2 minuten leestijd

Hoewel een deel van Nederland al elektrisch rijdt, en een ander groot deel in ieder geval in hun hoofd al om is, bestaan er nog steeds geruchten over dat elektrisch rijden niet zo schoon is. De efficiëntie zou niet hoog genoeg zijn en er worden twijfels de wereld in gebracht over het recyclen van batterijen. Toch bewijst een life cycle assessment nu echt dat elektrisch rijden een stuk schoner is dan dan auto’s met een verbrandingsmotor. In dit artikel vertellen we hoe het zit.

1. Wat is een life cycle assessment?

Een life cycle assessment is een instrument waarmee op een systematische manier kan worden bepaald hoe groot de uitstoot van een bepaalde technologie is.

Er wordt gekeken naar de gehele levensduur van – in dit geval – de auto. Hiervoor moeten er uiteraard een aantal parameters worden gekozen, zoals het aantal jaren van gebruik en de hoeveelheid gereden kilometers.

Voor deze life cycle assessment is gekozen voor 240.000 kilometer over een periode van 16 jaar. Voor het onderzoek zijn 61 modellen getest.

2. Welke aspecten worden allemaal meegenomen?

We zeiden al dat de life cycle assessment over de gehele levensduur gaat. Deze periode wordt opgedeeld in 5 fases. Dat zijn de volgenden:

  • Grondstof
  • Productie
  • Transport
  • Gebruik
  • Recycle

De meest interessante onderdelen voor het vergelijken van elektrische auto’s met auto’s met een verbrandingsmotor zijn productie, grondstoffen en gebruik. Zoals we weten van een elektrische auto, is de uitstoot tijden het gebruik afhankelijk van hoe de elektriciteit wordt opgewekt.

Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger

Speur door onze kennisbank waar je 500+ artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.

Naar de kennisbank

De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratiehandige apps emobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet..

2.1 Het gaat om de energiemix

In een land als Polen – waar veel steenkool gebruikt wordt voor elektriciteitsproductie – is de life cycle assessment van een elektrische auto anders dan in Noorwegen. Daar is bijna alle elektriciteit duurzaam.

De energiemix is dus van groot belang voor de uitkomst van het onderzoek. Overigens wordt er bij dit specifieke onderzoek alleen gekeken naar CO2. Andere schadelijke stoffen, zoals stikstofdioxide en fijnstof worden niet meegenomen. 

3. Wie wint?

Over het algemeen kunnen we zeggen dat elektrische auto’s gemiddeld gezien een betere score uit deze life cycle assessment halen. De meeste uitstoot wordt bij elektrische auto’s veroorzaakt tijdens de productiefase.

Het maken van de auto dus. Bij auto’s met een verbrandingsmotor is de gebruiksfase de grootste boosdoener. De extractie van grondstoffen veroorzaakt bij beide type auto’s ongeveer evenveel, en ook het transport is vergelijkbaar.

Op het gebied van recyclen wint de elektrische auto ook. Meer onderdelen kunnen worden hergebruikt waardoor er CO2 uitstoot wordt ‘teruggewonnen’. 

4. Live cycle assessment door Renault

In Frankrijk vind je een van de grootste fabrieken van Renault. Sinds 2021 is de Renault Refactory gevestigd in dit gebouw. Hier wordt een groot deel van het opknappen van gebruikte voertuigen geautomatiseerd. Naast auto’s die op benzine of diesel rijden, ook elektrische auto’s

De accu’s worden omgebouwd zodat ze gebruikt kunnen worden op plekken waar niet veel elektriciteit is. Zo kun je met een steekwagen elektriciteit rondbrengen. De Refurbished Renault ontvang weer een nieuwe accu, zodat de auto naar een gelukkige eigenaar kan. Life cycle assessment kan op verschillende manier en is een mooie ontwikkeling!

 

  • Paskosten €2,67 per maand, eenmalig aanschafkosten van €5,-
  • Dekking van 98% (+300.000) in de Benelux van publieke laadpalen,
  • +100.000 gebruikers (!)
  • Snelladen bij Allego en Fastned 
  • Geen (standaard) borg betaling
  • Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
  • Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

trusttrusttrusttrust trustpilot  (8,5)

 

  • Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland  en Italie  (totaal +300.000 laadpunten)
  • (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
  • Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
  • Maandelijks opzegbaar
  • Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
  • Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK)

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

 

  • Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
  • e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
  • 24/7 support voor laadproblemen
  • Te combineren met betaald parkeren app
  • Klanten beoordeling: 8,5
  • Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

Share This