3 minuten leestijd

De benzineauto is populair

De benzineauto is in opkomst. Veruit de meeste kilometers worden met benzineauto’s afgelegd. En hoewel we veel over de opkomst van elektrische auto’s zoals de Tesla spreken, wint juist de benzineauto steeds meer terrein.

 

 

 

1. Record aantal kilometers in 2018

Het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) kwam met opvallende cijfers. In 2018 reden we met z’n allen meer kilometers in een jaar dan ooit tevoren. In totaal werd 121,6 miljard kilometer afgelegd door personenauto’s.

 

2. Elektrische kilometers slechts 0,8 procent ten opzichte van benzinekilometers

Het CBS meldt dat 85 miljard kilometer daarvan op naam komt van benzineauto’s. Dat is bijna 70 procent van het totaal. Om de vergelijking met de elektrische auto’s meteen maar te maken: elektrische auto’s legden in hetzelfde jaar 650 miljoen kilometer af.

Dus hoewel we hoopvol praten over de snelle opkomst van elektrische auto’s hebben we het hier over nog geen 0,8 procent ten opzichte van de benzineauto. Er is dus nog een lange weg af te leggen. 

 

Benzineauto’s leggen 130 keer meer kilometers af ten opzichte van elektrische auto’s

 

3. Benzineauto wordt steeds populairder

Het ligt ook niet in lijn der verwachting dat de elektrische auto veel dichterbij gaat komen. De benzineauto is namelijk stijgende in populariteit. In 1990 reden benzineauto bij elkaar 54,1 miljard kilometer. Nu dus 85 miljard. Dit is een stijging van maar liefst 57 procent.

En in de afgelopen vijf jaar groeide het aantal kilometers gereden door benzineauto’s ook nog eens sterker dan de jaren daarvoor. Tussen 2008 en 2013 groeide het aantal benzinekilometers van 72,1 miljard naar 74,8 miljard. Een stijging van 2,7 miljard dus.

Vijf jaar later, in 2018 stond de teller op bijna 85 miljard. Een groei van meer dan 10 miljard kilometers verreden op benzine.

Om aan te geven de benzineauto echt aan populariteit wint: tussen 1996 en 2013, een periode van 17 jaar, groeide het aantal kilometers met 10,5 miljard.

 

 

4. Dieselauto verliest terrein

Hoe zit het dan met de diesels in ons land. Tussen 1990 en 2008 verdubbelde het aantal verreden dieselkilometers zich. Een veelbelovend perspectief. Maar het lijkt erop dat de dieselauto op zijn retour is in Nederland.

Met de daling van het aantal dieselauto’s dat in ons land rond rijdt lijkt het niet meer dan logisch dat ook het aantal verreden kilometers afneemt. En dat klopt.

Sinds 2008 is het aantal verreden kilometers door dieselauto’s met 5 procent gedaald. Het CBS noteerde in 2018 ‘slechts’ 34,3 miljard kilometers voor de dieselauto. In 2008 was dit nog 36,1 miljard kilometer.

En waar de benzineauto dus bijna 70 procent van het totaal aantal verreden kilometers voor de rekening neemt, heeft de dieselauto met 28,3 procent een relatief klein aandeel.

 

De dieselauto heeft met 28,3 procent een relatief klein aandeel

 

5. De hybride en elektrische vloot

Laten we tot slot een blik werpen op de milieuvriendelijkere auto’s in ons land. Zoals eerder in dit artikel aangegeven, hebben elektrische auto’s in totaal 650 miljoen kilometer afgelegd.

Plug-in hybride auto’s zijn verantwoordelijk voor 2,6 miljard kilometer. Om deze vloot van elektrische en hybride auto’s op de weg te houden, is de spreiding van elektrische laadpalen in een stroomversnelling gekomen.

Voor het opladen kun je de e-Flux laadpas gebruiken. De e-flux laadpas heeft de grootste dekking, waarmee je bij de meeste oplaadpunten terecht kunt.

De conclusie mag dus zijn dat Nederland nog niet milieubewust de weg op gaat. Met slechts 2,7 procent van het totaal aantal verreden kilometers zijn de plug-in hybride auto’s en elektrische auto’s nog geen grootaandeelhouders op de Nederlandse wegen. 

 

6. Blik op de toekomst: benzineauto absolute stijger

Werpen we een kleine blik op de toekomst, dan lijkt het erop dat de benzineauto de grootste stijger in absolute aantallen kilometers zal zijn. Procentueel zal de elektrische en hybride vloot de grootste stijger zijn.

De dieselauto zal het waarschijnlijk zowel procentueel als in absolute getallen moeten doen met een neerwaartse spiraal.

E-Flux laadpasKenmerkenDetails
 
  • Paskosten €2,44 per maand,  geen eenmalig kosten via onze site
  • Dekking van 98% in de Benelux van publieke laadpalen,
  • Snelladen bij Allego en Fastned 
  • Geen (standaard) borg betaling
  • Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
  • Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

 
e-flux laadpasEnige laadpas voor (semi) elektrisch auto’s die werkt bij 40.000 oplaadpunten in Europa

 
  • Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland  en Italie  (totaal >40.000 laadpunten)
  • (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
  • Géén lastige credit check die je aanvraag in de weg staat
  • Contractduur 1 jaar, daarna maandelijks opzegbaar
  • Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
  • Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK) 

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld 

e-flux laadpasEen laadpas bij uitstek geschikt DGA en ZZP met elektrische/hybride auto!

 
  • Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
  • e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
  • 24/7 support voor laadproblemen
  • Te combineren met betaald parkeren app
  • Geschikt voor elektrische of hybride auto’s
  • Geen pechhulp mogelijkheden
  • Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen
Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld 

e-flux laadpasDeze laadpas is de goedkoopste laadoplossing in de markt met de hoogste landelijke dekking