2 minuten leestijd

Als het gaat om het besparen van kosten is het soms moeilijk om aan de groei van je bedrijf te blijven denken. Vaak denken we aan middelen om de kosten te drukken. Echter is het veel belangrijker om te blijven kijken naar de toekomst van je bedrijf en hoe je door middel van effectiviteit, efficiëntie en samenwerking niet per definitie kosten kunt besparen, maar vooral ook resultaten en winst kunt boeken. 

Online vindbaarheid is key

Deze effectiviteit van je werkwijze heeft tegenwoordig vooral te maken met de online vindbaarheid van je bedrijf. Mede door de Corona pandemie en de daarop volgende lockdowns maakten veel bedrijven haast noodgedwongen de stap naar het uitbouwen van hun website en het inzetten van online marketing. 

Online marketing heeft vooral te maken het vinden van jouw juiste doelgroep. Door slimme zoekwoorden op jouw website te plaatsen die gaan over jouw (liefst unieke) diensten, taken, achtergelaten reviews en jouw werkgebied en beschikbaarheid kom je hoger uit op een zoekpagina in Google. Zo kunnen meer potentiële klanten jou vinden.

Met deze tien online besparende tips verbeter jij jouw online aanwezigheid en vindbaarheid, zonder al te veel kosten te maken.

10 online besparende tips om je online vindbaarheid te verbeteren

1. Bepaal jouw kern zoekwoorden en je potentiële doelgroep

Voor je begint met het uitzetten van deze acties is het belangrijk om na te denken over de branding van je bedrijf. Ben je een klein bedrijf? Dan kun je bijvoorbeeld de nadruk leggen op de kleinschaligheid en het persoonlijk contact met klanten.

Ook het bepalen van je potentiële doelgroep is belangrijk. Wat willen je klanten en waar kun je ze vinden? Denk hier bijvoorbeeld eens na over je afgelopen jaar en klanten.

2. Optimaliseer je site

Google waardeert het als je een snelle website hebt die goed in elkaar zit. Het kost niet veel om een goede website te bouwen of te laten bouwen.

Als je het meteen goed wilt doen dan kun je ook samen met een online marketing bureau aan je website werken. 

3. Zet social media in

Social media is een gratis tool om een groot bereik mee te krijgen. Maak sowieso een account aan op alle platformen, waardoor mensen je makkelijk terug kunnen vinden.

Maak verder leuke en informatieve content over jouw producten of diensten. Informeel is leuk, maar maak het vooral inhoudelijk informatief. Gebruik ook hashtags. 

Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger

Speur door onze kennisbank waar je 500+ artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.

Naar de kennisbank

De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratiehandige apps emobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet..

4. Werk samen in online social media uitingen

Soms kan het helpen om je diensten gratis of met korting aan te bieden in ruil voor een samenwerking met iemand met een groter bereik.

Dit gebeurd nu vooral veel op Instagram. Vooral met het aanbieden van een gratis product hoef je niet veel uit te geven, maar vergroot je wel het bereik. 

5. Claim je Google Mijn Bedrijf

Een eerste stap tot een hogere waardering bij Google is het claimen van je bedrijf bij de Google Mijn Bedrijf pagina. Dit is in essentie ook de bedrijfspagina die mensen op Google en Google Maps zien.

Voeg hier zo uitgebreid mogelijk alle informatie toe over je bedrijf en blijf dit bijhouden. Vraag klanten om hier een review voor je achter te laten. 

6. Houd informatie up to date

Niet alleen bij Google Mijn Bedrijf, maar ook op je website en je artikelen en op je online platformen is het belangrijk dat de informatie over bijvoorbeeld openingstijden en beschikbaarheid van producten of diensten up-to-date blijft. Dit schept een groter vertrouwen bij zowel Google als je klanten.

7. Zet ook in op emailmarketing 

Nog een manier om je klanten en potentieel nieuwe klanten te bereiken is via emailmarketing. Dit kan gratis worden gedaan via platformen als Mailerlite en MailChimp.

Hou klanten op de hoogte van de ontwikkelingen in je bedrijf, aanbiedingen en nog veel meer. Door nieuwsbrieven te versturen creëer je een hogere engagement of inzichten in je bedrijf. 

8. Verdiep je in zoekmachineoptimalisatie 

Het kennen van de geheimen van SEO of zoekmachineoptimalisatie is de basis voor het verspreiden van de zoekwoorden op je website en het hoog verschijnen op Google in de zoekresultaten.

Gelukkig is hier heel veel over te lezen op het internet. 

9. Maak gebruik van gratis platformen zoals Canva

Qua vormgeving op je website, je afbeeldingen en op je sociale media platformen hoef je niet moeilijk te doen, tegenwoordig kun je veel zelf editen in gratis programma’s zoals Canva.

Door het toevoegen van enkele simpele elementen springt wat jij wilt overbrengen met jouw afbeelding er beter uit!

10. Huur stagiaires, freelancers of specialisten in voor het vervullen van deze online taken

Denk je nu aan het eind van deze 10 tips van ‘hoe moet ik dit in hemelsnaam allemaal zelf gaan doen?’

Geen zorgen, ook als je digibeet bent kun je makkelijk deze stappen ondernemen in je bedrijf. Huur bijvoorbeeld iemand in voor deze klussen. Wil je het echt professioneel aanpakken? Kijk dan naar goedkope pakketten bij online marketing bureaus, zoals bijvoorbeeld HV Media

Share This