3 minuten leestijd

Terwijl het afgelopen jaar voor ons gevoel al duur genoeg was, lijkt het erop dat autorijden in 2023 wederom duurder wordt. En dan in tijden van hoge inflatie en onzekerheid over de gasprijzen. In dit artikel kijken we naar 5 verschillende redenen achter de gedachte dat het rijden inderdaad duurder wordt. Misschien heb je geluk, en valt jouw situatie als ondernemer er net buiten. De brandstofprijzen lijken zich namelijk toch wat te herstellen?

1. We beginnen met de brandstof

Want hoewel de brandstofprijzen aan de pomp momenteel aardig gedaald zijn, betekent dat niet per se dat dat voor de rest van het jaar blijft gelden. En autorijden in 2023 wordt toch echt weer duurder, ook door de brandstof.

Dat heeft te maken met de verlaging van de accijnzen op benzine, diesel en lpg. Deze accijns werd tijdelijk met 21 procent verlaagd. Er is echter alweer besloten dat deze verlaging er vanaf 1 juni 2023 weer vanaf gaat.

Dat zou in de praktijk beginnen dat benzine ongeveer 23 cent duurder wordt, en voor diesel kunnen we iets soortgelijks verwachten.

De brandstof wordt per 1 juni weer 23 cent duurder

2. Autorijden in 2023 ook duurder door BPM

Naast de afschaffing van de verlaging van de accijns op brandstof, gaat er ook een andere belasting op de schop: de BPM. Dit is de belasting die boven op de cataloguswaarde van een auto wordt geplaatst, berekend op basis van de hoeveelheid CO2 die wordt uitgestoten.

Door een nieuwe berekening worden de prijzen van auto’s in zowel het A-, B-, als C-segment een stuk hoger. Dit kan zomaar 1000 euro schelen. Als je een nieuwe wagen koopt, wordt het autorijden in 2023 dus weer een stukje duurder.

Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger

Speur door onze kennisbank waar je 500+ artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.

Naar de kennisbank

De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratiehandige apps emobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet..

3. Wegenbelasting gaat omhoog in dit jaar

Het autorijden in 2023 wordt ook duurder omdat de wegenbelasting wordt aangepakt. Steeds meer auto’s in ons land worden elektrisch, en dit type auto betaalt momenteel geen wegenbelasting.

Hiervoor moet natuurlijk worden gecompenseerd, anders blijft de schatkist te leeg. Daar gaan provincies – die aan het stuur zitten over de hoogte van de wegenbelasting – iets aan doen door andere tarieven te verhogen. Dit kan oplopen tot maximaal 4 procent.

4. Ook voor de leaserijders wordt het een duur jaar

Als je besluit om komend jaar een elektrische auto te gaan leasen, zal je ook een tegenvaller te verduren krijgen. Het autorijden in 2023 gaat namelijk ook duurder woorden door het bijtellingspercentage.

Het lagere percentage van 16 procent blijft namelijk nog maar gelden tot bedragen van 30.000 euro in plaats van 35.000. Het bedrag boven deze 30.000 euro wordt met 22% bijtelling belast.

Gebruik onze bijtelling calculator om als je wilt weten hoe hoog je bijtelling wordt voor zakelijke auto leasen.

5. Autorijden in 2023 ook duurder door boetes

Als jij een wat zware rechtervoet hebt, kan 2023 ook wel eens een duur jaar worden. De boetes gaan namelijk omhoog.

Er zijn heel wat sancties die een stuk duurder worden, maar de grootste stijger is die voor het bedienen van je telefoon achter het stuur. Als je dit doet, ben je 380 euro kwijt in 2023. Dat was vorig jaar 350 euro. Om het autorijden in 2023 dus niet al te duur te maken, kun je je beter aan de regels houden…

6. Ons wegennet moet ook onderhouden worden

De infrastructuur in Nederland veroudert. Er zijn achterstanden in onderhoud op het hoofdvaarwegennet, het hoofdwegennet en – in mindere mate – het hoofdwatersysteem. De inhaalrace is begonnen, aldus Michèle Blom, de hoogste ambtenaar van Rijkswaterstaat.

6.1 Het wordt drukker

De enorm toegenomen verkeersdruk is oorzaak aan de snelle slijtage van infrastructuur in Nederland. Toen de aanleg van rijkswegen eenmaal goed op gang kwam, tijdens de wederopbouw, ging het daarna snel. Het wagenpark groeide rustig uit van 139.000 (1950) naar 522.000 (1960). Daarna groeide het autobezit pas écht hard: van 2,4 miljoen in 1970 naar 5,2 miljoen in 1990, en nu zitten we op ruim 9 miljoen auto’s. Daar valt niet tegen op de asfalteren..

Dus het is balen autorijden in 2023 weer duurder wordt, maar het is ook nodig.

Essentie: Alle kosten aftrekbaar, geen kilometer begrenzing, onderhoud zelf regelen.

  • Lease voorraad +90.000 (bedrijfs)auto’s: nieuw en occasions!
  • Aanvraag volledig digitaal in 4 stappen
  • Het leasebedrag, slottermijn en looptijd naar wens aan te passen.
  • Looptijd: 24, 35, 48, 60 maanden
  • Binnen 24 uur reactie op offerte aanvraag
  • Financial lease van zzp tot mkb: auto is direct je eigendom
  • Marktleider van nieuwe en jonge auto’s

Bekijk het aanbod > In 4 stappen naar jouw lease contract

 

FinancialLease.nl - blog

Klantentevredenheid: 9,5

Essentie: Je betaald een hoger maandbedrag, maar geen omkijken naar onderhoud.

  • Intuïtief en eenvoudig je auto online configureren en afsluiten
  • Flexibele termijnen: 18 tot 72 maanden zorgeloos leasen
  • Lease contract is snel opzegbaar 
  • Incl. pechhulp in Nederland en een eigen risico van max. 300 euro
  • Keuze uit extra voordelige rijker uitgeruste én direct leverbare Athlon Editions

Kies jouw personenautoStel zelf je nieuwe leaseauto samen

Athlon logoKlantentevredenheid is 8,4

Essentie: Private lease is voor ondernemers aantrekkelijk bij weinig privé kilometers!

  • Scherpe tarieven
  • Meer dan 30.000 mensen gingen je voor
  • Met contract annuleringsoptie: bij ontslag kan je van de auto af
  • Flexibele kilometerbundel
  • De 120 medewerkers hebben samen 45 jaar lease-ervaring
  • Gemak: ze bieden een haal- en brengservice bij onderhoud
  • Aangesloten bij Keurmerk Private Lease

Kies jouw personenautoStel zelf je nieuwe leaseauto samen

 

Private Lease bij Justlease

Klantentevredenheid is 8,6

Share This