Reizen met de trein kan soms erg frustrerend zijn. Als er echter geen vertraging of drukte is, is het een zeer fijne manier om van A naar B te komen. Met de nieuwe dubbeldekker van de NS wordt het weer een stukje comfortabeler. Afgelopen zomer werd het nieuwe type voor het eerst op het spoor gezet. Komende jaren moeten er in totaal 45 treinen worden opgeknapt en gemoderniseerd. Dit gebeurt natuurlijk allemaal op een duurzame manier. Ruim 99 procent van de oude trein wordt hergebruikt! Lees hier wat je er allemaal van kunt verwachten.
1. Wat ga je zien in de nieuwe dubbeldekker?
De NS blijft altijd bezig met het opknappen van het oude materiaal. De nieuwe huisstijl van de dienst komt voor het eerst naar buiten met de VIRM 2-3 dubbeldekker.
Het logo van de NS is meer aanwezig in deze stijl en alle treinen krijgen bovendien dezelfde uitstraling. Van de Sprinters tot en met de Intercity’s. De kleurstelling is daarnaast ook feller geworden. Dit komt mede naar aanleiding van een onderzoek naar de zichtbaarheid van de treinen na een ongeluk in Hooghalen afgelopen jaar.
De kleuren hadden weliswaar genoeg contrast met de omgeving volgens de Europese regelgeving, toch kon het wat opvallender. Daarom zijn de locomotieven van de nieuwe generaties Sprinter en Intercity’s feller geworden, dus ook van de dubbeldekker.
2. Comfort dubbeldekker
Het comfort van de treinen moet natuurlijk ook goed zijn. Er zijn nog steeds veel ondernemers en zakelijke reizigers die gebruik maken van het openbaar vervoer. In de nieuwe dubbeldekker is ook aan hen gedacht.
Een USB poort is standaard aanwezig in de nieuwe dubbeldekker
Zo zijn er genoeg USB poorten om apparatuur op te laden. Hiernaast is er ook gekozen voor zogenaamde ‘stit’s. Dit zijn plekken op het balkon van de dubbeldekker waar je tegenaan kunt leunen. Hierdoor sta je een stuk comfortabeler, als er geen ruimte is om te zitten.
In onderstaande video is goed te zien hoe het proces van de modernisering precies plaatsvindt.
3. Hoelang gaat het duren voordat alles is gemoderniseerd?
Het ombouwen van alle 45 dubbeldekkers gaat ongeveer 2 jaar duren. Aan het eind van 2023 hoopt de NS klaar te zijn met de modernisering. In totaal kost dit 400 miljoen euro.
Dit proces is een gedeelte van een totaalpakket aan modernisering. Er wordt uiteindelijk meer dan 3,7 miljard euro geïnvesteerd in de treinen en het spoornetwerk.
Het feit dat de modernisering bijna volledig circulair is, heeft ervoor gezorgd dat de NS een Award heeft gekregen van de toenmalige minister van infrastructuur Stientje van Veldhoven.
4. Tankpas gebruiken in het OV
Als je vaak reist met het openbaar vervoer (OV), kun je overwegen om een zakelijke tankpas te nemen van Tankpas.nl van Travelcard of MoveMove mobilitypas van MTc. Beiden beiden namelijk de mogelijkheid om te reizen met de (dubbeldekker) trein of bus. Ideaal!
- Exclusief: de eerste 3 maanden (!) gratis
Daarna €6,95 per maand, maandelijks opzegbaar. - Maandelijks een btw factuur, geen gedoe met bonnetjes.
- Geen (standaard) borg betaling en transactiekosten bij tanken
- Landelijke dekking: tanken bij alle tankstations in Nederland
- Pompprijs is leidend
- Tanken, OV (trein, bus, metro, tram), carwash, parkeren, opladen en meer
- Geen transactiekosten voor tanken, parkeren of laden
8,2
- Straatparkeren: vanuit de MoveMove next app
- OV gebruiken – altijd een tegoed – in geheel Nederland: trein, bus, tram en metro
- Gratis laadsleutel voor elektrische- en hybride auto’s in Nederland
- Laadsleutel Europese dekking: €1,- extra per maand
- Kosteloos te koppelen aan rittenregistratie systemen, zoals cartracker
- Geen lastig credit check die je aanvraag in de weg staat
- Geen borg als je >6 maanden staat ingeschreven bij het KvK
- Contractduur is maandelijks opzegbaar
- Gratis gebruik van de MoveMove next app
- Tanken in geheel Europa bij 42.000 DKV stations
- In gebruik bij +80.000 ondernemers
- Bij bemande stations afrekenen van anti-vries, koelvloeistof, olie, Adblue
- Pechhulp voor +€8,25 extra per maand
- met de OV-pas voor trein, bus, tram
- Beheerderstool voor wagenpark beheer
- Met dan een tankpas, door de OV mogelijkheden
Voor de aanvraag is het BTW – en KvK nummer nodig. Je KvK nummer is hier te vinden
- Exclusief: de eerste 3 maanden (!) gratis
Daarna €6,95 per maand, maandelijks opzegbaar. - Maandelijks een btw factuur, geen gedoe met bonnetjes.
- Geen (standaard) borg betaling en transactiekosten bij tanken
- Landelijke dekking: tanken bij alle tankstations in Nederland
- Pompprijs is leidend
- Tanken, OV (trein, bus, metro, tram), carwash, parkeren, opladen en meer
- Geen transactiekosten voor tanken, parkeren of laden
8,2
- Straatparkeren: vanuit de MoveMove next app
- OV gebruiken – altijd een tegoed – in geheel Nederland: trein, bus, tram en metro
- Gratis laadsleutel voor elektrische- en hybride auto’s
- Laadsleutel Europese dekking: €1,- extra per maand
- Kosteloos te koppelen aan rittenregistratie systemen, zoals cartracker
- Geen lastig credit check die je aanvraag in de weg staat
- Geen borg als je >6 maanden staat ingeschreven bij het KvK
- Contractduur is maandelijks opzegbaar
- Gratis gebruik van de MoveMove next app
- Tanken in geheel Europa bij 42.000 DKV stations
- In gebruik bij +80.000 ondernemers
- Bij bemande stations afrekenen van anti-vries, koelvloeistof, olie, Adblue
- Pechhulp voor +€8,25 extra per maand
- met de OV-pas (trein, bus, tram)
- Beheerderstool voor wagenpark beheer
- Met dan een tankpas, door de OV mogelijkheden
Voor de aanvraag is het BTW – en KvK nummer nodig. Je KvK nummer is hier te vinden

Floris schrijft al jaren artikelen voor onze website. Bedreven in het vinden van zinvolle informatie en tips over tanken, kilometerregistratie en het zakelijk rijden.