Het wisselt van zomer- naar winterbanden en andersom is een taak die er bij menigeen weleens bij inschiet. Het blijkt zelfs dat ruim 730.000 mensen elk jaar weer verzuimen om op tijd te wisselen. Dit roept de vraag op, of het heel erg is om te rijden met winterbanden in de zomer. Gaan de banden er sneller stuk, slijten ze sneller, is het minder veilig, of misschien zelfs allebei? In dit artikel gaan we er dieper op in.
1. Sterke stijging van winterbanden in de zomer
De BOVAG doet onderzoek naar de banden die onder auto’s worden gemonteerd, en de organisatie kwam erachter dat er de laatste jaren een sterke stijging te zien is op het gebeid van winterbanden in de zomer.
In 2021 waren dat ‘slechts’ 500.000 auto’s, nu is dat dus al ruim 46% meer. Het blijkt dat de banden vaak een ondergeschoven kindje zijn op het onderhoudsbudget.
Een aanzienlijk aantal auto’s heeft zelfs verschillende soorten banden op de zelfde as.
Een aanzienlijk aantal auto’s heeft zelfs verschillende soorten banden op de zelfde as. Dat is zeer onveilig. Voor het onderzoek gebruikt het BOVAG jaarlijks een grote steekproef van meer dan 1200 voertuigen, wat een representatief beeld geeft voor de rest van Nederland.
2. Wat zijn winterbanden precies
Om in te gaan op waarom winterbanden in de zomer een slecht idee is, moeten we kijken naar wat winterbanden precies zijn. Dit type band is gemaakt van zachter rubber dan zomerbanden.
Dit heeft te maken met de temperatuur. In de zomer is het warmer, en van een hogere temperatuur wordt rubber altijd zachter. Hoe zachter het rubberen, hoe beter de band aan de weg plakt. Als je met zachter rubber in de zomer gaat rijden, is dit verschijnsel veel te aanwezig.
Hierdoor stijgt het brandstofverbruik aanzienlijk. Daarnaast zorgen winterbanden in de zomer voor een langere remweg, en hogere slijtage.
2.1 Geen winterbanden in de zomer maar all seasons
Een compromis kan zijn om te kiezen voor all season banden. Dit is een mix van zomer- en winterbanden, en biedt uitkomst voor mensen op een budget. Het gebruik van dit type band is aan het stijgen. Een derde van alle auto’s staat op all season banden.
Een winterband heeft meer tractie in de sneeuw
Een all seasons band is een compromis tussen een zomer- en een winterband en is geschikt voor alle vier seizoenen van het jaar. Hij heeft zeker voordelen ten opzichte van een zomerband in de winter. Andersom zijn er ook duidelijke tekortkomingen ten opzichte van een winterband tijdens de winterperiode.
Maar winterbanden het altijd beter doen op een besneeuwde helling dan allseason banden. Dat is te verklaren omdat op het gebied van tractie en zijdelingse grip die in de sneeuw minder zal zijn. Dat is de reden dat vanaf 2024 winterbanden weer verplicht worden in de winter. De allseasons banden – die nu nog gedoggd wordt – zal niet meer mogen.
Essentie: Alle kosten aftrekbaar, geen kilometer begrenzing, onderhoud zelf regelen.
- Lease voorraad +90.000 (bedrijfs)auto’s: nieuw en occasions!
- Aanvraag volledig digitaal in 4 stappen
- Het leasebedrag, slottermijn en looptijd naar wens aan te passen.
- Looptijd: 24, 35, 48, 60 maanden
- Binnen 24 uur reactie op offerte aanvraag
- Financial lease van zzp tot mkb: auto is direct je eigendom
- Marktleider van nieuwe en jonge auto’s
Essentie: Je betaald een hoger maandbedrag, maar geen omkijken naar onderhoud.
- Intuïtief en eenvoudig je auto online configureren en afsluiten
- Flexibele termijnen: 18 tot 72 maanden zorgeloos leasen
- Lease contract is snel opzegbaar
- Incl. pechhulp in Nederland en een eigen risico van max. 300 euro
- Keuze uit extra voordelige rijker uitgeruste én direct leverbare Athlon Editions
Klantentevredenheid is 8,4
Essentie: Private lease is voor ondernemers aantrekkelijk bij weinig privé kilometers!
- Scherpe tarieven
- Meer dan 30.000 mensen gingen je voor
- Met contract annuleringsoptie: bij ontslag kan je van de auto af
- Flexibele kilometerbundel
- De 120 medewerkers hebben samen 45 jaar lease-ervaring
- Gemak: ze bieden een haal- en brengservice bij onderhoud
- Aangesloten bij Keurmerk Private Lease
Klantentevredenheid is 8,6

Floris schrijft al jaren artikelen voor onze website. Bedreven in het vinden van zinvolle informatie en tips over tanken, kilometerregistratie en het zakelijk rijden.