoende zichtbaar. Daarna loopt de teller snel op.
- Met een motorrijtuig rijden terwijl het kentekenbewijs niet behoorlijk leesbaar is: 45 euro
- Afslaan zonder richting aan te geven, een militaire colonne doorsnijden: 110 euro
- Rijden terwijl de geldigheidsduur van het rijbewijs verstreken is: 90 euro
- Met een motorrijtuig rijden terwijl het kenteken niet behoorlijk leesbaar is: 130 euro
- Onnodig links rijden is 240 euro en geen autogordel dragen is 160 euro
- Geen gevarendriehoek plaatsen bij een obstakel (stilstaand motorvoertuig of aanhangwagen): 140 euro
- Als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon vasthoudt (Dat is anders dan gebruiken!): 380 euro en voor fieters 150 euro.
- Een kruispunt blokkeren en rechts inhalen: 280 euro
- Als 17-jarige bestuurder en deelnemer aan het experiment begeleid rijden een motorrijtuig besturen zonder een in de begeleiderspas vermelde begeleider: 140 euro
- Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 280 euro
- Geen voorrang verlenen aan een tram: 240 euro
- Bij het afslaan tegemoet komend verkeer niet laten voorgaan: 240 euro
- Buiten noodzaak stilstaan op de vluchtstrook: 240 euro
- Bumperkleven: 280 euro
- Passagiers die bij een tram of autobus willen in- of uitstappen daartoe geen gelegenheid geven: 280 euro
- Door rood licht rijden kost je 280 euro
- Zonder echte noodzaak stilstaan op de vluchtstrook of vluchthaven: 280 euro.

2.2 Parkeren
- Als bestuurder een voertuig parkeren bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan: 90 euro
- Parkeren op plaatsen die voorzien van een blauwe streep, zonder dat er een parkeerschijf in de auto aanwezig is: 110 euro
- Parkeren waarvan parkeertijd is verstreken of dubbel parkeren: 110 euro
- Een voertuig op een zodanige wijze laten staan waardoor op de weg gevaar wordt/kan worden veroorzaakt, dan wel het verkeer wordt/kan worden gehinderd: 140 euro
- Als bestuurder een voertuig laten stilstaan op een kruispunt: 140 euro
- Onterecht parkeren op gehandicaptenparkeerplaats: 440 euro
2.3 Verlichting voertuig(en)
- Geen dim- of grootlicht voeren bij nacht binnen de bebouwde kom: 95 euro
- Niet werkend derde remlicht of onnodig mistlicht voeren: 110 euro
- Achterlichten die niet branden bij nacht buiten de bebouwde kom: 95 euro
- Niet werkende richtingaanwijzers of waarschuwingsknipperlichten: 95 euro
- Niet werkende remverlichting: 160 euro
- Achterlichten die niet branden bij dag bij slecht zicht of ‘s nacht binnen de bebouwde kom: 145 euro
- Geen dim- of grootlicht voeren bij slecht zich overdag: 145 euro
- Het hinderen van tegenliggers door groot licht: 145 euro
- Geen dim- of grootlicht voeren bij nacht buiten de bebouwde kom: 145 euro
2.4 Aanhangwagen
- Het voertuig is niet voorzien van een goed werkende ruitenwisserinstallatie: 140 euro
- Het voertuig is niet voorzien van noodzakelijke spiegels: 140 euro
- De zitplaatsen, rugleuningen of verstelrichtingen zijn niet deugdelijk: 140 euro
- Goederen die niet deugdelijk zijn bevestigd op, in of aan een deugdelijke lastdrager: 140 euro
- Aanhangwagen met niet functionerende verlichting: 140 euro
