2 minuten leestijd

Elektrisch rijden is booming in de leasemarkt

De leasemarkt is weer aan het veranderen. Na de intreding van de elektrische auto werd het ernstig fiscaal aantrekkelijk gemaakt voor ondernemers. Maar de gouden (fiscale) tijden zijn voorbij. De elektrische auto is booming in de leasemarkt en de afbouw van deze voordelen zijn in een stroomversnelling terechtgekomen. Omdat de prijzen lager worden, is het nog steeds aantrekkelijk.

 

 

In 2018 werden twee keer zoveel elektrische auto’s verkocht in Nederland ten opzichte van het jaar daarvoor. Een enorme stijging en daar lijkt voorlopig nog geen eind aan te komen met de groeiende belangstelling voor duurzaam rijden. 

 

1. Leasemaatschappij Alphabet ziet enorme stijgingen in de leasemarkt

Ook in de eerste maanden van 2019 was het raak in de leasemarkt. 16,1 procent van de nieuw bestelde personenauto’s bij leasemaatschappij Alphabet was elektrisch. Vergelijk dit met de 7,7 procent gemeten over 2018 en zie ook hier weer een grote stijging.

De stijging van dit jaar gaat naar de 200 procent. Inmiddels bestaat ruim vijf procent van het totale wagenpark van Alphabet uit elektrische auto’s. Met de huidige cijfers en stijgingen lijkt ook dat percentage komend jaar omhoog te moeten.

 

2. Belangstelling leasemarkt voor duurzaam rijden groeit

De leasemaatschappij is zich bewust van de veranderingen in de leasemarkt. De webinars die door Alphabet zijn ingepland, zijn allemaal gericht op elektrisch rijden. Daar is simpelweg veel vraag naar.

Ook in de kijkcijfers is duidelijk te zien dat elektrisch rijden aan belangstelling wint. De eerste webinar werd 100 procent vaker bekeken en beter gewaardeerd.

 

In 2018 werden twee keer zoveel elektrische auto’s verkocht in Nederland. De stijging van dit jaar gaat naar 200 procent

 

3. Nederland pioniert

Elektrisch rijden zit in de lift en Nederland is daarin een pionier. Nergens ter wereld staan zoveel laadpalen per vierkante kilometer als in ons land. En ook het aantal laadpalen per kilometer wegdek is in Nederland hoger dan in welk ander land dan ook.

Daarnaast levert de sector veel nieuwe banen op. Inmiddels zijn er zo’n 4.000 voltijdbanen in Nederland gerelateerd aan elektrisch rijden. Een prima ontwikkeling in de leasemarkt dus.

 

4. Dieselrijder stapt over op elektrisch

Met name dieselrijders lijken te willen overstappen naar een elektrische auto. In de leasemarkt is tussen april 2018 en juni 2019 het aandeel van de dieselauto met maar liefst 15 procent gedaald.

Benzinerijders houden voorlopig nog even vast aan de vertrouwde benzinemotor. Hier valt nog veel winst te behalen voor elektrische auto’s in de leasemarkt. Het aandeel benzineauto’s steeg zelfs van 52 procent naar 59 procent.

 

5. VW Polo zakenauto van 2020? Of toch Tesla

Hoe gaat die ontwikkeling van de elektrische auto zich voortzetten de komende jaren? Gaat de elektrische motor de concurrentie de komende jaren al voorbij of blijven we trouw aan de gevestigde orde.

Het vakblad Automobiel Management ziet de elektrische auto nog niet als de favoriet voor volgend jaar. De Volkswagen Polo werd uitgeroepen tot zakenauto van 2020. De verwachting is dat deze compacte auto dé auto voor ondernemend Nederland zal zijn.

Automobiel Management stelt dat de zakenautorijder steeds vaker voor elektrische- en meer compacte modellen kiest in plaats van voor de traditionele businessclass (Automobiel Management, 2019).

 

5.1 Elektrische auto gaat proberen in te lopen

De vraag is alleen of de VW Polo ook daadwerkelijk dé auto in de leasemarkt van 2020 wordt. De Tesla Model 3 werd uitverkozen tot de beste nieuwkomer.

De auto is nog maar kort op de markt, maar de verwachtingen van Automobiel Management zijn hoog.

En misschien moeten we volgend jaar wel concluderen dat deze Tesla alle diesel- en benzinemotoren in de leasemarkt achter zich heeft gelaten. En dat niet de VW Polo, maar de Tesla M3 de leaseauto van 2020 is geworden.

Aan de andere kant, de komende jaren zal Volkswagen de nieuwe modellen uit de elektrische ID-reeks introduceren, te beginnen met de ID.3. Het instapmodel heeft een catalogusprijs van € 36.000, een 45 kWh accu en een actieradius van 330 kilometer. Maar dit model wordt ook verkrijgbaar met 58 kWh (420 km) of 77 kWh (550 km). De levering start, naar verwachting, halverwege 2020.

Het momentum voor elektrische auto”s is echt losgebarsten…

Athlon Essential
  • Intuïtief en eenvoudig je auto online configureren en afsluiten
  • Flexibele termijnen: 18 tot 72 maanden zorgeloos leasen
  • Lease contract is snel opzegbaar 
  • Incl. pechhulp in Nederland en een eigen risico van max. 300 euro
  • Keuze uit extra voordelige rijker uitgeruste én direct leverbare Athlon Editions

Kies jouw personenautoStel zelf je nieuwe leaseauto samen

Athlon logoKlantentevredenheid is 8,4