Met de trein reizen voor de zaak naar Parijs, Praag, Londen, Frankfurt of Berlijn? Oké, de trein naar Parijs, daar kunnen we ons nog wel wat bij voorstellen. Maar Londen of Frankfurt? Dan ben je toch veel langer onderweg dan met het vliegtuig?
1. Trein reizen is goedkoper en sneller
Jeroen Dekker, onlangs afgestudeerd aan de Hogeschool van Amsterdam, vergeleek vluchten met internationale treinen. Dekker vergeleek hierbij onder andere de reistijd, prijs, afstand – tot maximaal 700km – en het comfort.
Interessant is dat het onderzoek uitwijst dat de trein gemiddeld altijd goedkoper is dan vliegen. Luchtvaartmaatschappijen KLM, Transavia en Lufthansa kunnen niet opboksen tegen de prijzen van de internationale trein.
En niet alleen dat, trein reizen is ook nog eens sneller als het gaat om steden als Londen, Frankfurt en Parijs. En toch neemt het merendeel het vliegtuig.
1.1 Ruim 300.000 zakelijke reizigers kiezen nog steeds het vliegtuig
Deze uitkomsten zijn niet bepaald positief voor gevestigde namen binnen de luchtvaart als KLM. De Nederlandse vliegenier zegt zelf dat 300.000 mensen diensten van KLM voor werkdoeleinden nodig te hebben.
Het zou goed kunnen dat een flink aantal mensen meer tijd, geld (en ook comfort) kwijt is aan vliegen. En dat terwijl er dus een betere optie beschikbaar is.
2. Trein reizen biedt comfort
Comfort is tot op zekere hoogte objectief te beargumenteren. Toch zal comfort voor iedereen een andere betekenis hebben. In een vliegtuig wordt je bediend met een hapje en een drankje. En je hoeft je geen zorgen te maken over een overstap.
Trein reizen biedt daarentegen comfort op andere gebieden. Zo hoef je niet ver van tevoren aanwezig te zijn. Zolang je maar bent ingestapt voordat de trein vertrekt. Je houdt meer tijd over om nog even de mail thuis bij te werken.
Daarnaast brengt een trein je tot in het centrum van de stad waar veelal de zakelijke afspraken zich afspelen. Geen paspoort controles, afstanden op het vliegveld of een taxirit van een uur. Je loopt zo het centrum in.
Trein reizen heeft als voordeel dat je niet uren van te voren aanwezig hoeft te zijn.
3. Belangrijke kanttekening: CO2
‘De luchtvaart moet worden afgerekend op de gevolgen voor het milieu’, stelde de Raad van Leefomgeving en Infrastructuur eerder dit jaar in het AD. Het milieu is een kritiek punt van discussie in de luchtvaart.
Dekker stelde dat een retourvlucht van Amsterdam naar Bremen evenveel CO2 uitstoot als een gezin van vier personen in één jaar. Reizen met de trein is daarentegen milieuvriendelijker.
Maar er nog veel verbeterd worden in de infrastructuur om niet alleen de CO2 uitstoot een argument te laten zijn.
4. Trein reizen kan zakelijk vliegen nóg niet laten ontsporen
Er lijken louter voordelen te zijn ten opzichte van de nadelen. Waarom zouden we dan nog voor het vliegtuig kiezen? En waarom kiezen zoveel mensen dan nog steeds voor een vliegtuigmaatschappij om bij een afspraak in Londen te komen?
Het antwoord zit niet in de voor- en nadelen, maar in de mogelijkheden ervan. Dekker vergeleek niet alleen trein reizen met vliegen. Hij onderzocht ook of trein reizen met name de korte vluchten helemaal zou kunnen vervangen.
Het lastige daarin is dat de treinverbindingen nog niet altijd optimaal zijn. Voor steden als Berlijn, Bremen, Hannover, Stuttgart en Londen is het de infrastructuur die nog niet toereikend is om vliegen te vervangen door trein reizen.
In een recent artikel van het NRC staat dat ambities om de reistijd naar Berlijn terug te brengen met een uur weer langer gaat duren. Het heeft te maken met geld, politieke (on)wil en gebrek aan coördinatie vanuit Europa.
Aan de andere kant, vakantie aanbieder TIU heeft bekend gemaakt niet meer te vliegen op Parijs vanwege het milieu en alleen nog maar trein reizen aan te bieden naar de lichtstad
4.1 Reistijd is (soms) langer met trein reizen
Door die beperkingen in de infrastructuur is de reistijd relatief lang. Naar Parijs is het 3 uur met de trein, wat sneller is dan met de vliegtuig. Want je moet ruim 2 uur van te voren aanwezig zijn en de vliegtijd is iets meer dan een uur.
