2 minuten leestijd

De stikstofcrisis is een wondermiddel voor je portemonnee

De stikstofcrisis is trending topic in ons land. De bouw staat stil. En op dit moment stoten we met onze auto’s teveel stikstof uit. Het kabinet nam daarom voor sommigen een vervelende beslissing: de maximumsnelheid gaat omlaag. Maar wist je dat de stikstofcrisis hierdoor fungeert als een wondermiddel voor je portemonnee?

 

 

 

1. Stikstofcrisis leidt tot “rotmaatregel” van Rutte

In het kader van de klimaatverandering moet de uitstoot van stikstof en CO2 omlaag. Daar zijn we het volgens mij allemaal wel over eens. Toch lijkt onze bereidheid om dit te realiseren een grens te hebben.

De stikstofcrisis leidt er namelijk toe dat de maximum snelheid op sommige snelwegen terug gaat naar 100 kilometer per uur.

Premier Rutte, leider van de ‘vrrroempartij’ erkent op de website van de VVD dat dit een “rotmaatregel” is. De VVD pleitte eerder nog voor een verhoging van de snelheidslimiet tot 130.

 

2. Verlagen van de maximumsnelheid lost niets op

Jan Willem Erisman, stikstofhoogleraar, gaf in een interview met de NOS aan dat de verlaging van de maximumsnelheid naar 100 slechts 0,3 procent aan stikstofuitstoot bespaart.

Dit zou net genoeg moeten zijn om de uitstoot van de woningbouw te compenseren.

Het idee is dus niet dat dit dé oplossing voor de stikstofcrisis is. Het is er onderdeel van. Naast deze maatregel wordt ook de samenstelling van het veevoer wordt veranderd.

Verder vinden er investeringen plaats in de natuurbescherming en het herstel ervan.

De laatste maatregelen spelen een grotere rol in het oplossen van de stikstofcrisis. Maar als burger merken we waarschijnlijk meer van het verlagen van de snelheidslimiet. Met name financieel levert dit een interessant voordeel op.

 

Verlagen van de snelheidslimiet levert de autorijder financieel voordeel

 

3. Stikstofcrisis maakt sparen voor de vakantie makkelijker

De regel is simpel: Een lagere snelheid betekent een lager brandstofgebruik. En dit betekent dat je ook minder vaak je tank vol moet gooien met kostbare brandstof.

Dit verschilt natuurlijk per auto. Bij een snelheid van 100 kilometer per uur verbruikt de auto al gauw 25 tot 30 procent minder brandstof dan wanneer je met 130 over de snelweg rijdt.

 

Bij een snelheid van 100 kilometer per uur verbruikt de auto 25 tot 30 procent minder brandstof.

 

Voor de kleine afstanden maakt dit niet veel uit. Rijdt je dagelijks tientallen kilometers dan kun je flink gaan sparen voor de vakantie. Per 500 gereden kilometers over de snelweg  kun je zomaar tussen de 10 en 15 euro besparen op een volle tank benzine.

Rijd je op jaarbasis meer dan 30.000 kilometer, dan kun je alleen op benzine al 1.000 euro besparen. Toch niet zo slecht dus, die stikstofcrisis.

 

Je kunt jaarlijks wel 1.000 euro besparen op benzine

 

4. Zijn we echt langer onderweg?

Deze bonus is een voordeel van de stikstofcrisis op de langere termijn. Het verlagen van de maximumsnelheid heeft als direct gevolg dat we langzamer moeten gaan rijden. En dus zijn we voortaan langer onderweg naar ons werk of naar de klant. Toch?

De NOS kwam met het voorbeeld van een rit tussen Sneek en Groningen over de A7. Met een snelheid van 130 doe je daar 32 minuten over. In 2020 zal dit 10 minuten langer duren vanwege de verlaging van de maximumsnelheid.

We moeten dit verschil ook niet overschatten. Op dit traject zijn er namelijk stukken waar de snelheidslimiet al op 100 ligt. Daarnaast heb je te maken met drukte tijdens de spits, waardoor 130 niet eens haalbaar is.

 

 

5. Minder files gevolg van stikstofcrisis

Dat laatste is een interessante invalshoek dat ook door hoogleraar verkeersveiligheid, Marjan Hagenzieker wordt aangehaald in het NOS artikel. Haar verwachting is namelijk dat het aantal files afneemt.

Wanneer de maximumsnelheid op 100 ligt, dan is het snelheidsverschil van het verkeer op de snelweg minder groot.

Bij een maximumsnelheid van 130 rijden nog steeds veel mensen 100. En vrachtwagens rijden sowieso maximaal 90. Een verlaging van de snelheidslimiet naar 100 zorgt ervoor dat de spreiding kleiner is.

Kortom, de stikstofcrisis zorgt op de lange termijn niet alleen voor een voordeel in onze portemonnee. Het aantal files moet ook afnemen.

 

Snel rijden voelt lekker, en niemand wordt daarin graag beperkt.

 

6. Boete van 234 voor de snelheidsduivels

Toch blijft het een lastige discussie. Hoogleraar verkeerspsychologie Dick De Waard laat in De Volkskrant weten dat ook hij inziet dat het verlagen van de maximumsnelheid veel positieve gevolgen heeft.

De rationele argumenten zijn aanwezig. Toch zullen mensen net als premier Rutte moeite hebben met de maatregel.

Niemand wordt graag beperkt in zijn vrijheid. En daarbij komt dat snel rijden lekker voelt. Dus hoewel de stikstofcrisis ons op de lange termijn voordelen biedt, zal niet iedereen zich inhouden.

Blijf je stug volhouden dat 130 een prima snelheid is voor op de snelweg, dan kun je na het inperken van de maximumsnelheid rekenen op een boete van 234 euro.