2 minuten leestijd

Geen leaseauto maar leasefiets van de zaak

Als het concept van de leasefiets ergens kan slagen, dan is het wel in Nederland. Nergens in de wereld is de verhouding tussen mensen en fietsen zo als in Nederland. Er zijn namelijk meer fietsen dan inwoners, wel 23 miljoen. Tot nu toe was het knap ingewikkeld om een fiets te leasen via het werk, maar dat is veranderd. Allerlei regeltjes maakten het té moeilijk voor veel werkgevers en werknemers om een fiets te leasen.

 

 

 

1. Werkkostenregeling te beperkt voor een leasefiets

Een fiets van de zaak viel tot voor kort onder de werkkostenregeling. De regeling maakt dat werknemers ervoor kunnen kiezen om een fiets, maar ook een mobiele telefoon kunnen aanschaffen waarbij de fiscale voorwaarden zeer aantrekkelijk zijn.

Het probleem was alleen dat de hoogte van de aankoop tot 1,2 procent van het loon en de sociale premies mocht zijn. Werknemers moesten dus keuzes maken, waarbij een fiets van de zaak niet voor de hand lag.

 

1.1 Ook weer die rittenregistratie 

Daar kwam dan nog bij dat werknemers, net als bij leaseauto’s, een soort rittenregistratie moesten bijhouden. Een ritje met de fiets van werk naar huis viel onder het woon-werkverkeer. Maar op de fiets naar de supermarkt valt onder privékilometers.

 

 

2. Nieuw jaar, nieuwe regels

In 2020 is er veel veranderd. Het is nu gemakkelijker om een fiets te leasen. Let op, een fiets leasen is dus niet per se goedkoper.

Een grote vereenvoudiging is dat de leasefiets niet meer onder de werkkostenregeling valt. De werknemer hoeft namelijk bij het geval van leasen de fiets niet meer zelf te kopen. De fiets wordt namelijk geleased.

Daarbij komt dat het niet meer uitmaakt voor welk ritje de fiets gebruikt wordt. Woon-werkverkeer of een plezierige fietstocht op zondagmiddag, het maakt niet uit.

 

De werknemer hoeft de fiets niet meer zelf te kopen. In plaats daarvan wordt een fiets geleased.

 

Hiermee wordt het dus makkelijker om een fiets te leasen via het werk. Denk hierbij ook aan de elektrische fiets die ineens een stuk aantrekkelijker wordt vanwege de lage aanschafprijs (de leaseprijs).

De onderhoudskosten en de kosten van reparaties worden vaak ook betaald door de werkgever.

 

3. Leasefiets ook voor zelfstandig ondernemers aantrekkelijk

Dat een werknemer de fiets niet hoeft te kopen, maar kan leasen, maakt dat het ook voor zelfstandig ondernemers aantrekkelijk wordt om een fiets te leasen. De kosten zijn een stuk lager ten opzichte van een leaseauto. Daarnaast is de bijtelling die betaald moet worden aan de Belastingdienst relatief laag. 

Hiermee krijgt de leasefiets de kans om in te lopen op de leaseauto.

 

4. Bijtelling over de leasefiets

Het leasen van een fiets via de zaak gaat volgens hetzelfde bijtellingsprincipe als dat van leaseauto’s. De fiets die je zakelijk leaset levert je privé voordeel op. Vandaar de bijtelling.

De bijtelling over een leasefiets is 7 procent van de consumentenadviesprijs van de fiets. Dit bedrag komt dus bij het salaris op en daarover betaal je aan het eind van het jaar belasting.

 

4.1 Rekenvoorbeeld bijtelling

Neem bijvoorbeeld een elektrische fiets van 1.800 euro. De bijtelling voor deze fiets bedraagt 126 euro per jaar. Dit bedrag wordt opgeteld bij het jaarsalaris. In ons voorbeeld is dat 40.000 euro. Over dit salaris moet 37,35 procent belasting betaald worden.

Berekenen we 37,35 procent over de bijtelling, dan kost de fiets 47 euro aan bijtelling per jaar. Dit is nog geen 4 euro per maand. Ofwel, de bijtelling stelt niet veel voor. 

Let wel, dit zijn de kosten van de bijtelling voor de fiets. Niet te verwarren met de maandelijkse leasekosten.

 

De bijtelling over een leasefiets is 7 procent van de consumentenadviesprijs van de fiets.

 

5. Leasefiets het nieuwe fenomeen in 2020?

Hoewel het al langer bestond, een fiets van de zaak, lijkt niets een doorbraak van de leasefiets meer in de weg te staan. Een fiets leasen is net zo gemakkelijk als het leasen van een auto. En daarbij kost het een stuk minder, is het gezonder, vermijdt je lange files en is het ook nog eens beter voor het milieu.

Kortom, de leasefiets schakelt naar een hogere versnelling. En in een land als Nederland kan het toch niet anders dan dat dit een groot succes wordt?