Sinds er in juli van dit jaar een ernstige brand woedde op een vrachtschip, spelen er veel vragen rondom de veiligheid en brand van een elektrische auto. Want waarom is een brand van een elektrische auto zo moeilijk te blussen? Dat benzine of diesel zeer brandbaar zijn is duidelijk, maar deze zijn vaak heftig en kort. Bij een batterij zit dat net even anders. Genoeg reden dus om te kijken naar de redenen achter het gevaar van een brand van een elektrische auto.
1. Brand van een elektrische auto duurt lang
Een van de redenen waarom elektrische autobranden vaak in het nieuws komen als ze plaatsvinden, is omdat een brand van een accu zeer lang kan duren. Voordat een lithium-ion batterij volledig is uitgebrand, ben je soms wel een aantal dagen verder. Een brand van een elektrische auto kan ontstaan zonder een vonk.
Als de accu wordt geraakt en beschadigd – bijvoorbeeld bij een heftig ongeluk – dan kan er door de hitte die vrijkomt een brand ontstaan. Let wel, de kans dat dit gebeurt is niet groot.
1.1 Veiligheid systemen ingebouwd
Daarnaast zijn er in de batterijen door meerdere autofabrikanten extra veiligheidsmaatregelen ingebouwd die oververhitting moet voorkomen.
Denk bijvoorbeeld aan het uitschakelen bij een bepaald voltage of bij een te hoge temperatuur.
Brand kan ontstaan in een accu hitte van een autobrand
2. Extra protocollen van de brandweer bij brand van een elektrische auto
Er wordt zoals gezegd steeds meer bekend over hoe de brand van een elektrische auto werkt en verloopt. Daarom hebben bergers en de brandweer nu extra protocollen om de veiligheid te waarborgen.
Een nadeel van een accubrand is namelijk dat deze kan ontbranden na verloop van tijd, ook al was hij helemaal gedoofd. Er moet dus lang worden nageblust, en de auto moet op een veilige plek blijven staan zodat eventuele nabranden niet kunnen overslaan.
3. Laadtechnologieën evolueren ook
Bij het opladen van de accu gaat er veel stroom door de laadkabel, waardoor ook extra temperatuur kan ontstaan. Om brand van een elektrische auto tijdens het laden te voorkomen, zijn de nieuwste (snel)laadtechnologieën veel bezig met de veiligheid.
Zo is de nieuwste optie – Mode 3 – voorzien van overstroombeveiliging en meerdere sensoren. Hierdoor is het bijna volledig uit te sluiten dat er iets fout gaat.
- Geen maandelijkse paskosten, ofwel gratis
- Je betaalt alleen het laadtarief
- Ook te gebruiken als hybride laadpas
- Dekking +200.000 in Europa van publieke oplaadpalen,
- Geen (standaard) borg betaling
- Verder geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
- Eén btw-factuur per 2 weken, geen gedoe met bonnetjes
- Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland en Italie (totaal +200.000 laadpunten)
- (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
- Geschikt voor personenauto en bestelwagens
- Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
- Maandelijks opzegbaar

- Online navigatie of met FleetOne App naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
- 24/7 support voor laadproblemen
- Beheer je account, facturen en uitgaven online
- Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s


Floris schrijft al jaren artikelen voor onze website. Bedreven in het vinden van zinvolle informatie en tips over tanken, kilometerregistratie en het zakelijk rijden.