Naar Berlijn is de vliegtijd 1,5 uur, ofwel een totale reistijd is tussen de 3 en 4 uur. Met de trein is 6 uur, ofwel reistijd is 2 uur langer.
4.1 Goed op weg
Er zijn vele mobiliteits mogelijkheden vandaag de dag. De trein is absoluut sneller en vaak ook goedkoper dan het vliegtuig. Maar om de luchtvaart naar een stad als Londen helemaal te laten vervangen, is een verbeterde infrastructuur van het spoor nodig.
Trein reizen is dus aantrekkelijk, maar het is nog even wachten totdat deze vorm van transport het vliegen helemaal kan vervangen. In het boven genoemde NRC artikel worden in 2021 de eerste verbeteringen verwacht voor de reis naar Berlijn en Bremen. Stap voor stap…
In Nederland zijn binnenlandse vluchten al taboe. Ondernemers gebruiken vaak de auto al neemt het trein reizen ook toe door de toenemende filedruk.
- Exclusief: de eerste 3 maanden (!) gratis
Daarna €6,95 per maand, maandelijks opzegbaar. - Maandelijks een btw factuur, geen gedoe met bonnetjes.
- Geen (standaard) borg betaling en transactiekosten bij tanken
- Landelijke dekking: tanken bij alle tankstations in Nederland
- Pompprijs is leidend
- Tanken, OV (trein, bus, metro, tram), carwash, parkeren, opladen en meer
- Geen transactiekosten voor tanken, parkeren of laden
8,2
- Straatparkeren: vanuit de MoveMove next app
- OV gebruiken – altijd een tegoed – in geheel Nederland: trein, bus, tram en metro
- Gratis laadsleutel voor elektrische- en hybride auto’s in Nederland
- Laadsleutel Europese dekking: €1,- extra per maand
- Kosteloos te koppelen aan rittenregistratie systemen, zoals cartracker
- Geen lastig credit check die je aanvraag in de weg staat
- Geen borg als je >6 maanden staat ingeschreven bij het KvK
- Contractduur is maandelijks opzegbaar
- Gratis gebruik van de MoveMove next app
- Tanken in geheel Europa bij 42.000 DKV stations
- In gebruik bij +80.000 ondernemers
- Bij bemande stations afrekenen van anti-vries, koelvloeistof, olie, Adblue
- Pechhulp voor +€8,25 extra per maand
- met de OV-pas voor trein, bus, tram
- Beheerderstool voor wagenpark beheer
- Met dan een tankpas, door de OV mogelijkheden
Voor de aanvraag is het BTW – en KvK nummer nodig. Je KvK nummer is hier te vinden
- Exclusief: de eerste 3 maanden (!) gratis
Daarna €6,95 per maand, maandelijks opzegbaar. - Maandelijks een btw factuur, geen gedoe met bonnetjes.
- Geen (standaard) borg betaling en transactiekosten bij tanken
- Landelijke dekking: tanken bij alle tankstations in Nederland
- Pompprijs is leidend
- Tanken, OV (trein, bus, metro, tram), carwash, parkeren, opladen en meer
- Geen transactiekosten voor tanken, parkeren of laden
8,2
- Straatparkeren: vanuit de MoveMove next app
- OV gebruiken – altijd een tegoed – in geheel Nederland: trein, bus, tram en metro
- Gratis laadsleutel voor elektrische- en hybride auto’s
- Laadsleutel Europese dekking: €1,- extra per maand
- Kosteloos te koppelen aan rittenregistratie systemen, zoals cartracker
- Geen lastig credit check die je aanvraag in de weg staat
- Geen borg als je >6 maanden staat ingeschreven bij het KvK
- Contractduur is maandelijks opzegbaar
- Gratis gebruik van de MoveMove next app
- Tanken in geheel Europa bij 42.000 DKV stations
- In gebruik bij +80.000 ondernemers
- Bij bemande stations afrekenen van anti-vries, koelvloeistof, olie, Adblue
- Pechhulp voor +€8,25 extra per maand
- met de OV-pas (trein, bus, tram)
- Beheerderstool voor wagenpark beheer
- Met dan een tankpas, door de OV mogelijkheden
Voor de aanvraag is het BTW – en KvK nummer nodig. Je KvK nummer is hier te vinden

Expert in (online) communicatie, deelt graag kennis in zijn leaseauto artikelen en zakelijke apps op onze website. Ooit begonnen in het team toen hij nog studeerde, nu is hij werkzaam o.a. als professional senior communicatieadviseur.
Als je van Amsterdam Centraal rekent is het inderdaad vaak sneller, maar dat is vaak niet het beginpunt van een reis, net zoals Schiphol. Maar als je vroeg vertrekt, op veel plekken begint de trein pas om 6uur in de ochtend te rijden, of je moet in de randstad wonen, dan is het makkelijker kiezen welke trein, en welke vlucht je pakt.