3 minuten leestijd

Hoeveel lease bijtelling moet ik betalen?

Auto lease en bijtelling, hoe zit dat ook alweer? Op de meeste auto’s geldt een bijtellingstarief van 22 procent. Dit percentage wordt berekend over de nieuwwaarde van de auto, maar je daarmee ben je er nog niet. Dit is namelijk niet de netto bijtelling die je uiteindelijk betaald. Snap je het nog? Wij leggen je in dit artikel rustig uit hoe je de bijtelling voor jezelf kunt berekenen met uitgebreide rekenvoorbeelden.

 

 

 

1. Bijtelling voor privé kilometers met lease auto

Bijtelling van een zakelijke lease auto betaal je wanneer je meer dan 500 kilometer privé rijdt. De Belastingdienst ziet dit namelijk als loon waarover je belasting dient te betalen.

Dat betekent ook dat wanneer je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt in jouw zakelijke lease auto, de bijtelling vervalt.

Let wel, hiervoor dien je een uiterst secure en perfect sluitende rittenregistratie te kunnen aantonen bij de Belastingdienst.

 

 

2. Cataloguswaarde belangrijk voor berekening bijtelling

Voor de meeste ondernemers geldt dat die 500 kilometer barrière snel overschreden wordt. Bijtelling is voor velen aan de orde van de dag.

In dat geval betaal je een bijtellingspercentage voor de lease auto. Hierbij maakt het niet uit of je 501 of duizenden privé kilometers rijdt.

De bijtelling is namelijk een vast bedrag dat wordt berekend aan de hand van een bijtellingspercentage berekend over de cataloguswaarde.

De cataloguswaarde is de nieuwwaarde van je auto. De kentekencheck van het RDW laat zien wat de cataloguswaarde van jouw auto is.

 

Voor de bijtelling maakt het niet uit of je 501 of duizenden privé kilometers rijdt.

 

3. Bijtellingspercentage op basis van CO2 uitstoot

Naast de cataloguswaarde, moet je ook het bijtellingspercentage van de auto weten. Dit verschilt per auto. Het bijtellingspercentage is namelijk afgestemd op de CO2 uitstoot van de auto.

In Nederland kennen we twee groepen: voertuigen zonder CO2 uitstoot en alle andere voertuigen.

Voorheen maakte de overheid nog onderscheid tussen verschillende hoogtes van CO2 uitstoot, maar tegenwoordig is het alles of niets.

 

3.1 Elektrisch rijden tegen verlaagd tarief

In het geval van een CO2 vriendelijke auto, ofwel rijdend op elektriciteit of waterstof, bedraagt het bijtellingspercentage 4 procent.

Die 4 procent gaat over de eerste 50.000 euro van de cataloguswaarde van de auto. Is de waarde van jouw lease auto 70.000 euro, dan betaal je over de andere 20.000 euro de normale bijtelling.

Dit is het standaard bijtellingspercentage van 22 procent.

 

3.2 Wijzigingen bijtelling elektrische lease auto 2020

In 2020 gaat er het één en ander veranderen. De bijtelling voor elektrische lease auto’s en auto’s rijdend op waterstof gaat naar 8 procent.

En in plaats van over de eerste 50.000 euro, geldt dit verlaagde tarief alleen voor de eerste 45.000 euro van de cataloguswaarde. Boven de grens van 45.000 euro blijft het standaard tarief van 22 procent gehandhaafd.

 

De bijtelling voor elektrische lease auto’s en auto’s rijdend op waterstof gaat naar 8 procent.

 

4. Rekensom van de bijtelling van een elektrische lease auto

Met cataloguswaarde en het bijtellingspercentage kun je jaarlijkse bijtelling voor jouw lease auto berekenen. Voor een Tesla uit 2019 van 80.000 euro betaal je op jaarbasis 8.600 euro bijtelling:

50.000 euro x 4 procent + 30.000 euro x 22 procent

Het betekent niet dat je elk jaar 8.600 euro moet afdragen aan de Belastingdienst. De rekensom is namelijk nog niet af. Deze 8.600 euro dien je op te tellen bij jouw jaarlijkse bruto inkomen, het belastbaar inkomen.

 

5. Netto bijtelling berekenen

Over je totale belastbare inkomen betaal je vervolgens inkomstenbelasting. De netto bijtelling wordt dus bepaald aan de hand van de belastingschijf waar je binnen valt. In 2019 kennen we in Nederland drie verschillende belastingtarieven:

 

  1. Tot een inkomen tot en met 20.384 euro: 36,65%
  2. Een inkomen tot en met 68.507 euro: 38,1%
  3. Vanaf een inkomen betaal je 51,75%

 

Laten we het eerdergenoemde voorbeeld van de Tesla erbij pakken. We gaan hierbij uit van een belastbaar inkomen van 65.000 euro, inclusief die 8.600 euro bijtelling voor de lease auto. De belasting is dan 38,1 procent.

De netto bijtelling bedraagt dan 3.277 euro op jaarbasis, ofwel 273 euro per maand

8.600 euro x 38,1 procent = 3.277 euro / 12 maanden = 273.

De bovenstaande drie belastingtarieven gaan overigens op de schop. De overheid wil volgend jaar al naar twee tarieven. Dit heeft ook gevolgen voor de netto bijtelling.

 

De netto bijtelling wordt bepaald aan de hand van de belastingschijf waar je binnen valt.

 

6. Nieuwe bijtellingsregels

De komende jaren gaan er dus een aantal dingen veranderen wat betreft het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s. Goed om te weten is dat de bijtelling voor lease auto’s 5 jaar vast staat.

In het geval van de Tesla uit 2019 geldt dat het bijtellingspercentage 5 jaar vast staat. Daarna zal het bijtellingspercentage vanaf 2024 gelden.

Wil je meer weten over de veranderingen die eraan zitten te komen wat betreft bijtelling. Lees dan ons artikel over de nieuwe bijtellingsregels en wat dit dat voor jou betekent.

Meer weten over de fiscale spelregels van lease auto’s, bezoek dan de lease auto wiki.

Athlon Essential
  • Intuïtief en eenvoudig je auto online configureren en afsluiten
  • Flexibele termijnen: 18 tot 72 maanden zorgeloos leasen
  • Lease contract is snel opzegbaar 
  • Incl. pechhulp in Nederland en een eigen risico van max. 300 euro
  • Keuze uit extra voordelige rijker uitgeruste én direct leverbare Athlon Editions

Kies jouw personenautoStel zelf je nieuwe leaseauto samen

Athlon logoKlantentevredenheid is 8,4