fbpx
2 minuten leestijd

Wie er in Groningen wel eens langs de A7 rijdt, ziet bij het gebouw van de RDW het nieuwste kenteken dat is uitgegeven aan een auto. Nu zijn er natuurlijk maar een bepaald aantal combinaties dat je kunt maken van de tekens die op de kentekenplaat staat. Om dit proces goed te laten verlopen worden er om de zoveel jaar een kentekenserie gestart door de overheidsdienst. De huidige serie is in 2019 ingevoerd, maar loopt op zijn einde. 

1. Niet alle letters toegestaan in kentekenserie

Sinds een aantal jaren zijn niet alle letters meer toegestaan in de kentekenserie, en ook de komende serie zorgt weer voor twee nieuwe uitsluitingen. De medeklinkers L en T vallen buiten de boot voor personenauto’s.

Dit komt omdat ze worden toegewezen aan bepaalde voertuigen, zoals een landbouwvoertuig of een oplegger. Andere voorbeelden van verboden letters zijn de C en de Q, omdat ze teveel op het cijfer 0 zouden lijken.

Er blijft een totaal van 12 medeklinkers over: G, H, J, K, L, N, P, R, S, T, X en Z. Alle klinkers zijn al een tijd geleden in de ban gedaan, omdat ze alleen nog maar voor opleggers worden gebruikt.

2. Volgorde van de letters

In de komende 11e kentekenserie, gaat de volgende volgorde worden gebruikt:

XXX-99-X

De volgorde loopt ‘gewoon’ op. De eerste uit de serie zal dus zijn: GGG-00-G. Er zijn nog genoeg opties die het RDW heeft na deze serie de volgende twee ook al bekend gemaakt. X-99-XXX en 9-XX-999.

2.1 In de loop van 2023 live

De nieuwste serie zal in de loop van dit jaar ‘live’ gaan, want op het moment van schrijven is het RDW al belandt bij de letter S.

Het aantal nieuwe personenauto’s dat geregistreerd wordt, is al weer een tijd op het oude niveau, en gaat dus hard. 

3. Kentekens voor het eerst in 19e eeuw

Dat de auto’s verplicht een kentekenplaat moeten hebben, is in Nederland al het geval sinds 1898. Dit gebeurde nadat Frankrijk en Duitsland al een soortgelijke plicht hadden. Nederland was dus het derde land in de wereld een kentekenserie in ging voeren.

Het allereerste getal was ook gebaseerd op een kentekenserie, maar dan wat makkelijker. De eerste auto reed rond met het getal 1 aan de Groninger Jan Zoutkamp. Zijn broer kreeg nummer 2.

3.1 Landelijke kentekenserie vanaf 1952

Nadat er een tijdje rond is gereden met kentekens die per provincie anders werden, werd er in 1952 een landelijke serie opgezet. Toen was er sprake van de huidige cijfer en lettercombinaties. Sinds een aantal jaren is het Europese vlaggetje verplicht. Voor 1978 reden we in Nederland met donkerblauwe platen, totdat de kleur geel werd gekozen.

  • Koop : €5,- per maand, eenmalig kosten €145,-
  • Lease:  €10,- per maand, all-in
  • Eerste 3 maanden gratis via onze site
  • Rittenregistratie, inclusief straat parkeren app
  • Bij uitstek geschikt voor zzp’er
  • Plug & Play installatie en gebruik
  • Let op: gebruik korting couponcode ‘zakengemak’

Bestel nu v.a. €5,- per maandmet couponcode ‘zakengemak’ 

Cartracker - dongle

Score
8,5

  • Automatische kilometerregistratie
  • Al meer dan 20.000 zakelijke gebruikers 
  • Fiscusproof, inbouw systeem heeft keurmerk RitRegistratieSystemen 
  • Altijd en overal inzicht (gratis app + webportaal)
  • Te koppelen aan MoveMove pas
  • Straat parkeren zonder transactiekosten
  • Let op: gebruik korting couponcode ‘zakengemak’ 

Bestel nu v.a. €5,- per maandmet couponcode ‘zakengemak’ 

Cartracker - dongle

Uniek: plug & play, met straatparkeren

Share This