Fiscale bijtelling, een lastig begrip om te doorgronden. Niet zozeer de betekenis, maar de percentages en berekeningen maken het ingewikkeld. De bijtellingsregeling wordt door de overheid (te) vaak veranderd. Het vormt elke keer weer een kleine puzzel om alles helder op een rijtje te krijgen.
Een voorbeeld hiervan is de fiscale bijtelling van 2019 ten opzichte van die van 2018. Hierin zitten grote verschillen.
Hoeveel bijtelling betaal je eigenlijk voor een auto uit 2013? En wat zijn de percentages voor volledig elektrische auto’s uit 2013? In dit artikel willen wij helderheid creëren over de fiscale bijtelling na 5 jaar.
1. Verlaagd bijtellingstarief
In 2018 en 2019 is er een verlaagd bijtellingstarief voor auto’s die volledig elektrisch zijn. Dat zijn auto’s met geen CO2-uitstoot. Deze korting op de fiscale bijtelling is geldig voor de eerste 60 maanden (5 jaar). Deze termijn gaat lopen na de datum van eerste toelating.
Dit is de datum waarop de auto voor het eerst in gebruik genomen is. Voor nieuwe auto’s is dat het moment waarop het kenteken is afgegeven.
Deze datum van eerste toelating is dus niet afhankelijk van het aantal eigenaren gedurende die eerste 60 maanden. Wanneer de auto van eigenaar wisselt, loopt deze termijn gewoon door.
2. Fiscale bijtelling na 60 maanden in 2018
En nu concreet over de fiscale bijtelling na deze 5 jaar. In 2018 gold een standaard bijtelling van 22 procent op de cataloguswaarde van de auto. Nieuwe elektrische auto’s die in aanmerking kwamen voor het verlaagde tarief, kregen 18 procent korting en betaalden 4 procent aan fiscale bijtelling.
Een elektrische auto waarvan de datum van eerste toelating in 2013 lag, kent in 2018 het einde van de bijtellingsperiode. Om te berekenen wat de fiscale bijtelling is na deze periode, moeten we kijken naar de standaard bijtelling in 2013. In dat jaar bedroeg de standaard bijtelling 25 procent.
Stel dat deze auto een nieuwwaarde van 80.000 euro had in 2013. Tijdens de eerste 60 maanden hoefde de eigenaar geen bijtelling over zijn auto te betalen (fiscale korting: 25 procent).
Na de bijtellingsperiode kreeg de eigenaar een verlaagd tarief van 7 procent In 2018 gold namelijk een korting van 18% op de standaard 25 procent uit 2013. De bijtelling in 2018 voor deze auto bedroeg dus 7 procent.
3. Fiscale bijtelling in 2019 ingewikkelder
In 2019 is dat nog ingewikkelder. De standaard bijtelling is net als in 2018 eveneens 22 procent. Volledig elektrische auto’s krijgen een verlaagd tarief. Net als in 2018 is deze korting 18 procent.
Er is wel een groot verschil. Dit verlaagde tarief geldt namelijk alleen over de eerste 50.000 euro van de cataloguswaarde van de auto. Laten we dit eens vertalen naar het voorbeeld van hierboven.
De auto komt nog steeds uit 2013. Het standaard bijtellingstarief was toen 25 procent. In 2019 geldt dan een verlaagd tarief van 7 procent bijtelling over de eerste 50.000 euro van de nieuwwaarde van de auto.
Over de andere 30.000 euro dient de eigenaar 25 procent bijtelling af te dragen. Het gemiddelde tarief voor 2019 is dus 16 procent bijtelling.
3.1 Bijtelling voor nieuwe auto’s
Stel je schaft een nieuwe lease-auto (dus in 2019 geregistreerd) dan wordt de som als volgt:
De nieuwwaarde van de auto dus 80.000 euro is, dan betaal je als eigenaar 4 procent bijtelling over de eerste 50.000 euro en gewoon 22 procent over de resterende 30.000 euro. Dus totaal is dit dus 8.600 euro per jaar.
Iemand die een leasecontract voor een elektrische auto heeft afgesloten in 2018 is dus goedkoper uit. Hij betaalt namelijk maar 4 procent bijtelling over de gehele periode van 60 maanden. In dit voorbeeld 4 procent van 80.000 euro, dus 3.200 euro per jaar.
Een serieus verschil van 5.400 euro op jaarbasis.
4. De puzzel van de fiscale bijtelling
Samenvattend, na de bijtellingsperiode van 60 maanden ontvang je voor een volledig elektrische auto nog steeds een verlaagd tarief. In 2019 geldt die korting alleen over de eerste 50.000 euro van de cataloguswaarde van de auto.
Voor de rest van de waarde betaal je het standaard tarief dat is vastgesteld in het jaar van de eerste tenaamstelling van de auto.
De Belastingdienst heeft hier een handig overzicht met alle percentages op een rijtje voor gemaakt.
Fiscale bijtelling is en blijft dus een puzzel. Het lijkt erop dat de regeling voor volgend jaar, 2020, prima te begrijpen is. Zeker als je het principe van dit jaar snapt. Er lijkt namelijk niet zo veel te gaan veranderen.
Via onze bijtelling calculator kan je direct de hoogte berekenen die je jaarlijks mag (moet..) afdragen.
Essentie: Alle kosten aftrekbaar, geen kilometer begrenzing, onderhoud zelf regelen.
- Lease voorraad +90.000 (bedrijfs)auto’s: nieuw en occasions!
- Aanvraag volledig digitaal in 4 stappen
- Het leasebedrag, slottermijn en looptijd naar wens aan te passen.
- Looptijd: 24, 35, 48, 60 maanden
- Binnen 24 uur reactie op offerte aanvraag
- Financial lease van zzp tot mkb: auto is direct je eigendom
- Marktleider van nieuwe en jonge auto’s
Essentie: Je betaald een hoger maandbedrag, maar geen omkijken naar onderhoud.
- Intuïtief en eenvoudig je auto online configureren en afsluiten
- Flexibele termijnen: 18 tot 72 maanden zorgeloos leasen
- Lease contract is snel opzegbaar
- Incl. pechhulp in Nederland en een eigen risico van max. 300 euro
- Keuze uit extra voordelige rijker uitgeruste én direct leverbare Athlon Editions
Klantentevredenheid is 8,4
Essentie: Private lease is voor ondernemers aantrekkelijk bij weinig privé kilometers!
- Scherpe tarieven
- Meer dan 30.000 mensen gingen je voor
- Met contract annuleringsoptie: bij ontslag kan je van de auto af
- Flexibele kilometerbundel
- De 120 medewerkers hebben samen 45 jaar lease-ervaring
- Gemak: ze bieden een haal- en brengservice bij onderhoud
- Aangesloten bij Keurmerk Private Lease
Klantentevredenheid is 8,6

Expert in (online) communicatie, deelt graag kennis in zijn leaseauto artikelen en zakelijke apps op onze website. Ooit begonnen in het team toen hij nog studeerde, nu is hij werkzaam o.a. als professional senior communicatieadviseur.