Dat het einde van de verbrandingsmotor voor auto’s er aan zat te komen was al een tijdje duidelijk, maar er is weer een nieuwe bevestiging gekomen. In Europees verband besloten de betrokken klimaatministers dat vanaf 2035 nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor in heel Europa niet meer verkocht mogen worden. Dat geldt dus ook voor hybride voertuigen. Alles wat dan verkocht wordt, moet volledig elektrisch zijn. De meeste betrokken verenigingen en bedrijven reageren positief, maar hebben ook hun vraagtekens.
1. Meeste verkoop auto’s is ruim tweedehands
Als we gaan kijken naar de verkoopcijfers van auto’s in Nederland, dan zien we dat er afgelopen jaar 2 miljoen auto’s tweedehands gekocht werden.
Dat is bijna zeven keer zoveel als de nieuwe auto’s; dat waren er 320.000. Voordat de verbrandingsmotor helemaal uit het Nederlandse straatbeeld is verdwenen, zijn we dus nog wel een aantal jaren verder.
1.1 Uitbannen verbrandingsmotor
Toch is het natuurlijk logisch dat de overheid begint bij de nieuwverkoop als het gaat om het uitbannen van de verbrandingsmotor. Van alle auto’s die rondrijden in Nederland (zo’n 9 miljoen), is 1,2 miljoen zakelijk.
En aangezien de meeste zakelijke auto’s nieuws worden gekocht, is het een goede plek om te beginnen. Zeker als je bedenkt dat de zakelijke leasecontracten meestal niet langer duren dan 5 jaar. Dat is relatief kort en daardoor zullen de elektrische auto’s sneller naar de tweedehands markt komen.
Er rijden zo’n 9 miljoen auto’s met een verbrandingsmotor
2. Fiscale voordelen ten opzichte van verbrandingsmotor lopen af
Toch is het niet allemaal hosanna volgens de RAI vereniging. De branchevereniging van de autoproducenten in Nederland vindt het niet te begrijpen dat de bijtelling van de elektrische auto in 2025 volledig gelijk wordt getrokken met de normale auto.
De staatssecretaris van Infrastructuur kijkt naar de mogelijkheden om de zakelijke auto’s van Nederland in dat jaar volledig elektrisch te maken.
Als dat lukt, worden de zakelijke rijders met relatief hoge kosten opgezadeld. Elektrische auto’s hebben een hoge aanschafprijs. Neem dat samen met een hoge bijtelling en de maandelijkse kosten stijgen flink.
3. Andere moeilijkheden voor elektromotor
De andere mogelijke problemen die gezien worden hebben te maken met de haalbaarheid qua infrastructuur. Het aantal laadpalen in Nederland stijgt heel erg snel, en dat zal ook nog wel een tijdje door blijven gaan.
Maar de vraag of het genoeg is, blijft boven de markt hangen. En dan is er ook nog het probleem met het stroomnet van het land.
Deze begint te piepen en te kraken door de hoge vraag en aanbod van elektriciteit. Als iedereen elektrisch gaat rijden, moet het stroomnet worden vergroot en versterkt.
3.1 Kost tijd om te stoppen met de verbrandingsmotor
Autofabrikanten hebben tientallen jaren ervaring met het produceren van auto’s met een verbrandingsmotor. De productielijnen lopen soepel en snel. Met elektrische auto’s is dat nog niet helemaal het geval.
Door het chiptekort worden minder auto’s gemaakt en ook andere grondstoffen zijn schaars. Er moeten dus wel degelijk nog een aantal stappen worden gezet, voordat de verbrandingsmotor helemaal gaat verdwijnen. Maar dat dit gaat gebeuren, lijkt een kwestie van tijd.
Essentie: Alle kosten aftrekbaar, geen kilometer begrenzing, onderhoud zelf regelen.
- Lease voorraad +90.000 (bedrijfs)auto’s: nieuw en occasions!
- Aanvraag volledig digitaal in 4 stappen
- Het leasebedrag, slottermijn en looptijd naar wens aan te passen.
- Looptijd: 24, 35, 48, 60 maanden
- Binnen 24 uur reactie op offerte aanvraag
- Financial lease van zzp tot mkb: auto is direct je eigendom
- Marktleider van nieuwe en jonge auto’s
Essentie: Je betaald een hoger maandbedrag, maar geen omkijken naar onderhoud.
- Intuïtief en eenvoudig je auto online configureren en afsluiten
- Flexibele termijnen: 18 tot 72 maanden zorgeloos leasen
- Lease contract is snel opzegbaar
- Incl. pechhulp in Nederland en een eigen risico van max. 300 euro
- Keuze uit extra voordelige rijker uitgeruste én direct leverbare Athlon Editions
Klantentevredenheid is 8,4
Essentie: Private lease is voor ondernemers aantrekkelijk bij weinig privé kilometers!
- Scherpe tarieven
- Meer dan 30.000 mensen gingen je voor
- Met contract annuleringsoptie: bij ontslag kan je van de auto af
- Flexibele kilometerbundel
- De 120 medewerkers hebben samen 45 jaar lease-ervaring
- Gemak: ze bieden een haal- en brengservice bij onderhoud
- Aangesloten bij Keurmerk Private Lease
Klantentevredenheid is 8,6

Floris schrijft al jaren artikelen voor onze website. Bedreven in het vinden van zinvolle informatie en tips over tanken, kilometerregistratie en het zakelijk rijden.