fbpx
3 minuten leestijd

Tussen 31 december 2017 en 31 december 2021 is het aantal elektrische personenauto’s in Nederland meer dan verdriedubbeld tot bijna 400.000 auto’s. Waar de elektrische auto aanvankelijk een schamel marktaandeel van 1,42% had, zit dit nu bijna op 5%, waarmee we duidelijk kunnen zien dat de EV het goed doet (en er tegelijkertijd nog lang niet is).

1. Minder struikelblokken

De opmars van de elektrische auto is onder andere te danken aan de struikelblokken die een steeds kleinere rol spelen. Hierbij kun je denken aan:

  • Betere laadpaaldekking (ook buiten de Nederlandse grenzen)
  • Lagere instapprijzen voor (volledig) elektrische auto’s
  • Goedkoper per kilometer (zeker met de relatief hoge brandstofprijzen op het moment)
  • Meer duidelijkheid over de levensduur en de gemiddelde reparatiekosten
  • Volledig CO2-neutraal (of CO2-negatief) in plaats van ‘groen’ 

2. Het aantal laadpalen in Europa is sterk toegenomen

Nederland is al vanaf het eerste moment lijstaanvoerder op het gebied van de laadpaaldekking. Aangezien de ontwikkeling van het laadpaalnetwerk niet stilgestaan heeft, kun je tegenwoordig op zoveel plekken in Nederland laden dat je overal kunt komen met een gemiddelde elektrische auto.

Zeker wanneer je een laadpas hebt met een goede dekking binnen onze landsgrenzen.

2.1 Laadpaalwoestijnen worden kleiner

Die Nederlandse dekking was altijd al goed, maar wanneer je met de EV naar Duitsland, Frankrijk of zelfs Spanje wilde, had je eigenlijk direct al een probleem.

Ook dit is tegenwoordig een veel minder groot probleem. De enorme laadpaalwoestijnen in Frankrijk zijn namelijk véél kleiner geworden (mede dankzij Fastned en de uitbreidingen van IONITY).

Vooral langs de Route du Soleil (ongelooflijk populair onder Nederlanders) vind je meer dan genoeg snelladers (tot zelfs 350 kWh) om je eindbestemming altijd te kunnen halen.

2. Goedkopere elektrische auto’s 

De technologie en kennis rond elektrisch rijden zijn door de jaren heen flink gegroeid, wat ervoor gezorgd heeft dat de autofabrikanten meer kunnen doen en daarbij de kosten lager kunnen houden. Verschillende automerken (waaronder Volkswagen en tal van Aziatische merken) hebben besloten om goedkopere instapmodellen op de markt te zetten.

Hierbij kun je denken aan een bescheiden model als de Dacia Spring (onder de € 20.000) of een wat grotere auto zoals de Peugeot e-208 (rond de €30.000). 

3. Kosten per kilometer kunnen zeer aantrekkelijk zijn

In de begindagen van het elektrisch rijden was er veel onduidelijkheid, zeker met betrekking tot de kosten per kilometer. Laadtarieven die niet aangegeven werden, de kosten van thuisladen en eventuele aanpassingen aan het eigen stroomnet en de échte actieradius in plaats van het theoretische aantal kilometer dat je eigenlijk nooit redde…

Tegenwoordig is dat compleet anders. In je laadapp (zoals Chargemap) kun je zien waar je kunt laden en wat de kosten zijn. Kosten voor laadpasabonnementen kun je zelfs gewoon in ons overzicht vinden, waarmee je altijd precies weet wat je betaalt. En thuisladen of laden op de zaak, dat is steeds makkelijker geworden, zeker nu veel automerken je graag voorzien van een wallbox bij aankoop van de auto. 

Hier komt uiteraard bij dat de prijzen voor fossiele brandstoffen steeds verder stijgen. Dat betekent dat elektrisch rijden in verhouding steeds aantrekkelijker zal worden wanneer we kijken naar de gemiddelde prijs per kilometer. 

4. Levensduur accu en reparatiekosten zijn geen valkuil meer

‘Zo’n elektrische auto moet je niet kopen. Binnen een jaar is de accu versleten en heb je een kostenpost van duizenden euro’s en is heel die auto niets meer waard.’ Grote kans dat je dit ook gehoord hebt op een verjaardag of buurtfeest vijf jaar geleden.

