Het autogebruik groeit hard in de leeftijdsgroep van 25 tot 30 jaar. Dit gaat ten koste van een tanend gebruik van het openbaar vervoer. Dat meldt mobiliteitsclub VAB, de Belgische evenknie van de ANWB, op basis van een enquête onder 1150 mensen. De groei van het autogebruik in die leeftijdsgroep is zo uitgesproken dat VAB zich afvraagt of er geen sprake is van overconsumptie.
1. Hoog aandeel bedrijfswagen
Vanaf de leeftijd van 25 jaar komt er een opmerkelijke stijging in het wagenbezit. In de groep van 18 tot 24 jaar heeft slechts 42 procent van wie een rijbewijs bezit een eigen auto. Bij de groep van 25 tot 30 jaar stijgt dit tot 72 procent.
Die plotselinge groei van het wagenbezit is voor een belangrijk deel te verklaren door het hoog aandeel bedrijfswagens in die groep. Maar liefst 19 procent van de 25 tot 30 jarigen ondernemers beschikt over een bedrijfswagen.
Dat is een stijging van 17 procent tegenover de jongere leeftijdsgroep en een hoger percentage dan bij de oudere generaties. In de leeftijdsgroep van 25 tot 30 jaar piekt echter niet enkel het autobezit maar ook het autogebruik. Ruim 42 procent van deze leeftijdsgroep rijdt jaarlijks meer dan 15.000 kilometer. Ook hier weer scoren alle andere leeftijdsgroepen lager.
1.1 En hoe is het autogebruik Nederland dan?
Investeren in asfalt blijft nodig omdat het autogebruik in Nederland ook groeit. Niet alleen door de economische groei, maar net als in België neemt het autogebruik toe onder jongeren volgens Autoblog.
Er zijn meer jongeren bijgekomen, dus uiteraard is ook in absolute zin het aantal auto’s toegenomen: van 266.261 in 2009 naar 288.607 in 2015. Opvallend is dat leeftijd van de kilometer vreters in ZZP Nederland het hoogst tussen de 35-50 jaar ligt. Misschien dat Belgische ondernemers jonger starten?
2. Toch met het openbaar vervoer?
Volgens de studie is het massale overstappen op de auto bij de leeftijdsgroep van 25 tot 30 jaar niet afhankelijk van het al of niet beschikbaar zijn van het openbaar vervoer.
Het belangrijkste verschil met de jongeren is dat de leeftijdsgroep van 25 tot 30 jaar beroepsactief wordt en het bezit van een wagen en het autogebruik daarbij als een noodzaak wordt ervaren.
2.1 Minder autoafhankelijk worden
Om naar de toekomst toe mobiel te blijven moeten we volgens VAB absoluut minder autoafhankelijk worden. De mobiliteitsclub wil de drempel tot nieuwe vormen van mobiliteit verlagen en heeft daarom samen met Olympus een app ontwikkeld waarmee onder andere tickets van bus tram en trein digitaal aangekocht en deelfietsen of deelauto s gebruikt kunnen worden.
3. Auto delen voor ondernemers
Vreemd genoeg worden bedrijfsauto’s die het hele jaar groot deel van de dag stilstaan als normaal beschouwd. Een deelauto voor zakelijk gebruik, zou dat een werkbare oplossing zijn? De belangstelling voor het delen van auto’s neemt de laatste tijd ook in Nederland toe.
Milieuvervuiling en duurzaamheid zijn in de huidige maatschappij dagelijks onderwerp van gesprek en dit heeft er dan ook mede voor gezorgd dat het delen van particuliere auto’s al een langere tijd in opkomst. Denk aan het gebruik van de bekende rode deelauto’s van Greenwheels in grote steden en aan het carpoolen met collega’s.
Vele bedrijfsauto staan de gehele dag stil
Is het voor zelfstandig ondernemers die slechts af en toe gebruik maken van een zakelijke auto het autodelen een werkbare oplossing? Want u bespaard op de bedrijfskosten, de autoverzekering en het onderhoud. Daarnaast kunnen meerdere werknemers gebruik maken van een auto.
Een andere optie is om een youngtimer ol oldtimer te gaan rijden. Voor de youngtimer is de bijtelling maar 35% van de dagwaarde. Voor de oldtimer is geen bijtelling en soms ook geen wegenbelasting. Het enige wat je moet regelen is een goedkope oldtimer verzekering.
