De wereldwijde auto industrie telt honderden autofabrieken. Die produceren – hou u vast – meer dan 60 miljoen nieuwe personenauto’s per jaar. Dit is onvoorstelbaar veel, maar is nog niet alles. Jaarlijks worden er ook nog ruim 30 miljoen bedrijfswagens gebouwd. Ondanks de recente crises is dit overigens met 50 procent gestegen sinds 1999. Gaat u mee in de miljoenen?
8,5 miljoen arbeiders sleutelen aan 30.000 onderdelen
Minder bekend is dat het aantal mensen dat in de auto industrie werkt sinds 1960 niet is gestegen. In 1980 werkten er nog ruim negen miljoen mensen in de auto-industrie en in toeleveranciers die rechtstreeks aan de auto industrie leveren.
Volgens de Organisation Internationale des Constructeur d’Automobiles werken er tegenwoordig 8,5 miljoen mensen in de auto-industrie. De gemiddelde auto bestaat tegenwoordig uit circa 30.000 onderdelen. Toch maken minder arbeiders steeds meer auto’s. Een knap staaltje!
Minder arbeiders maken steeds meer auto’s. Een knap staaltje!
Loopt de auto industrie niet tegen marktverzadiging? Echt niet!
Van marktverzadiging is blijkbaar geen sprake. Er is mondiaal overproductie, maar er zal ook een verschuiving plaatsvinden.
Want de auto industrie in Azië gaat helemaal los. Neem het Zuid-Koreaanse automerk Hyundai dat in Ulsan een immense fabriek heeft gebouwd. Elk jaar worden daar maar liefs 1,6 miljoen auto’s geproduceerd.
Per 16 seconden 1 auto bouwen
Het complex heeft een oppervlakte van 8,5 vierkante kilometer en omvat vijf productie-eenheden. Om een andere beeld te krijgen van de omvang: ruim 1200 voetbalvelden. Dagelijks vindt er een volksverhuizing plaats: 34.000 werknemers gaan er dagelijks aan de slag.
Aangezien alleen al die mensen de nodige zuurstof verbruiken creëerde Hyundai een groenzone met meer dan een half miljard bomen. Het hoofddoel van de ambitieuze Koreanen: Elke 16 seconden wil men een nieuwe auto naar buiten rijden.
Jaarlijks wordt daarvoor meer dan 1 miljard ton staal verwerkt. Ter vergelijking: Ferrari produceert er slechts 14 auto’s per dag.
De groene ambities van auto industrie
Hyundai heeft zichzelf als doel gesteld om in 2021 uit te groeien tot het groenste automerk ter wereld. Waterstofauto’s hebben de toekomst, vindt Hyundai.
De brandstofcel techniek is dé oplossing voor emissieloze auto’s. Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas heeft Hyundai in 2018 een nieuwe generatie auto op waterstof onthuld: de Nexo. De actieradius is maar liefs 800 kilometer.
Maar we gaan weer terug naar de Ulsan.
Wilt u het met eigen ogen zien?

Het mega grote complex is zelfs zo groot dat het een eigen haven heeft. Daarin kunnen drie schepen van 42.000 ton tegelijk gelost en geladen worden.
De fabriek is inmiddels een attractie. Met hun eigen toeristische dienst worden die dagelijks rondleidingen georganiseerd voor groepen van 13 tot 200 personen.
Voor het geval u een dagje uit zoekt en een kijkje wilt gaan nemen. Wilt u zich eerst oriënteren? Bekijk de foto’s op Auto Express of onderstaand youtube filmpje.

Gestart in 2014 als initiatiefnemer van deze website, naast een baan bij Philips waarin ik veel hebt gereisd. Als (toen) deeltijd zzp-er altijd op zoek naar minimalisatie van administratie en schrijf graag voor mijn doelgroep: De Zakelijke Reiziger. Veel praktische kennis deel ik o.a. over zakelijke tankpassen en zakelijk auto leasen.