2 minuten leestijd

De 5 geheimen achter een kentekenplaat

De kentekenplaat is ooit in het leven geroepen om personen in het verkeer te kunnen herkennen. Zie het als een rugnummer bij verschillende teamsporten. Aan de hand van de kentekenplaat zijn gegevens van zowel de bestuurder als het voertuig na te trekken.

Maar zelfs een ogenschijnlijk simpel item als een kentekenplaat kent een aantal geheimen die de meeste mensen niet weten.

 

 

 

1. Oorsprong van de kentekenplaat

Laten we beginnen bij het begin, wel zo makkelijk. In 1893 reed de allereerste auto in Nederland. Een grote primeur. Een kentekenplaat was toen nog niet aan de orde.

Vijf jaar later werd het eerste kenteken uitgegeven. In het Groningse Zoutkamp kreeg meneer Van Dam de eerste plaat met het kenteken ‘1’. Zijn broer kreeg de tweede met als kenteken, je raad het al, ‘2’.

Deze kentekens heetten toen ‘rijvergunningen’. Vanaf 1906 werd het verplicht om zowel een rijbewijs als nummerbewijs, nu kentekenbewijs, te hebben. Deze werden provinciaal opgezet.

 

1.1 Provinciecode op nummerbord

Wij herkennen Nederlandse nummerborden aan de kleur en aan NL in het blauwe vakje. Voor 1951 stond er geen NL op het kenteken, maar alleen de provinciecode.

Deze waren overigens niet logisch te verklaren. Zo was de code voor Friesland een B, voor Limburg een P en voor Noord-Holland GZ.

 

1.2 Kentekenplaat reflecterend geel

In 1978 veranderde de kleur van de Nederlandse kentekenplaat. Reflecterend geel werd het nieuwe donkerblauw. De reflecterende kleur is veiliger en is van een grotere afstand leesbaar, met name in het donker.

Destijds werd door de RDW ook meteen aandacht besteed aan mogelijke manieren om fraude met de nieuwe kentekenplaat tegen te gaan. Kentekenplaten moeten tegenwoordig gecontroleerd afgegeven of ingenomen worden door kentekenplaatfabrikanten.

Dit systeem wordt GAIK genoemd, ‘Gecontroleerd Afgifte en Inname Kentekenplaten’.

 

2. Duplicaatcode voorkomt fraude

Voorbeeld van dit systeem is de duplicaatcode. Ieder kentekenplaat bezit een duplicaatcode, welke niet altijd zichtbaar is op het nummerbord.

Bij een nieuw kenteken wordt, is de duplicaatcode 00. Dit wordt niet weergegeven op het nummerbord.

Wanneer er sprake is van vermissing of diefstal van de kentekenplaat dan wordt bij het maken van een nieuwe plaat een kleine ‘1’ toegevoegd boven het eerste streepje. Dit geeft aan dat het kenteken is vervangen.

Bij omwisseling van een kentekenplaat wordt hetzelfde duplicaatnummer van het huidige nummerbord overgenomen.

 

3. Valse kentekenplaat

Met de duplicaatcode is het niet langer mogelijk om meerdere kentekenplaten aan te maken zonder dat dit gecontroleerd wordt. Toch komt het nog voor dat voertuigen met een vals kenteken rondrijden.

Het risico hiervan is groot. De sancties op dit soort fraude zijn namelijk niet mis. De boete voor een vals kenteken is 4.500 euro, zes maanden celstraf of twee jaar rijontzegging.

 

Boete voor een vals kenteken: 4.500 euro, zes maanden celstraf of twee jaar rijontzegging

 

4. Eigen nummerbord bepalen is in Nederland niet mogelijk

In het uitgeven en het gebruik van een kentekenplaat is Nederland vrij uniek. Het kenteken is in de meeste andere landen direct gelieerd aan de eigenaar van het voertuig.           

In Nederland is dat niet zo. Een kenteken zegt iets over het voertuig en is niet verbonden aan een persoon.

Dit is dan ook de reden waarom we in Nederland ook niet zelf een kentekenformatie mogen uitkiezen. Het kenteken hoort namelijk bij de auto en niet bij een persoon. In andere landen kan dat dus wel.

 

5. Waarom de streepjes?

Is het je wel eens opgevallen dat er maar weinig landen zijn die met streepjes in het nummerbord werken? Een Nederlands kenteken is altijd voorzien van twee tussenstreepjes. Maar waarom?

De reden is even simpel als logisch. Het maakt dat een nummerbord sneller en beter leesbaar is. Is dat alles? Ik zou het spannender willen maken dan dit, maar dit is echt de reden.

Het invoeren van een kenteken gebeurd meestal ook zonder de streepjes. Het is puur voor de leesbaarheid van een kentekenplaat dat de streepjes gebruikt worden.

 

6. Is jouw kentekenplaat ooit gestolen?

Ik ben benieuwd of je na het lezen van dit artikel morgen voordat je aan het werk gaat toch nog eens naar het nummerbord van jouw auto kijkt en nieuwe dingen ontdekt. Misschien is jouw kentekenplaat ooit wel gestolen geweest en snap je nu waarom er een kleine ‘1’ op staat.