fbpx
3 minuten leestijd

Het aantal elektrische wagens is twee keer zo groot geworden in 2018. In absolute zin is het nog altijd groot-op-schaal: 45.000 auto’s die uitsluitend op de stekker rijden. Want totaal rijden er meer dan acht miljoen. Toch staan we aan de vooravond van een momentum.

 

1. Elektrische wagens van de baas

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek CBS. Nederland telde op 1 januari 2019 bijna 45.000 volledig elektrische wagens.

Oorzaak van deze forse stijging dat er drie keer zoveel elektrische auto’s zijn verkocht in 2018 .

Daarmee is het totale aantal stekkerauto’s – volledig elektrische personenauto’s én plug-in-hybrides – met 16 procent toegenomen tot 139.000.

Het aantal semi elektrische wagens, de plug-in hybrides (PHEV: Plugin Hybrid Electric Verhicle), nam wel met ruim drie procent af tot bijna 94.000.

Stekkerauto’s zijn bijna altijd ondernemers of  ‘van de baas’. In Nederland wordt maar liefst 77 procent van de stekkerauto’s zakelijk gereden vanwege de fiscale voordelen.

 

 

2. FEV vertienvoudigd in vijf jaar tijd

Nederland telde op 1 januari 2014 ruim 4,6 duizend FEV’s (Full Electric Verhicles), vijf jaar later is dit aantal bijna vertienvoudigd (44,7 duizend).

Deze groei vond vooral afgelopen jaar plaats toen de volledige elektrische wagen in stroomversnelling zijn geraakt. Samengevat kwamen er 23.000 volledig elektrische auto’s op de weg.

Op 1 januari 2019 was 1,6 procent van alle personenauto’s in Nederland een elektrische auto. Bijna een derde van die stekkerauto’s rijdt inmiddels volledig elektrisch.

 

3. Elektrische wagens voor de massa

Veel elektrische wagens zijn nu nog erg duur of hebben bijvoorbeeld een erg beperkt bereik. Toch ontstaat er momentum, omdat de prijzen van de elektrische auto snel daalt.

Voor de eerste Tesla’s moest rond de €90.000 euro betaald worden. De Model 3 van Tesla moest de eerste echt goede elektrische wagen voor de massa worden, na de succesvolle introductie van enkele duurdere auto’s. 

Bij de aankondiging van de Tesla 3  konden kopers ook een aanbetaling van duizend euro doen voor een plek in de wachtrij. Dat gebeurde 115.000 keer in één etmaal. Maar auto leveranciers als Nissan, Renault, Opel en Volvo zijn ook volop aan het ontwikkelen. Zo komt de nieuwe Opel Corsa ook beschikbaar als volledige elektrische auto met een actieradius van 330 km. Maar onze oosterburen zitten ook niet stil.

 

Het totale aantal stekkerauto’s is in 2018 met 16 procent toegenomen tot 139.000

3.1 Grote belangstelling voor elektrisch wagens van Volkswagen

 

Binnen een dag na de onthulling begin mei van zijn nieuwe elektrische Volkswagen ID.3 waren al meer dan tienduizend aanbetalingen van duizend euro binnen van klanten. De website van Volkswagen kreunde vanwege de massale interesse van potentiële klanten. Een mooie prestatie.

Met deze relatief goedkope FEV wil Volkswagen zich ook in het elektrische tijdperk storten.

Update 27 augustus 2019: Wekelijks worden duizend auto’s besteld, de totaal teller staat nu op 27.000 bestelde elektrische wagens. In 2025 wil Volkswagen een miljoen auto’s per jaar verkopen.

 

3.2 De volkswagen website piepte en kraakte

De beruchte Dieselgate heeft VW inmiddels bijna 30 miljard euro gekost en nog altijd staat de schadeteller niet stil; vorige week werd nog bekend dat dochter Porsche hiervoor ruim een half miljard moet aftikken. De Duitse autogigant werk hard aan zijn imago en wil het dieselschandaal achter zich laten.

Volgens een woordvoerder overtroffen de aanmeldingen de verwachtingen ruimschoots, al is niet duidelijk op hoeveel Volkswagen rekende.

Toch kan het nog niet tippen aan de animo voor de meest vergelijkbare Tesla 3, maar de concurrentie neemt toe.

 

 

3.3 Volkswagen en Tesla

Volkswagen gaat met de ID.3 rechtstreeks de strijd aan met Model 3 van Tesla. Het bereik van de goedkoopste versie van beide merken is min of meer vergelijkbaar. Model 3 kost ongeveer 35.000 euro en de ID.3 is met 30.000 euro zelfs wat scherper geprijsd.

De verwachting is dat de eerste elektrisch wagens voor medio 2020 op de planning staat. Op 9 september dit jaar is de auto gepresenteerd aan het grote publiek op de autobeurs in Frankfurt. Bekijk op de website van Volkswagen Nederland de tientallen foto’s en de details van de verschillende typen.

De Duitsers willen de ID.3 neer als opvolger neerzetten van iconische auto’s als de Kever en de Golf.  Het getal laat zien dat er in de toekomst ook een kleinere ID.1 en vermoedelijk een grotere ID.5 komt) is Volkswagens eerste volwaardige e-auto, vanaf de bodemplaat nieuw ontwikkeld om elektrisch te rijden.

Volkswagen steekt tientallen miljarden in elektrisch rijden en heeft een hele reeks nieuwe elektrische modellen in de planning staan.

Al snel moeten dagelijks 1500 elektrische auto’s worden gemaakt in de fabriek in het Duitse Zwickau. Het is een enorme operatie waarbij ook zo’n achtduizend medewerkers worden omgeschoold van de productie van auto’s met een brandstofmotor naar e-auto’s.

Interesse? Je kan de e-auto reserveren op hun website.

 

  • Paskosten €2,67 per maand, eenmalig aanschafkosten van €5,-
  • Dekking van 98% (+300.000) in de Benelux van publieke laadpalen,
  • +100.000 gebruikers (!)
  • Snelladen bij Allego en Fastned 
  • Geen (standaard) borg betaling
  • Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
  • Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

trusttrusttrusttrust trustpilot  (8,5)

 

  • Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland  en Italie  (totaal +300.000 laadpunten)
  • (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
  • Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
  • Maandelijks opzegbaar
  • Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
  • Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK)

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

 

  • Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
  • e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
  • 24/7 support voor laadproblemen
  • Te combineren met betaald parkeren app
  • Klanten beoordeling: 8,5
  • Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

Share This