fbpx
3 minuten leestijd

 

Nederland is kampioen auto recycling. Van elke gesloopte auto wordt maar liefst 98% hergebruikt. Een auto van 1000 kilo, bestaat voor 750 kilo uit recyclebaar staal en 30 tot 40 kilo lichtmetaal zoals aluminium wielen. Maar er wordt nog meer hergebruikt.

 

1. Auto recycling hoogste van Europa

De verwerking van afgedankte auto’s in Nederland is nergens zo goed geregeld in vergelijking met de andere Europese landen.

Werden in het jaar 2000 nog jaarlijks 326.000 auto’s gedemonteerd, vorige jaar waren dat nog ‘maar’ 211.000. Dat is fors minder. Een groot deel van de sloopauto’s verdwijnt naar het buitenland. En dat heeft weer te maken vanwege de strengere recycle eisen in Nederland.

De traditionele sloperij heeft de afgelopen decennia een indrukwekkende verandering ondergaan. In deze volwaardige bedrijfstak van auto recycling wordt een auto in drie stappen gestript:

  1. Autodemontage
  2. Schreddering
  3. Sortering

De drie stappen worden hieronder kort uitgelegd.

 

 

1.2 Een auto gaat 18 jaar mee

Nederlanders zijn zuinig op hun auto, want na gemiddeld 18 jaar gaat deze naar de schroot.

Niet alleen omdat we zuinig zijn op ons blik, de kwaliteit is ook flink verbeterd de afgelopen decennia. Want 10 jaar geleden ging een auto gemiddeld al na 15 jaar naar de autosloper.

Een auto wordt ingeleverd door de eigenaar of als deze total loss is verklaard door de autoverzekering. Het kentekenbewijs en de kentekenplaten worden vernietigd en het wrak wordt afgemeld bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Als bewijs ontvangt de eigenaar een vrijwaringsbewijs. 

 

 

1.3 Autodemontage

De ervaren ‘omgekeerde automonteurs’ van een auto recycling bedrijf demonteren heel veel spullen van de bolide.

Denk daarbij aan airbags, startmotor, banden, achterklep tot een complete zijkant. Deze losse onderdelen worden weer – al of niet gereviseerd – verkocht. Dit is auto recycling op onderdelen niveau.

Maar er gebeurd meer. De vloeistoffen worden uit de auto gezogen, al snel een gewicht tussen de 10 tot 20 kg.

Denk daarbij aan brandstof, (rem)olie, koelvloeistof, maar ook het koudemiddel uit de airco. Al deze vloeistoffen worden milieu vriendelijk afgevoerd.

 

1.4 Schredderen is een woeste actie

De volgde fase in de auto reclycing is de schredder. Dit is een hydraulisch aangedreven en krachtig molen, die met enorme hamers het wrak letterlijk een kopje kleiner maakt.

Na deze woeste actie wordt het staal gescheiden van glas, rubber, aluminium en verkocht aan de hoogovens. De restant spullen worden netjes gesorteerd.

 

1.5 Sorteren overgebleven materiaal

In de volgende fase is Nederland uniek: het sorteren van de overgebleven materialen. In het buitenland gebeurd dit niet. In Tiel staat een ‘post-schredder’ fabriek en die is in staat o.a om glas, koper en aluminium te scheiden. Glas gaat naar de glas industrie en rubber wordt verwerkt tot granulaat.

Als het koper – al snel 5 kg – en aluminium voldoende zuiver is, dan wordt het opnieuw verwerkt.

Tenslotte wordt er gemiddeld al snel 45 kilogram aan plastics hergebruikt, zoals voor plastic fietspaden bijvoorbeeld.

Wat er verder overblijft is gemiddeld 45 kilogram aan zand, roest en losse rommel.

 

2. Auto recycling is een echte kringloop

Auto’s rijden op de weg en de laatste restanten zand en roest wordt verwerkt in de weg. De kringloop is gesloten.

Met bovenstaande toelichting weet u gelijk waarvoor de 40 euro recyclingsbijdrage aan wordt besteed als u een auto koopt. Ja er is een strenge wetgeving, maar de overheid stimuleert dit proces ook door subsidies en stimuleringsregelingen.

Het ultieme doel van 100% zal waarschijnlijk nooit gehaald, omdat sommige restproducten onzuiver zijn of eenvoudige niets mee gedaan kan worden.

Het aandeel duurzame opgewekte energie ligt in ons land aanzienlijk lager dan in de Europese Unie als geheel. Maar op gebied van auto recycling met een hergebruik percentage van 98% levert Nederland een puike prestatie.

 

  • Paskosten €2,67 per maand, eenmalig aanschafkosten van €5,-
  • Dekking van 98% (+300.000) in de Benelux van publieke laadpalen,
  • +100.000 gebruikers (!)
  • Snelladen bij Allego en Fastned 
  • Geen (standaard) borg betaling
  • Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
  • Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

trusttrusttrusttrust trustpilot  (8,5)

 

  • Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland  en Italie  (totaal +300.000 laadpunten)
  • (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
  • Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
  • Maandelijks opzegbaar
  • Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
  • Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK)

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

 

  • Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
  • e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
  • 24/7 support voor laadproblemen
  • Te combineren met betaald parkeren app
  • Klanten beoordeling: 8,5
  • Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

Share This