fbpx
3 minuten leestijd

Voor steeds meer mensen wordt een elektrische personenauto een goed alternatief voor een vervuilende auto met een verbrandingsmotor. Je ziet en hoort het misschien al om je heen, en het blijkt nu ook uit de meest recente verkoopcijfers. Dit heeft alles te maken met aan de ene kant het feit dat er meer modellen beschikbaar zijn die een lagere aankoopprijs hebben, maar ook de subsidies spelen nog steeds mee.

1. Cijfers van de elektrische personenauto

De cijfers die recent gepubliceerd zijn door de brancheverenigingen gaan over het eerste halfjaar van 2022 en ze worden vergeleken met het eerste halfjaar van 2021. Bovag, RAI Vereniging en RDC hebben gemeld dat de verkoop van de elektrische personenauto ten opzichte van vorig jaar met maar liefst 82,9 procent is gestegen.

De verkoopcijfers van plug-inhybrides en normale hybrides blijven ook groeien. Ten opzichte van vorig jaar zijn de plug-ins met 17,6 procent gestegen, de normale hybride werd 24 procent meer verkocht.

1.1 Vanaf 2030 geen verbrandingsmotor

Ook als we de cijfers van de elektrische personenauto gaan vergelijken met de totale verkoop van auto’s zien we een stijgende lijn. Dit is natuurlijk ook niet zo gek, aangezien er vanaf 2030 geen auto’s met een verbrandingsmotor meer mogen worden verkocht.

Gedurende het eerste halfjaar van 2022 was 19,2 procent van alle verkochte auto’s volledig elektrisch. Er is een nog een lange weg te gaan, maar het elektrisch maken van de Nederlandse voertuigen gaat de goede kant op. 

Compensatie van 3350 euro op een elektrische personenauto is niet meer mogelijk: de pot is leeg.

2. Subsidie pot leeg

Toch geven de cijfers van de elektrische personenauto een beetje vertekend beeld. De subsidies die je als koper krijgt voor een elektrische auto is op 1 juni namelijk al opgegaan.

De pot is leeg, en dat na 5 maanden. Een maximale compensatie van 3.350 euro was beschikbaar, zolang er genoeg geld in de pot zat.

Hoe de verkoopcijfers er het tweede gedeelte van het jaar uitzien, is dus even afwachten. Er is al wel aangekondigd dat er in 2023 wederom subsidies komen voor elektrische auto’s. Het maximumbedrag is dan wel iets lager; 2.950 euro. 

2.1 Elektrisch rijden wordt betaalbaar

Een elektrische personenauto wordt – ook als de subsidies verdwijnen – steeds betaalbaarder, zeker als je kijkt naar wat er de afgelopen maanden, en misschien zelfs wel jaren, met de benzine-, en dieselprijzen is gebeurd.

De stijging van deze energieprijzen heeft een grootschalig effect. Zo kunnen we verwachten dat de tomaten, komkommers en de kroppen sla duurder zullen worden aan het einde van het jaar, omdat deze kasproducten geproduceerd moeten worden onder hogere energiekosten.

2.2 Gasprijs schommelingen lijken wel op crypto

De gasprijs ligt momenteel rond de €1,27 per m3 terwijl deze begin dit jaar nog rond de 0,29 eurocent lag. Vanzelfsprekend heeft dit ook effect op het kostenplaatje van de automobilist waarbij het elektrisch rijden plotseling een behoorlijk financieel voordeel heeft.

Hieronder een klein voorbeeld:

  • 450 km Benzine rijden: verbruik 1:14 = 32 liter x €2,002 per liter = €64,06
  • 450 km Elektrisch rijden: 77 kWh batterij x €0,28/kWh = € 21,56

Dit scheelt je in totaal dus zo’n 42,50 euro wanneer je 450 kilometer met een elektrische personenauto rijdt ten opzichte van 450 kilometer op benzine. In dit voorbeeld is ook nog eens rekening gehouden met de stijging van de elektriciteitsprijzen. Op jaarbasis scheelt je dit als EV-rijder:

  • 10.000 km per jaar = € 945
  • 15.000 km per jaar = € 1.415
  • 25.000 km per jaar = € 2.360

2.3 Elektrische personenauto is lucratief

De conclusie is dat het ondanks de stijging van de energieprijzen nog best interessant kan zijn om over te stappen op elektrisch rijden.

Omdat je voor een elektrische personenauto geen wegenbelasting betaald tegenover een gemiddelde van 40 euro per maand ten tijde van een benzine auto is het nu lucratiever dan ooit om over te stappen op elektrisch rijden.

Het gaat nog wel even duren voordat alles elektrisch is, maar dat het voor velen een goed alternatief is, is wel duidelijk. Voor ondernemers die leasen is nog het voordeel van de lagere bijtelling.

Essentie: Alle kosten aftrekbaar, geen kilometer begrenzing, onderhoud zelf regelen.

  • Aanbod van gemiddeld 70.000 (bedrijfs)auto’s
  • Aanvraag volledig digitaal in 4 stappen
  • Het leasebedrag, slottermijn en looptijd naar wens aan te passen.
  • Financial lease van zzp tot mkb: auto is direct je eigendom
  • Marktleider van nieuwe en jonge auto’s

Bekijk het aanbod > In 4 stappen naar jouw lease contract

forward-lease

Essentie: Je betaald een hoger maandbedrag, maar geen omkijken naar onderhoud.

  • Intuïtief en eenvoudig je auto online configureren en afsluiten
  • Flexibele termijnen: 18 tot 72 maanden zorgeloos leasen
  • Lease contract is snel opzegbaar 
  • Incl. pechhulp in Nederland en een eigen risico van max. 300 euro
  • Keuze uit extra voordelige rijker uitgeruste én direct leverbare Athlon Editions

Kies jouw personenautoStel zelf je nieuwe leaseauto samen

Athlon logoKlantentevredenheid is 8,4

Essentie: Private lease is voor ondernemers aantrekkelijk bij weinig privé kilometers!

  • Scherpe tarieven
  • Meer dan 30.000 mensen gingen je voor
  • Met contract annuleringsoptie: bij ontslag kan je van de auto af
  • Flexibele kilometerbundel
  • De 120 medewerkers hebben samen 45 jaar lease-ervaring
  • Gemak: ze bieden een haal- en brengservice bij onderhoud
  • Aangesloten bij Keurmerk Private Lease

Kies jouw personenautoStel zelf je nieuwe leaseauto samen

 

Private Lease bij Justlease

Klantentevredenheid is 8,6


Share This