- Het voertuig heeft scherpe delen die lichamelijk letsel kunnen veroorzaken bij een botsing: 230 euro
- Het voertuig heeft uitstekende delen die lichamelijk letsel kunnen veroorzaken bij een botsing: 230 euro
- Niet deugdelijk bevestigde koppeling met aanhangwagen: 230 euro
- Met één motorvoertuig meer dan één auto slepen: 230 euro
- De lading van het voertuig heeft scherpe delen (geldt niet voor lading of delen hoger dan 2 m boven wegdek): 230 euro
2.5 Snelheids overtreding binnen en bouwen de bebouwde kom
Binnen bebouwde kom
Met 4 km/u – 32 euro
Met 5 km/u – 39 euro
Met 6 km/u – 48 euro
Met 7 km/u – 56 euro
Met 8 km/u – 63 euro
Met 9 km/u – 72 euro
Met 10 km/u – 82 euro
Met 11 km/u – 110 euro
Met 12 km/u – 120 euro
Met 13 km/u – 133 euro
Met 14 km/u – 143 euro
Met 15 km/u – 154 euro
Met 16 km/u – 165 euro
Met 17 km/u – 177 euro
Met 18 km/u – 191 euro
Met 19 km/u – 204 euro
Met 20 km/u – 219 euro
Met 21 km/u – 233 euro
Met 22 km/u – 248 euro
Met 23 km/u – 265 euro
Met 24 km/u – 278 euro
Met 25 km/u – 296 euro
Met 26 km/u – 312 euro
Met 27 km/u – 332 euro
Met 28 km/u – 348 euro
Met 29 km/u – 365 euro
Met 30 km/u – 383 euro
Snelwegen
Met 4 km/u – 24 euro
Met 5 km/u – 29 euro
Met 6 km/u – 35 euro
Met 7 km/u – 42 euro
Met 8 km/u – 48 euro
Met 9 km/u – 55 euro
Met 10 km/u – 72 euro
Met 11 km/u – 99 euro
Met 12 km/u – 108 euro
Met 13 km/u – 116 euro
Met 14 km/u – 126 euro
Met 15 km/u – 136 euro
Met 16 km/u – 146 euro
Met 17 km/u – 159 euro
Met 18 km/u – 171 euro
Met 19 km/u – 182 euro
Met 20 km/u – 196 euro
Met 21 km/u – 210 euro
Met 22 km/u – 221 euro
Met 23 km/u – 235 euro
Met 24 km/u – 248 euro
Met 25 km/u – 261 euro
Met 26 km/u – 276 euro
Met 27 km/u – 289 euro
Met 28 km/u – 301 euro
Met 29 km/u – 317 euro
Buiten bebouwde kom
Met 4 km/u – 28 euro
Met 5 km/u – 36 euro
Met 6 km/u – 43 euro
Met 7 km/u – 51 euro
Met 8 km/u – 58 euro
Met 9 km/u – 68 euro
Met 10 km/u – 77 euro
Met 11 km/u – 104 euro
Met 12 km/u – 115 euro
Met 13 km/u – 126 euro
Met 14 km/u – 136 euro
Met 15 km/u – 148 euro
Met 16 km/u – 158 euro
Met 17 km/u – 169 euro
Met 18 km/u – 180 euro
Met 19 km/u – 195 euro
Met 20 km/u – 209 euro
Met 21 km/u – 221 euro
Met 22 km/u – 235 euro
Met 23 km/u – 248 euro
Met 24 km/u – 265 euro
Met 25 km/u – 280 euro
Met 26 km/u – 296 euro
Met 27 km/u – 311 euro
Met 28 km/u – 327 euro
Met 29 km/u – 347 euro
Met 30 km/u – 364 euro
3. De automerken met de meeste Nederlandse verkeersboetes en schades

De automerken met de meeste boetes en schades is toch een vervelend lijstje…
Althans, voornamelijk voor de (zakelijke) autorijders van deze merken dan. Het geeft toch aan dat, gemiddeld genomen, de wat asocialere rijders gebruik maken van deze merken.
U kunt zomaar denken aan de bumperklevers, linksinhalers, whatsappers en de snelheidsmaniakken. Er zijn twee opvallende details:
- Het is bekend dat de Tesla ongekend snel is. Alleen de sprint van 0 naar 100 km/u is al verpulverende snel met 2,28 seconden. Het elektrische automerk komt onverwacht hoog terug in het lijstje met schades en boetes. Zijn dit de nieuwe Golfrijders, of komt het gewoon door de autopilot? Wie zal het zeggen. Gezien de bovenstaande bedragen zal het hun pijn doen in de portemonnee.
