3 minuten leestijd

Al sinds het begin van de oorlog in Oekraïne gaat het over de stijgende prijzen in Nederland, en dat is merkbaar op allerlei manieren. Zo ook het auto rijden. De aanschaf, het gebruik, de belastingen, eigenlijk is alles duurder geworden, en het lijkt dat ook 2024 weer een duur jaar gaat worden. Dit artikel gaat alle factoren langs die van invloed zijn op de prijs per kilometer die we de komende twaalf maanden gaan betalen. We sluiten af met een lichtpuntje.

1. De verhoogde BPM gaat auto rijden duur maken

We beginnen met de BPM, wat staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Deze belasting is voor zowel zakelijke als particuliere klanten ‘interessant’. De BPM wordt betaald bij aanschaf van een auto.

De CO2 uitstoot van een auto of motor bepaalt de hoogte van de BPM. Een elektrische auto heeft dan ook geen BPM die moet worden afgedragen.

De CO2 uitstoot van een auto of motor bepaalt de hoogte van de BPM

Er zijn 5 tariefschijven, die allemaal stijgen. Om een voordeel te geven kijken we naar een nieuwe Volkswagen Golf. In 2021 betaalde je 3410 euro BPM, in 2023 4580 euro en vanaf dit jaar wordt het 5430 euro. Bijna duizend euro extra ten opzichte van afgelopen jaar dus. Autorijden kost serieus geld.

1.1 Occasions worden ook duurder

Ook de occasion prijzen worden opgedreven voor de verhoging van de BPM, en dus wordt het auto rijden uiteindelijk voor iedereen duurder.

Een golf uit 2016 was na ongeveer 4 jaar gehalveerd in prijs, nu duurt dan zo’n 6 tot 8 jaar. 

2. Wegenbelasting gaat ook omhoog

Ook in het gebruik van de auto zal je merken dat het auto rijden duurder gaat worden, want de wegenbelasting gaat omhoog. De CO2 is ook bepalend voor de hoogte van de wegenbelasting, maar het gewicht van de auto speelt ook mee.

De motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt bepaald per provincie, en dus is de stijging niet voor iedereen even hoog. Het varieert van geen verhoging tot een verhoging van 7 procent. 

2.1 Ook de EV gaat MRB betalen op termijn

Overigens betaal je voor een elektrische auto in 2024 nog steeds geen MRB. Dat wordt het jaar erna in 2025 wel ingesteld, maar met een verlaagd tarief van 25% van het origineel. Het jaar erna betaal je gewoon de volle mep voor het auto rijden in een EV.

De vraag is, of er dan een gewichtscorrectie komt. Een elektrische auto is zwaar door het batterijpakket, als de overheid wil dat elektrisch auto rijden betaalbaar blijft, moet de MRB misschien wel veranderen.

Deze nieuwe regel zal overigens niet lang van kracht zijn, omdat het rekeningrijden verwacht wordt over een aantal jaren. 

3. Accijnzen op brandstoffen

Dan is er natuurlijk nog een belangrijk aspect dat de prijs van auto rijden bepaalt: de brandstofprijs. Deze prijs wordt opgebouwd uit bepaalde onderdelen, en dus is niet zo maar vast te stellen hoe deze zich gaat ontwikkelen. Het feit is dat sinds 2002 de brandstofprijzen gigantisch zijn gestegen.

Lees ook: Hoe is de literprijs opgebouwd

3.1 Auto rijden duurder door hogere accijns

Toch is de stijging van de accijns per 1 januari van 2024 – deze heeft dus al plaatsgevonden – iets wat iedereen gaat merken. Inclusief btw betekent dit namelijk al snel een verhoging van 10 cent aan de pomp. De verwachte prijs van een liter benzine wordt tussen de 2,02 en 2,10 euro volgens de ANWB. 

Het is natuurlijk altijd koffiedik kijken, en de politiek kan ook nog ingrijpen als de prijzen te hard stijgen. Maar ondanks de VVD al jarenlang – pro auto? – aan het roer staat, is het ook voor deze partij een melkkoe.

3.2 Lichtpuntje voor het auto rijden: de kilometervergoeding stijgt ook

Als je bovenstaande belasting verhoging leest wordt het auto rijden als maar duurder. Maar wat ook stijgt per 1 janauri 2024 is de kilometervergoeding.

De onbelaste reiskostenvergoeding is omhoog gegaan van € 0,21 naar € 0,23 per kilometer. Dit met name interessant voor ondernemers die hun prive auto voor zakelijk kilometers. Alle beetjes helpen :-)

Essentie: Alle kosten aftrekbaar, geen kilometer begrenzing, onderhoud zelf regelen.

  • Lease voorraad +90.000 (bedrijfs)auto’s: nieuw en occasions!
  • Aanvraag volledig digitaal in 4 stappen
  • Het leasebedrag, slottermijn en looptijd naar wens aan te passen.
  • Looptijd: 24, 35, 48, 60 maanden
  • Binnen 24 uur reactie op offerte aanvraag
  • Financial lease van zzp tot mkb: auto is direct je eigendom
  • Marktleider van nieuwe en jonge auto’s

Bekijk het aanbod > In 4 stappen naar jouw lease contract

 

FinancialLease.nl - blog

Klantentevredenheid: 9,5

Essentie: Je betaald een hoger maandbedrag, maar geen omkijken naar onderhoud.

  • Intuïtief en eenvoudig je auto online configureren en afsluiten
  • Flexibele termijnen: 18 tot 72 maanden zorgeloos leasen
  • Lease contract is snel opzegbaar 
  • Incl. pechhulp in Nederland en een eigen risico van max. 300 euro
  • Keuze uit extra voordelige rijker uitgeruste én direct leverbare Athlon Editions

Kies jouw personenautoStel zelf je nieuwe leaseauto samen

Athlon logoKlantentevredenheid is 8,4

Essentie: Private lease is voor ondernemers aantrekkelijk bij weinig privé kilometers!

  • Scherpe tarieven
  • Meer dan 30.000 mensen gingen je voor
  • Met contract annuleringsoptie: bij ontslag kan je van de auto af
  • Flexibele kilometerbundel
  • De 120 medewerkers hebben samen 45 jaar lease-ervaring
  • Gemak: ze bieden een haal- en brengservice bij onderhoud
  • Aangesloten bij Keurmerk Private Lease

Kies jouw personenautoStel zelf je nieuwe leaseauto samen

 

Private Lease bij Justlease

Klantentevredenheid is 8,6

Share This