3.1 Verwachtingen over autogebruik?
Mobiliteitsaanpasser MobilityMixx geeft in onderzoek aan dat het gebruik van zakelijke deelauto’s vanaf 2015 enorm toegenomen is en de komende jaren verder zal stijgen. MobilityMixx geeft in hetzelfde rapport aan dat 25% van de Nederlandse ondernemers gebruik maakt van een zakelijke deelauto. Het principe van de deelauto af van de poolauto’s.
Deze poolauto’s kunnen door bedrijven gereserveerd worden door bijvoorbeeld een site of een callcenter, aldus hun website. Autogebruik groeit hard op een andere manier…
Zakelijk tankpassen innoveren mee. De verwachting. is dat deze passen ook gebruikt kunnen worden om het openbaar vervoer er mee te betalen. Wie weet dat het autodelen ook een optie wordt….
- Exclusief: de eerste 3 maanden (!) gratis
Daarna €6,95 per maand, maandelijks opzegbaar. - Maandelijks een btw factuur, geen gedoe met bonnetjes.
- Geen (standaard) borg betaling en transactiekosten bij tanken
- Landelijke dekking: tanken bij alle tankstations in Nederland
- Pompprijs is leidend
- Tanken, OV (trein, bus, metro, tram), carwash, parkeren, opladen en meer
- Geen transactiekosten voor tanken, parkeren of laden
8,2
- Straatparkeren: vanuit de MoveMove next app
- OV gebruiken – altijd een tegoed – in geheel Nederland: trein, bus, tram en metro
- Gratis laadsleutel voor elektrische- en hybride auto’s in Nederland
- Laadsleutel Europese dekking: €1,- extra per maand
- Kosteloos te koppelen aan rittenregistratie systemen, zoals cartracker
- Geen lastig credit check die je aanvraag in de weg staat
- Geen borg als je >6 maanden staat ingeschreven bij het KvK
- Contractduur is maandelijks opzegbaar
- Gratis gebruik van de MoveMove next app
- Tanken in geheel Europa bij 42.000 DKV stations
- In gebruik bij +80.000 ondernemers
- Bij bemande stations afrekenen van anti-vries, koelvloeistof, olie, Adblue
- Pechhulp voor +€8,25 extra per maand
- met de OV-pas voor trein, bus, tram
- Beheerderstool voor wagenpark beheer
- Met dan een tankpas, door de OV mogelijkheden
Voor de aanvraag is het BTW – en KvK nummer nodig. Je KvK nummer is hier te vinden
- Exclusief: de eerste 3 maanden (!) gratis
Daarna €6,95 per maand, maandelijks opzegbaar. - Maandelijks een btw factuur, geen gedoe met bonnetjes.
- Geen (standaard) borg betaling en transactiekosten bij tanken
- Landelijke dekking: tanken bij alle tankstations in Nederland
- Pompprijs is leidend
- Tanken, OV (trein, bus, metro, tram), carwash, parkeren, opladen en meer
- Geen transactiekosten voor tanken, parkeren of laden
8,2
- Straatparkeren: vanuit de MoveMove next app
- OV gebruiken – altijd een tegoed – in geheel Nederland: trein, bus, tram en metro
- Gratis laadsleutel voor elektrische- en hybride auto’s
- Laadsleutel Europese dekking: €1,- extra per maand
- Kosteloos te koppelen aan rittenregistratie systemen, zoals cartracker
- Geen lastig credit check die je aanvraag in de weg staat
- Geen borg als je >6 maanden staat ingeschreven bij het KvK
- Contractduur is maandelijks opzegbaar
- Gratis gebruik van de MoveMove next app
- Tanken in geheel Europa bij 42.000 DKV stations
- In gebruik bij +80.000 ondernemers
- Bij bemande stations afrekenen van anti-vries, koelvloeistof, olie, Adblue
- Pechhulp voor +€8,25 extra per maand
- met de OV-pas (trein, bus, tram)
- Beheerderstool voor wagenpark beheer
- Met dan een tankpas, door de OV mogelijkheden
Voor de aanvraag is het BTW – en KvK nummer nodig. Je KvK nummer is hier te vinden

Gestart in 2014 als initiatiefnemer van deze website, naast een baan bij Philips waarin ik veel hebt gereisd. Als (toen) deeltijd zzp-er altijd op zoek naar minimalisatie van administratie en schrijf graag voor mijn doelgroep: De Zakelijke Reiziger. Veel praktische kennis deel ik o.a. over zakelijke tankpassen en zakelijk auto leasen.