- De gemiddelde Audi rijder lijkt zijn leven te beteren. Zij scoorden namelijk vorig jaar het goud in de categorie merken met de meeste boetes. De top 3 die de meeste Nederlandse verkeersboetes betalen is op de eerste plaats Tesla, op de tweede Landrover en gedeeld derde zijn BMW en Audi.
4. Nederlandse verkeersboetes soms onterecht
Dat deze boetemachine niet altijd gesmeerd loopt bij het uitschrijven van Nederlandse verkeersboetes, bleek uit een ludiek voorval in Alpen aan de Rijn.
Er werden in dat jaar 1279 verkeersboetes onterecht uitgeschreven aan snelheidovertreders. Maar door het verkeerd aansluiten van bedrading in de flitspaal werd er geflitst als mensen door groen en oranje reden. Eigenlijk zouden die mensen een beloning meten krijgen. Het is bij excuses van het OM en CJIB gebleven…
Essentie: Alle kosten aftrekbaar, geen kilometer begrenzing, onderhoud zelf regelen.
- Lease voorraad +90.000 (bedrijfs)auto’s: nieuw en occasions!
- Aanvraag volledig digitaal in 4 stappen
- Het leasebedrag, slottermijn en looptijd naar wens aan te passen.
- Looptijd: 24, 35, 48, 60 maanden
- Binnen 24 uur reactie op offerte aanvraag
- Financial lease van zzp tot mkb: auto is direct je eigendom
- Marktleider van nieuwe en jonge auto’s
Essentie: Je betaald een hoger maandbedrag, maar geen omkijken naar onderhoud.
- Intuïtief en eenvoudig je auto online configureren en afsluiten
- Flexibele termijnen: 18 tot 72 maanden zorgeloos leasen
- Lease contract is snel opzegbaar
- Incl. pechhulp in Nederland en een eigen risico van max. 300 euro
- Keuze uit extra voordelige rijker uitgeruste én direct leverbare Athlon Editions
Klantentevredenheid is 8,4
Essentie: Private lease is voor ondernemers aantrekkelijk bij weinig privé kilometers!
- Scherpe tarieven
- Meer dan 30.000 mensen gingen je voor
- Met contract annuleringsoptie: bij ontslag kan je van de auto af
- Flexibele kilometerbundel
- De 120 medewerkers hebben samen 45 jaar lease-ervaring
- Gemak: ze bieden een haal- en brengservice bij onderhoud
- Aangesloten bij Keurmerk Private Lease
Klantentevredenheid is 8,6

Gestart in 2014 als initiatiefnemer van deze website, naast een baan bij Philips waarin ik veel hebt gereisd. Als (toen) deeltijd zzp-er altijd op zoek naar minimalisatie van administratie en schrijf graag voor mijn doelgroep: De Zakelijke Reiziger. Veel praktische kennis deel ik o.a. over zakelijke tankpassen en zakelijk auto leasen.
Het zal de Tesla rijder helemaal geen pijn doen. Rijke mensen lachen zich kapot om boetes het doet ze helemaal niks. Iemand met een Tesla heeft vaak een salaris van meer dan een ton per jaar. Nee dit zijn boetes die het gewone volk in toom houden. Rijken mogen altijd tot 30km/h te hard rijden zonder een echte straf. Zeg nou zelf wat is 600 euro in de maand aan boetes als je 10.000euro verdient.
Ik snap je ergernis. Inkomensafhankelijk bekeuren is eerlijker. Vorige jaar zijn in Engeland de boetes inkomensafhankelijk geworden tot een maximum van €4000 euro. Concreet: tot 15 km boven de toegestane limiet, is de boete 25 tot 75% van het weekloon , wie 15 tot 30 km daarboven zit, betaalt 75 tot 125% en daarboven is 175% van het weekloon. In Finland is er geen maximum. De Finse zakenman Reima Kuisla kreeg in 2015 een boete van maar liefs 54 duizend euro nadat hij 103 km/uur had gereden op een weg waar 80 kilometer is toegestaan (bron: Volkskrant). In Nederland heeft GL en SP dit regelmatig voorgesteld, maar mn VVD en CDA zijn hier op tegen.
Zo snel mogelijk inkomensafhankelijk bekeuren!!
Alfons