fbpx
06-23703555 [email protected]
3 minuten leestijd

In de afgelopen 10 jaar heeft het elektrisch rijden een enorme verandering in de automarkt gebracht, met name de afgelopen 2 jaar zijn steeds meer fabrikanten meegegaan in het produceren van volledig elektrische auto’s. Zo langzamerhand worden er dus ook steeds meer tweedehands elektrische auto aangeboden in de markt.

Voor iedereen die van plan is om binnenkort een tweedehands EV te kopen, hebben wij een drietal tips waar rekening mee gehouden kan worden tijdens het koopproces. We beginnen met de meest voor de hand liggend onderdeel van een EV.

1. Accu tweedehands elektrische auto

Bij een EV is de accu verreweg het duurste onderdeel. Het is dus heel belangrijk om goed naar de staat van de accu te kijken. Houd er ook rekening mee dat de actieradius van de accu deels afhankelijk is van de weersomstandigheden, het type en kwaliteit.

Bekijk voor de zekerheid de prijzen van accu’s in het geval de accu in de toekomst defect raakt. Een nieuwe accu kost vaak al duizenden euro’s. Het is ook mogelijk om een accu te huren indien je deze investering over een langere tijd wil uitbesteden.

Momenteel wordt de levensduur van nieuwe accu’s op 10 tot 20 jaar geschat.

2. Maak een proefrit

Het wordt sterk aangeraden om ruim de tijd te nemen voor een proefrit met een EV. Zorg dat tijdens het proefrijden goed wordt gekeken naar de actieradius.

Check voor het begin van de proefrit het bereik van de auto en achteraf hoeveel het bereik heeft afgenomen ten opzichte van de kilometerstand. Op deze manier krijg je een goede inschatting van de accustaat.

Als de proefrit in de buurt bij huis of werk is, raden wij aan om een aantal laadpunten te zoeken waarbij jij denkt vaak te gaan laden. Zo krijg je inzicht in hoeveel het laden kost.

3. Technische staat

Net zoals bij benzine- en dieselauto’s is het verstandig om te kijken naar de staat van de remmen, banden en de ophanging. Als we kijken naar de kilometerstand is het belangrijk om in gedachten te houden dat de accu ook verouderd wanneer er geen kilometers worden gereden.

4.Waarom een tweedehands elektrische auto rijden?

Als we kijken naar de aanschafprijs van een EV, ligt deze een stuk hoger dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Daarentegen zijn andere kostenposten aanzienlijk lager dan die van auto’s met verbrandingsmotoren.

Elektrische brandstof is ongeveer de helft goedkoper dan fossiele brandstof

4.1 laadkosten lager als van brandstof

De laadkosten liggen een stuk lager dan de brandstofkosten. In een rekenvoorbeeld van de ANWB ligt de prijs voor elektriciteit laden gemiddeld op 5,4 cent per km tegenover 10 cent per kilometer met een soortgelijke brandstofauto.

In deze vergelijking wordt uitgegaan van veel thuis laden en af en toe publiek laden. Een elektrische auto heeft ook lagere onderhoudskosten door de minder bewegende en slijtagegevoelige onderdelen vergeleken met een benzine- of dieselauto. Dat scheelt op lange termijn een aantal werkplaatsbezoeken.

4.2 Hoge restwaarde

Elektrische auto’s hebben een interessante restwaarde. De verwachting is een restwaarde van ongeveer 40-50% van de nieuwwaarde. Restwaardes van andere brandstoffen liggen tussen de 27-42%.  Op dit moment zijn elektrische auto’s ook vrijgesteld van wegenbelasting en betaal je geen BPM (uitstootbelasting). Dit scheelt maandelijks gemiddeld €50.

Ben jij van plan om binnenkort ook mee te gaan in de transitie naar elektrisch rijden als ondernemer. Dan is een laadpas een must om te hebben. Een pas waar je overal kan laden voor een vaste prijs, ofwel E-Flux. Als je een hybride gaat rijden, lees dan het artikel over tankpas en laadpas voor hybride autorijders.
Hieronder kan je de laadpas direct aanvragen voor je nieuwe of tweedehands elektrische auto.

 

  • Paskosten €2,44 per maand, eenmalig aanschafkosten van €5,-
  • Dekking van 98% (+200.000) in de Benelux van publieke laadpalen,
  • Snelladen bij Allego en Fastned 
  • Geen (standaard) borg betaling
  • Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
  • Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld

 
e-flux laadpas

trusttrusttrusttrust trustpilot  (8,4)

 

  • Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland  en Italie  (totaal +200.000 laadpunten)
  • (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
  • Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
  • Maandelijks opzegbaar
  • Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
  • Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK)

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 
e-flux laadpas

 

  • Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
  • e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
  • 24/7 support voor laadproblemen
  • Te combineren met betaald parkeren app
  • Klanten beoordeling: 8,3
  • Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 
e-flux laadpas