Toegegeven; veel meer dan ‘theorie’ en ‘aannames’ waren er niet in de pioniersdagen van het elektrisch rijden. Garanties waren redelijk zeldzaam en uiteraard hadden garages nog geen prijzenlijsten klaarliggen voor reparaties aan elektrische auto’s.

Voor zakelijke en particuliere rijders was dit natuurlijk geen aantrekkelijk idee. Wat als je een ongeluk zou krijgen met de elektrische auto? Wat zouden de kosten dan zijn en zou de verzekering dekking bieden?

4.1 Accu slijt minimaal

Nu we jaren verder zijn, weten we dat het ontzettend meevalt met de accuslijtage in de EV. We kunnen op dit moment stellen dat de accu minstens tien jaar en 200.000 kilometer meegaat voordat de slijtage ervoor zorgt dat de accu echt niet meer optimaal kan werken.

Hoewel reparaties nog steeds alleen door vakmensen uitgevoerd zouden moeten worden (de elektrische auto staat altijd onder spanning totdat de hoofdschakelaar omgezet is en zelfs dan is op het opletten), weten we ook veel meer over de reparatiekosten.

De elektrische auto heeft bijvoorbeeld aanzienlijk minder onderhoud nodig, maar de prijs van nieuwe onderdelen is wel iets hoger, waardoor de twee factoren elkaar zo goed als opheffen bij gemiddeld gebruik van de EV. 

4.3 Accu vervangen als een voorruit

Reparaties zijn geen struikelblok meer. Zelfs het vervangen van een autoruit kan tegenwoordig tegen bijzonder scherpe prijzen, omdat de after market óók autoglas levert voor de elektrische auto’s. Aangezien Autoglas Concurrent de voorruiten laat vervangen door FOCWA-gecertificeerde montagepartners, is zelfs de voorruit vervangen met garantie geen enkel probleem.

Sterker nog, het is de standaard bij de autoglasprijsvechter. 

5. Van een groen label naar een CO2-neutrale auto

Elektrisch rijden werd direct geprofileerd als dé groene optie omdat de CO2-uitstoot aanzienlijk lager uitviel per gereden kilometer. Een groen label klinkt interessant, maar het werd direct weersproken omdat de productieprocessen niet geoptimaliseerd waren en onderdelen over heel de wereld verscheept werden voordat zij in de auto kwamen.

Tegenwoordig zijn er tal van autofabrikanten die bijzonder veel nadruk leggen op het groene aspect van de elektrische auto. Volledig CO2-neutraal of zelfs CO2-negatief is wél een aantoonbare klassering waar veel consumenten en ondernemers warm voor lopen. 

Welke struikelblokken zijn er nog wel op dit moment?

Een uniforme manier om de elektrische auto te snelladen door heel Europa, met tarieven die overal zichtbaar zijn én met duidelijke afspraken tussen laadpasaanbieders en laadpaalexploitanten, zou een geweldige stap zijn naar een makkelijkere wereld voor de elektrische rijder.

Kunnen we vervolgens de elektrische auto ook écht groen laden (bij voorkeur zelfs bidirectioneel), dan wordt het steeds vanzelfsprekender om te kiezen voor een stekkerauto in plaats van een auto met bougies. 

 

  • Paskosten €2,44 per maand, eenmalig aanschafkosten van €5,-
  • Dekking van 98% (+200.000) in de Benelux van publieke laadpalen,
  • Snelladen bij Allego en Fastned 
  • Geen (standaard) borg betaling
  • Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
  • Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld

 
e-flux laadpas

trusttrusttrusttrust trustpilot  (8,4)

 

  • Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland  en Italie  (totaal +200.000 laadpunten)
  • (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
  • Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
  • Maandelijks opzegbaar
  • Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
  • Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK)

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 
e-flux laadpas

 

  • Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
  • e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
  • 24/7 support voor laadproblemen
  • Te combineren met betaald parkeren app
  • Klanten beoordeling: 8,3
  • Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 
e-flux laadpas

Share This