Een luchttaxi ter grootte van een Range Rover die plaats biedt aan 5 passagiers, die niet meer kost dan een ritje met de taxi van Uber. Stel dat deze grote drone jou ook kan afzetten voor een zakelijke afspraak naast de Eiffeltoren in hartje Parijs .
Een futuristische luchttaxi die dichterbij is dan wij allemaal denken. Volgend jaar moet de Skai, de lucht taxi van het Amerikaanse bedrijf Alaka’i Technologies namelijk al gebruikt kunnen worden, stelt oprichter Brian Morrison.
1. Is de vliegende Uber exclusief? Zeker niet.
De grootste vraag is natuurlijk of het een vervoersmiddel wordt voor de middenklasse of dat het een exclusief product. Morrison verzekert ons dat de prijs per kilometer niet hoger zal zijn dan de prijs per kilometer bij taxibedrijf Uber.
Maar hoe is het mogelijk dat de prijs van de luchttaxi zo laag gehouden kan worden? Hoe kan het dat zo’n futuristisch concept meteen bereikbaar is voor iedereen?
Morrison legt uit dat het te maken heeft met tweetal aspecten: vliegen op waterstof zonder piloot en weinig onderhoud. Ondenkbaar. Of toch niet?
Stel jou luchttaxi zet je voor een zakelijke afspraak af naast de Eiffeltoren in hartje Parijs
2. Vliegen op water
Autofabrikanten is het nog niet gelukt om op grote schaal auto’s op waterstof te laten rijden, en toch is Alaka’i Technologies daar al wel mee bezig. Sterker nog, de Skai hangt al in de lucht en het testen is in volle gang.
Maar hoeveel kan zo’n lucht taxi dan houden?
De inhoud van de brandstoftank verschilt per model, met een maximale inhoud van wel 400 liter waterstof. 400 liter waterstof maakt het mogelijk om 4 uren te kunnen vliegen en een afstand af te leggen van bijna 700 kilometer, de afstand van Groningen tot Parijs.
Waterstof heeft nu nog dezelfde prijs als benzine, maar zal in de toekomst goedkoper worden, zegt Morrison.
Dit betekent dus dat je voor een relatief lage prijs sneller van A naar B kunt gaan, want met een snelheid van 190 km p/u is de Alaka’i door geen enkele auto over zo’n lange afstand bij te houden.
2.1 Schone lucht taxi

(bron: Alaka’i Technologies)
Een belangrijk verschil met de huidige luchttaxi, zoals de helikopter en het vliegtuig is dat de Alaka’i dus op waterstof vliegt. Geen uitstoot van vervuilende gassen en geen batterijen, maar brandstofcellen die op water draaien.
En dit gaat absoluut niet ten koste van de snelheid, het bereik en de laadcapaciteit. Een halve kilo waterstof bevat 200 keer zoveel energie als een halve kilo batterij. Hierdoor wordt er ook nog eens flink bespaart op het gewicht, wat met 1.812 kilo laag is voor een luchttaxi.
Kortom, uitzonderlijk schoon met de luchttaxi van jouw achtertuin naar Parijs. Het lijkt mogelijk.
2.2 Volledig autonome luchttaxi tegen lage vervoerskosten
De lucht taxi zal plaats bieden aan vijf passagiers en een piloot. Het uiteindelijke doel is om de Skai op afstand te gaan besturen, vanuit een controlekamer, wat gewicht en kosten zou schelen.
Het grote voordeel van een autonome luchttaxi is dat er geen piloot betaald hoeft te worden en dat de Skai daardoor plaats biedt aan een extra persoon. Hierdoor kunnen de vervoerskosten omlaag en verdeeld worden over meer personen.
Morrison ziet de Skai in de toekomst als drone-taxi, maar ook als een vaartuig voor de particulier, als luxe-alternatief vervoersmiddel.
2.3 Onderhoud luchttaxi al snel 4x goedkoper
Het grote kostenvoordeel van de nieuwe Skai zit ook in het onderhoud. De motor van een kleine vliegtuig moet bijvoorbeeld na elke 2.000 gedraaide uren worden nagekeken. Een kostenpost van meer dan €50.000,- per keer.
De brandstofcellen van de Skai daarentegen moeten elke 20.000 uur worden gecheckt. En de check bestaat uit niet meer dan een korte wissel van brandstofcellen.
Wederom een groot voordeel van de nieuwe lucht taxi ten opzichte van het bestaande luchtvervoer.
3. Lancering na certificering
Zodra de certificering met de Amerikaanse luchtvaartautoriteit rond is, zal de Skai in eerste instantie worden ingezet voor zoek- en reddingsacties, noodhulp en vrachtvervoer.
De eisen voor passagiersvervoer zijn iets gecompliceerder, maar Alaka’i Technologies verwacht geen problemen.
Het kan dus goed zijn dat we niet over tientallen jaren, maar nog in dit decennium de eerste luchttaxi al over ons hoofd zien vliegen. En kijk ook niet raar op als de Skai landt op het dak bij de buren. Niks is onmogelijk, sterker nog, de Skai komt eraan.
Mocht je nog van plan zijn het dak van je bedrijfspand te renoveren, neem dan als tip mee dat de luchttaxi ook bij jou op het dak kan landen en opstijgen.
4. Tankpas voor de nieuwe luchttaxi?
De mobiliteits mogelijkheden is aan het veranderen. Of dit het nieuwe transport van en naar werk wordt, moeten we nog even afwachten. De eerste tankpassen voor de lucht taxi zijn nog niet te bestellen, maar wat niet is kan nog komen.
En misschien wel sneller dan wij allemaal denken. De voortekenen zijn goed: goedkoop, snel én uitzonderlijk schoon. Taxichauffeur zijn is een aantrekkelijk beroep.
- Paskosten €2,67 per maand, eenmalig aanschafkosten van €5,-
- Dekking van 98% (+300.000) in de Benelux van publieke laadpalen,
- +100.000 gebruikers (!)
- Snelladen bij Allego en Fastned
- Geen (standaard) borg betaling
- Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
- Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes
(8,5)
- Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland en Italie (totaal +300.000 laadpunten)
- (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
- Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
- Maandelijks opzegbaar
- Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
- Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK)
- Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
- e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
- 24/7 support voor laadproblemen
- Te combineren met betaald parkeren app
- Klanten beoordeling: 8,5
- Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s


Expert in (online) communicatie, deelt graag kennis in zijn leaseauto artikelen en zakelijke apps op onze website. Ooit begonnen in het team toen hij nog studeerde, nu is hij werkzaam o.a. als professional senior communicatieadviseur.