3 minuten leestijd

In 2019 is het aantal filemeldingen serieus gegroeid

Het is alweer even geleden, maar op 22 januari 2019 was er geen houden aan wat betreft de filemeldingen. Door de sneeuw en gladde wegen zorgden voor flink oponthoud. De ANWB meldde een dag met wel 2.287 kilometer file. Deze dag was een uitschieter, maar oponthoud op A- en N-wegen wordt groter.

 

 

 

1. Filemeldingen ook buiten de spits groeit

Uit de jaarlijkse cijfers van de ANWB blijkt dat de drukte op de Nederlandse wegen flink is toegenomen. De filezwaarte, aantal files maal de lengte ervan, van 2019 steeg met wel 17 procent ten opzichte van 2018.

En deze drukte beperkt zich niet meer tot de ochtend- en avondspits. Ook overdag kun je tegenwoordig rekenen op verkeersoponthoud. De filezwaarte overdag steeg met maar liefst 40 procent.

 

1.1 Filezwaarte moeilijk te verminderen

Er bestaat een logische oorzaak van de toenemende verkeersdrukte en het groeiende aantal filemeldingen. Het asfaltoppervlak is ook in 2019 weliswaar weer uitgebreid om de filezwaarte te verminderen. Maar tegen de groei van het aantal weggebruikers is simpelweg niet op te boxen.

Het is net als in de huizensector, waar de grote steden niet tegen de vraag kunnen opbouwen.

Frits van Bruggen, directeur van de ANWB, ziet het gebeuren. Volgens hem is de economische groei van het laatste decennium debet aan de filecrisis.

 “De afgelopen 10 jaar zijn er 1 miljoen auto’s bijgekomen en door de economische groei zijn we meer gaan reizen”, aldus Van Bruggen in een interview met de NOS.

 

Tegen de groei van het aantal weggebruikers is simpelweg niet op te boxen.

 

2. A1 kende de drukste ochtendspits

In 2019 groeide de filezwaarte dus flink. Maar voor welke trajecten moet je nu uitkijken?

Voor iedereen die veel in de auto zit, is dit waarschijnlijk een abc’tje, maar de A1 was het drukste traject in de ochtendspits van 2019. Tussen Apeldoorn en Amsterdam rustig wakker worden en genieten van een lange playlist op Spotify.

In 2018 was de A4, de route tussen Den Haag en Amsterdam nog het drukste traject in de ochtendspits.

 

 

2.1 A27 zonder filemeldingen is een wonder

In de avondspits was het de A27 die menig één tot grote frustraties bracht. Een rit naar huis zonder file mocht je rustig een wonder noemen.

Daarmee houdt het traject tussen Utrecht en Breda zijn eerste plek uit 2018 vast. De A4 tussen Amsterdam en Den Haag is voor het tweede jaar op rij de nummer 2.

Filemeldingen over deze trajecten hoorden als meubilair thuis op de radio.

 

In de avondspits was het de A27 die menig één tot grote frustraties bracht.

 

3. Bijzondere aanleiding voor filemeldingen

Er waren een aantal bijzondere aanleidingen voor files vorig jaar. Neem het boerenprotest van 1 oktober. Ruim 1.000 kilometer file met filemeldingen op de A2, A12, A15 en de A28.

Maar de grootste klapper maakten we op 22 januari 2019. De sneeuw en gladheid op de weg heeft in het verkeer al vaker de rol van spelbreker gespeeld. Ook op deze dinsdag toen er maar liefst 2.287 kilometer file werd gemeld. Regen is eveneens een veel voorkomende oorzaak van langzaam rijden. Lees daar meer over in het veel gelezen artikel 9 tips om met regen in de auto te rijden.

Een derde meer algemene oorzaak van files in 2019 was de onoplettendheid van de weggebruiker. De ANWB zag kop-staartbotsingen voor veel oponthoud zorgen. Gelukkig leidt soort botsingen meestal niet tot gewonden.

 

4. Drukte 2019 benaderd recordjaar 2008

Het aantal filemeldingen en de vele kilometers file van vorig jaar komen in de buurt bij de aantallen van 2008. Dat jaar staat te boek als het recordjaar qua drukte.

En wie zich het afgelopen jaar al ergerde aan de lange rijen auto’s die zich tergend langzaam voortbewogen over de wegen waar een maximum snelheid van 130 is toegestaan, kan zijn borst nat maken.

De drukte lijkt namelijk niet af te nemen in 2020. Het aantal auto’s groeit door en ook economisch blijft het ons goed vergaan. De kans dat het nog drukker op de Nederlandse wegen wordt, is groter dan een omgekeerd effect.

 

De kans dat het nog drukker op de Nederlandse wegen wordt, is groter dan een omgekeerd effect.

 

5. Een playlist, podcast en een kop koffie voor onderweg

Mocht je dus richting Breda, Den Haag of Amsterdam moeten, bereid je dan alvast goed voor. Een goede playlist op Spotify, een paar ontspannende podcasts en een flinke kop koffie voor onderweg zijn aanraders.

Pakket WiredPakket OBD
  • Onbeperkte GPS tracking
  • Eerste 13 maanden voor de prijs van 12 maanden: €151,-
  • Zelf eenvoudige inbouwen of door (iedere!) garage 
  • Automatische rittenregistratie
  • Inzicht in rijgedrag en autostatus
  • Botsing sensor en disconnect alarm
  • Inclusief SIM kaart

Meer informatie & bestellen

Meest verkochte en goedkoopste inbouw GPS tracker van Nederlandse bodem

  • Onbeperkte GPS tracking 
  • Eerste 13 maanden voor de prijs van 12 maanden: €151,-
  • De OBD stekker insteken en klaar voor gebruik
  • Automatische rittenregistratie
  • Inzicht in rijgedrag en autostatus
  • Inclusief SIM kaart (voor 85 landen)
  • Korting bij 24 maanden abonnement
Meer informatie & bestellen
myGPS OBD

Meest complete plug & play inbouw GPS tracker