fbpx
3 minuten leestijd

Zodra er een nieuwe innovatie is, verwachten veel mensen dat deze nieuwe techniek de toekomst gaat worden. En in veel gevallen is dat natuurlijk ook zeker het geval. Denk bijvoorbeeld – als we het hebben over de auto-industrie – aan parkeersensoren en camera’s. Bijna elke nieuwe auto heeft wel zo’n systeem. Zo was er een tijdje geleden opeens de camera die de buiten spiegel zou vervangen. Het is een paar keer geprobeerd in auto’s, maar de reacties zijn niet zo positief als gedacht. In dit artikel lees je waarom de buiten spiegel waarschijnlijk niet vervangen gaat worden door digitale beelden.

1. Waarom zou de buiten spiegel moeten verdwijnen?

Allereerst is het goed om te kijken naar eventuele redenen waarom de buiten spiegel überhaupt zou moeten verdwijnen. Wat voor voordelen levert het op?

De originele gedachte is dat dat handig kan zijn om zo de luchtweerstand van het voertuig te verminderen. Tijdens de ontwikkeling van nieuwe voertuigen wordt er erg veel tijd in de windtunnel gespendeerd, om de auto zo gestroomlijnd mogelijk te maken.

1.1 Minder luchtweerstand

Hoe minder luchtweerstand, hoe zuiniger de auto. Het is niet zo gek om te bedenken dat twee van die uitstekende spiegels, relatief veel lucht tegenhouden.

Het heeft impact, maar toch blijkt dat de besparingen die werden verwacht – of in ieder geval gehoopt – uit bleven. 

Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger

Speur door onze kennisbank waar je 500+ artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.

Naar de kennisbank

De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratiehandige apps emobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet..

2. Verwachte efficiëntie bleef uit

Mercedes Benz is een van de merken die als eerste een serieuze elektrische auto lanceerde, en heeft met een testvoertuig meer dan 1000 kilometer rijbereik gehaald.

Mercedes lanceert een elektrische auto met een serieus bereik

In de eerste tekeningen van deze auto, de EQXX, werd er gekozen voor een camera als buiten spiegel. Een minuscule camera die de beelden toonde op een scherm in het interieur.

Maar al snel bleek dat er geen winst werd gehaald met deze innovatie.

De luchtweerstand was slechts een klein beetje minder dan bij een buiten spiegel. Deze winst werd ook weer teniet gedaan door de stroom die de camera en het scherm kosten. Netto bleef er dus geen winst over voor de auto eigenaar.

2.1 Dieptes en afstanden beter met buiten spiegel in te schatten 

En dan kun je daarnaast ook nog concluderen dat het gebruik van een buiten spiegel veel veiliger en prettiger is voor de bestuurders.

Met een scherm kun je beelden slechts 1-dimensionaal weergeven. Dieptes en afstanden inschatten is dus een stuk lastiger dan wanneer je in een spiegel kijkt. Je ogen hoeven niet scherp te stellen, dus alles gaat sneller.

2.2 Buiten spiegel zo gek nog niet

Daarnaast werd ook duidelijk dat het scherm relatief vaak werd geblokkeerd door een arm, wanneer deze het stuur vasthield. Kortom, bij Mercedes zagen ze al snel dat het zinvoller was om de buiten spiegel zo te ontwerpen, dat de luchtweerstand miniem zou zijn. 

Het enige wat je op moet letten is om de autospiegels goed in te stellen en rekening houden met de dode hoek. De dode hoek zijn de ruimtes rondom de auto die je niet ziet als je achter het stuur zit.

3. Buiten spiegel bij vrachtwagens kan wel worden vervangen

Bij vrachtwagens is het een ander verhaal. De buiten spiegel van een vrachtwagen is – zeker vergeleken met een personenauto – massief. Hierdoor veroorzaakt de buiten spiegel juist veel luchtweerstand.

Een kleine camera kan hier dus wel veel voordelen bieden. Zo zijn veel vrachtwagens van Daimler al uitgerust met een camerasysteem in plaats van de buiten spiegel. 

3.1 Meer autoweetjes?

Wil je meer of andere artikelen met dergelijke tips lezen, check dan onze artikelen over autoweetjes in onze kennisbank.

Essentie: Alle kosten aftrekbaar, geen kilometer begrenzing, onderhoud zelf regelen.

  • Lease voorraad +90.000 (bedrijfs)auto’s: nieuw en occasions!
  • Aanvraag volledig digitaal in 4 stappen
  • Het leasebedrag, slottermijn en looptijd naar wens aan te passen.
  • Looptijd: 24, 35, 48, 60 maanden
  • Binnen 24 uur reactie op offerte aanvraag
  • Financial lease van zzp tot mkb: auto is direct je eigendom
  • Marktleider van nieuwe en jonge auto’s

Bekijk het aanbod > In 4 stappen naar jouw lease contract

 

FinancialLease.nl - blog

Klantentevredenheid: 9,5

Essentie: Je betaald een hoger maandbedrag, maar geen omkijken naar onderhoud.

  • Intuïtief en eenvoudig je auto online configureren en afsluiten
  • Flexibele termijnen: 18 tot 72 maanden zorgeloos leasen
  • Lease contract is snel opzegbaar 
  • Incl. pechhulp in Nederland en een eigen risico van max. 300 euro
  • Keuze uit extra voordelige rijker uitgeruste én direct leverbare Athlon Editions

Kies jouw personenautoStel zelf je nieuwe leaseauto samen

Athlon logoKlantentevredenheid is 8,4

Essentie: Private lease is voor ondernemers aantrekkelijk bij weinig privé kilometers!

  • Scherpe tarieven
  • Meer dan 30.000 mensen gingen je voor
  • Met contract annuleringsoptie: bij ontslag kan je van de auto af
  • Flexibele kilometerbundel
  • De 120 medewerkers hebben samen 45 jaar lease-ervaring
  • Gemak: ze bieden een haal- en brengservice bij onderhoud
  • Aangesloten bij Keurmerk Private Lease

Kies jouw personenautoStel zelf je nieuwe leaseauto samen

 

Private Lease bij Justlease

Klantentevredenheid is 8,6

Share This