fbpx
2 minuten leestijd

De ontwikkelingen in de autobranche staan niet stil, en er is een nieuwe doorbraak voor de elektrische voertuigen. Toyota heeft namelijk de eerste solid-state accu gelanceerd, en deze zal 1000 kilometer ver kunnen rijden. Deze nieuwste accu technologie kan ervoor zorgen dat elektrisch rijden nog aantrekkelijker wordt. Wel is het natuurlijk afwachten wat de prijs en beschikbaarheid zal zijn. 

1. Hoe werkt de solid-state accu?

De voordelen van de solid-state accu zijn eigenlijk tweeledig, zowel de veiligheid als de capaciteit zijn beter dan de klassieke batterijen die onder meer bestaan uit vloeibare componenten.

Aangezien het juist het vloeibare element is in accu’s dat ze zo brandbaar maakt, is het enthousiasme rondom solid-state batterijen zo groot. Zeker gezien de recente brand van de vrachtschip, met elektrische auto’s aan boord, zijn (potentiële) berijders bezorgd over de veiligheid van elektrische auto’s. 

En solid-state accu is veiliger en heeft meer capaciteit

Daarnaast is er meer ruimte in de batterij waardoor je met minder gewicht een zelfde capaciteit kan bouwen. Er is geen warmtemanagementsysteem nodig, en ook dat bespaart ruimte.

In de klassieke lithium-ion accu’s moeten nikkel en kobalt worden toegevoegd om ze werkbaar te maken. Dit zijn schaarse metalen, worden vaak gevonden in landen met discutabele regimes en zijn daardoor kostbaar. In de solid-state accu zijn de metalen niet nodig.

Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger

Speur door onze kennisbank waar je 500+ artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.

Naar de kennisbank

De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratiehandige apps emobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet..

2. Beloftes Toyota over solid-state accu

Toyota heeft bekend gemaakt dat de huidige generatie solid-state accu’s in 2026 in auto’s geplaatst kunnen worden. Dat duurt nog drie jaar.

Volgens hun beweringen zijn de accu’s 20% goedkoper, bieden ze een rijbereik van 1000 kilometer, en is er bovendien geen sprake van laadverlies. Dit betekent dat de capaciteit van de accu niet afneemt na een groot aantal laadbeurten. Dit gebeurt wel bij de huidige technologie. Dit heeft wederom te maken met de vloeistoffen.

 Omdat de elektronen makkelijker bewegen in de solid-state batterij, gaat het laden bovendien sneller en kan je volgens Toyota in slechts 20 minuten volledig de accu volladen. Dat scheelt een hoop tijd!

3. Lithium-ijzerfosfaat als andere optie

De solid-state accu is niet het enige ijzer in het vuur van de autofabrikant, er wordt ook fors geïnvesteerd in lithium-ijzerfosfaat batterijen. Deze hebben ook een aantal fraaie voordelen:

  • een langere levensduur,
  • weinig tot geen onderhoud,
  • extreem veilig,
  • licht in gewicht,
  • Hoge ontlaadstromen (belangrijk voor auto’s)
  • laadefficiënt

LiFePO4 accu’s hebben ook een nadeel: ze zijn niet goedkoop, maar vanwege hun lange levensduur en het minimale onderhoud lijkt het ook een kanshebber te zijn voor de elektrische auto’s.

Met deze technologie wordt elektrisch rijden 40 procent goedkoper dan met de huidige modellen – ervan uitgaande dat het gaat om een actieradius van 500 kilometer. Het rijbereik zou ongeveer 20% vergroot worden.

3.1 Andere autofabrikanten zitten ook niet stil

Toyota is niet de enige fabrikant die de mogelijkheden verkent. Ook Samsung, BMW, Ford en Mercedes hebben bedrijven opgekocht die bezig zijn met de solid-state accu.

Het duurt nog even voordat de accu’s beschikbaar zijn, maar dat het een grote verbetering gaat zijn, dat lijkt wel duidelijk!

Tesla heeft de gehele auto-industrie wakker geschud, de innovatie dendert voort! Want de waterstofauto komt er ook aan. We blijven deze boeiende ontwikkelingen volgen.

 

  • Paskosten €2,67 per maand, eenmalig aanschafkosten van €5,-
  • Dekking van 98% (+300.000) in de Benelux van publieke laadpalen,
  • +100.000 gebruikers (!)
  • Snelladen bij Allego en Fastned 
  • Geen (standaard) borg betaling
  • Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
  • Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

trusttrusttrusttrust trustpilot  (8,5)

 

  • Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland  en Italie  (totaal +300.000 laadpunten)
  • (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
  • Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
  • Maandelijks opzegbaar
  • Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
  • Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK)

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

 

  • Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
  • e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
  • 24/7 support voor laadproblemen
  • Te combineren met betaald parkeren app
  • Klanten beoordeling: 8,5
  • Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

Share This