fbpx
3 minuten leestijd

De ANWB wilde kort voor het uitbreken van WOII beginnen met een service die vergelijkbaar is met de huidige wegenwacht. Het idee was oorspronkelijk afkomstig uit Engeland waar men deze dienst al had ingevoerd. Maar uiteindelijk is deze dienst in Nederland pas begonnen in 1946.

1. Wegenwacht gestart met zijspan

In eerste instantie werd de wegenwacht op weg gestuurd in een motor met zijspan.

Het zijspan werd vooral gebruikt om het gereedschap in te vervoeren. De ANWB wegenwacht had het in de beginjaren erg druk.

De kwaliteit van veel auto’s was door de oorlog achteruitgegaan, er was vaak een tekort aan onderdelen en men moest als wegenwacht vindingrijk en creatief zijn om de problemen bij de auto’s op te lossen.

Je was op jezelf aangewezen als je werkte bij de wegenwacht en de oplossingen waren niet altijd voor handen.

2. Maar het verkeer groeide

Na de roerige jaren 60 kwam er steeds meer verkeer in Nederland. De ANWB had in die tijd de motor omgeruild voor een DCV-bestelbus.

Het gereedschap werd namelijk steeds belangrijker en hierdoor kon men nog meer gereedschap vervoeren dan in het zijspan. Werd er in de beginperiode maar een kleine 10.000 keer per jaar hulpverleend in 1960 was dit al opgelopen tot ruim 175.000 pechgevallen waarbij de ANWB werd ingeschakeld.

Een ontwikkeling die zich steeds meer zou doorzetten. De wegen in Nederland werden steeds voller wat ervoor zorgde dat de wegenwacht anders ging werken. In het begin reed de wegenwacht gewoon een route om te zien wie er pech had.

In 1960 werd er langs de A13 een begin gemaakt met de gele praatpalen en het werken met een ANWB-wegenwachtstation.

In de beginperiode van de wegenwacht werd een kleine 10.000 keer per jaar hulp verleend

3. Verbeteren

De wegenwacht werd in de jaren erna steeds professioneler. Het netwerk van praatpalen bereikte een landelijke dekking. De auto waarmee men reed werd een bekende Renault 4 mede omdat de wegenwacht onder de achterklep droog kon werken.

Uiteindelijk is ook deze Franse auto vervangen en is toen de keuze gevallen op de Volkswagen Golf. De kleur geel is echter wel steeds hetzelfde gebleven. Men koos voor Duitse degelijkheid als het om de wagen van de wegenwacht gaat. Halverwege de jaren 80 was het aantal mensen wat op jaarbasis geholpen was dan ook opgelopen tot ruim 600.000.

4. Tegenwoordig heeft de wegenwacht toenemende concurrentie

Na de jaren 90 veranderde er weer veel voor de wegenwacht. Er kwam concurrentie en zelfs verzekeringsmaatschappijen bieden de pechservice aan. Ondanks dat heeft alleen de wegenwacht toestemming om een probleem op te lossen langs de snelweg.

Andere partijen mogen alleen een wagen weg laten slepen. Daarnaast deed de mobiele telefoon zijn intrede en werd de ANWB gebeld in plaats van dat iemand met pech liep naar de dichtstbijzijnde praatpaal.  

Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger

Speur door onze kennisbank waar je honderden artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.

De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratie, handige apps en mobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet.

4.1 Wegenwacht aanvragen via de praatpaal

Het gevolg is dan ook dat de bekende praatpaal langs de weg ondertussen verdwenen is. De huidige wagens van de wegenwacht kunnen door een GPS-systeem exact zien waar het pechgeval langs de weg staat en snel ter plaatse zijn.

De Golf is ondertussen een bestelbus geworden (nog steeds Volkswagen) Het aantal meldingen ligt ondertussen op ruim 1.2 miljoen per jaar.

5. Duurzame toekomst

Binnen de wegenwacht kijkt men ook naar een andere vorm van brandstof. Men is bezig met het rijden op waterstof als serieuze proef om te kijken of op die manier de bijdrage aan het milieu minder kan worden door de wegenwacht.

Daarnaast heeft men er zelfs voor gekozen om op sommige plaatsen met een bakfiets te rijden vol gereedschap. De reden is dat het op deze manier in de steden vaak veel gemakkelijker is om op de plaats van bestemming te komen.

6. Leuke feitjes

Er zijn een aantal leuke feitjes die misschien wel kenmerkend zijn voor het werk en de problemen die de wegenwacht tegenkomt. Het meest voorkomende probleem waar de wegenwacht mee te maken heeft, is de melding van een lekke band, kort gevolgd door startproblemen.

Wist je dat de wegenwacht elke halve minuut een pechgeval verhelpt in Nederland? Over de inhoud van de Volkswagen bestelbus is bekend dat er 400 stuks gereedschap in de laadruimte aanwezig zijn.

6.1 Wegenwacht heeft 45 miljoen mensen geholpen

En sinds het begin van de wegenwacht zijn er ruim 45 miljoen mensen geholpen met een pechgeval. Het laatste leuke feit is wel dat er op 7 februari 2012 9.875 meldingen zijn opgelost door de wegenwacht. De reden hiervoor was waarschijnlijk dat het een erg koude nacht was geweest waardoor er veel problemen waren voor veel automobilisten.

 

  • Geen maandelijkse paskosten, ofwel gratis
  • Garantiekorting van minimaal 13 cent bij 1330+ stations
  • Aanvragen via deze site geen eenmalig kosten (t.w.v €12,-)
  • Geen (standaard) borg betaling en transactiekosten
  • Fijnmazig landelijke dekking: 1330+ tankstations
    (Q8, Tango, OK, Texaco, Esso, Sakko, Avia, Argos, Firezone)
  • Afrekenen en gebruik van >90 carwash o.a. bij Esso, Texaco en OK
  • Betaald parkeren in de Tango App
  • Twee wekelijks één btw-factuur, geen gedoe met bonnetjes

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

 
Q8 Liberty Card tankpas

Deze gratis tankpas is bedoeld voor ondernemers die de laagste brandstofprijs belangrijkst vinden.

Score
8,7

 

  • Tanken in Benelux (totaal 1900+ tankstations) bij 8 merken
  • Tango, Avia, Sakko, OK,  EG Group van Texaco & Esso, Esso (Vissers), Total (CNG), Argos, Firezone
  • Pompprijs is leidend
  • Tango heeft ‘Slimme donderdag deals’: €0,17 cent korting
  • Geen transactie kosten per tankbeurt
  • Contractduur 4 jaar, maar geen opzegtermijn
  • Géén lastige credit check die je aanvraag in de weg staat
  • Echte tankpas zzp, incl. beheerders tool voor het wagenpark
  • Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK), 

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

Q8 Liberty Card tankpas

Deze tankpas door meer dan 12.000 ondernemers gebruikt!

 

  • De kortingen gelden op de landelijke adviesprijzen. 
  • In gebruik bij meer dan 13.000 ondernemers
  • Alle tankstations staan in de (nieuwe) Tango app
  • Betaald parkeren app geintegreerd
  • Niet geschikt voor elektrische of hybride auto’s
  • Geen pechhulp mogelijkheden 
  • Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen

Voor de aanvraag is o.a. het BTW – en KvK nummer nodig. Jouw KvK nummer kun je hier vinden

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld
Q8 Liberty Card tankpasDeze tankpas is waardevol voor de ondernemer die op vaste plekken tankt

 

Share This