fbpx
06-23703555 [email protected]
2 minuten leestijd

Voor velen is het zijn van piloot een soort kinderdroom. Een baan die veel betaalt en waar je bovendien de hele wereld mee overgaat. Toch is het niet allemaal zo mooi als dat het van de buitenkant lijkt. Het leven in de cockpit blijkt een stuk zwaarder te zijn dan gedacht. Onderzoek geeft nu zelfs aan dat ruim 30% van de huidige piloten, niet opnieuw voor hun huidige carrière zouden kiezen. Hoe komt dat toch?

1. Uitkomst van de peiling in de cockpit

Er is een wereldwijde peiling gedaan onder piloten. In totaal zijn er meer dan 2600 vliegers gevraagd naar hun ervaringen. Ongeveer 64% zegt opnieuw te kiezen voor een carrière in de cockpit.

Daarnaast zou slechts 52% jongeren aanraden om te beginnen aan de opleiding tot gezagvoerder. Dat zijn toch hele opvallende cijfers voor een baan waarvan altijd veel werd verwacht. Zijn de uitkomsten echt zo verrassend?

Niet helemaal. Allereerst kunnen we de uitkomsten niet los zien van de coronacrisis. Het blijkt ook dat – niet geheel onverwacht – de toekomstperspectieven die de piloten zelf zien, minder positief zijn dan in 2019.

Ruim 80% is bang om hun plek in de cockpit te verliezen

Weer een aantal cijfers die je wellicht zullen verbazen: 82% van de ondervraagden zegt bang te zijn hun plek in de cockpit te verliezen. 30% vliegt momenteel niet, waarvan ongeveer de helft dit doet zonder betaald te worden. Een tiende heeft zelfs al nieuw werk gevonden, buiten de luchtvaartsector.

2. Ook in Nederland kommer en kwel?

Hoewel KLM door de Nederlandse overheid aardig wordt gesteund, verkeert de luchtvaartmaatschappij in zwaar weer.

Er zouden al 77 mensen de cockpit hebben verlaten aan de hand van een vertrekregeling in de zomer van 2020. Daarnaast zijn er nog 400 piloten die de toekomst van hun bestaan als gezagvoerder niet zeker weten. 

2.1 Vliegscholen blijven populair

Er blijven echter wel steeds meer nieuwe piloten bijkomen. De vliegscholen zijn nog steeds populair – terwijl de vraag naar piloten momenteel stokt. De vraag is hoe dat zich de komende jaren gaat ontwikkelen, en of vliegers weer meer in trek komen.

Het wrange is dat nieuwe piloten beginnen met een gemiddelde schuld van 120.000 euro. Voordat deze jonkies een vaste baan krijgen moeten ze vlieguren maken. Erg zeker van hun toekomst in de cockpit zijn deze piloten dus niet.

Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger

Speur door onze kennisbank waar je honderden artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.

De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratie, handige apps en mobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet.