Sinds gisteren is E-Flux laadpas opgenomen op onze pagina’s zzp tankpas en mkb tankpas. Het snelgroeiende Nederlands bedrijf heeft een laadpas ontwikkeld die de grootste landelijke dekking biedt in de markt van oplaadpunten.
De pas is aantrekkelijk voor zakelijke elektrische én hybride rijders. Door fiscale voordelen is het voor ondernemers die elektrische willen rijden interessant om een elektrische auto aan te schaffen of deze te leasen.
Maar dan komt de vraag, hoe en waar ga ik opladen?
1. Laadpas voor alle publieke oplaadpunten
Er zijn in Nederland ruim 20.000 oplaadpunten op publieke locaties zoals in steden en dorpen.
Daarnaast zijn er bijna 17.000 oplaadpunten op semi-publieke terreinen zoals parkeergarages, kantoorlocaties en winkelcentra. Om een laadsessie te starten heb je een laadpas nodig.
De gegevens van de laadsessie (aantal geladen kWh, totaalprijs voor de laadsessie, datum etc.) stuurt de laadpaal eigenaar naar het dienstverlenende bedrijf waar een klant zo’n pas heeft afgenomen. E-Flux is zo’n laaddienstverlener en is een Mobility Service Provider.
Maandelijks ontvang je van de Mobility Service Provider een factuur inclusief een overzicht van alle laadsessies die op je pas geregistreerd zijn.
2. Waar kan ik opladen?
E-Flux biedt een laadpas die geschikt is voor alle publieke oplaadpunten in Nederland.
Daarnaast is het mogelijk om met de E-Flux pas een sessie op een snellaadstation van FastNed of Allego te starten.
Dit kan handig zijn omdat de auto bij zo’n snellaadstation al binnen een half uur is opgeladen.
De E-Flux laadpas werkt in het buitenland zoals België, Frankrijk, Luxemburg, Italië, Engeland en Zwitserland.
3. Wat kost zo’n laadpaal?
Om een idee te geven, een investering per publiek AC-laadpaal ligt tussen €3.000 en €6.000 euro.
De prijs is afhankelijk van het vermogen wat de laadpaal levert, en het aantal oplaadpunten per paal. Voor DC laders moet je denken aan €20.000 tot €100.000.
Naast deze investering wordt er ook dienstverlening geboden. Denk daarbij aan het regelen van het betalingsverkeer en het onderhoud van het beheersysteem.
Het beheersysteem registreert namelijk alle laadsessies en betalingen.
Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger
Speur door onze kennisbank waar je honderden artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.
De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratie, handige apps en mobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet.
3.1 Prijscomponenten per kWh
Deze investeringen zijn van grote invloed wat uiteindelijk door de EV-driver opgebracht moet worden. De prijsverschillen zijn groot.
Het kan dus zo zijn dat je bij de ene laadpaal totaal 25 eurocent per kWh betaalt en bij de andere €1,10 euro.
Waar zit dat grote verschil in en waarom zie je niet direct bij het laden wat de prijs per kWh is?
De uiteindelijke tarieven die jij als eigenaar van een elektrische of hybride auto (EV-driver) betaalt bestaat uit verschillende onderdelen:
- een kWh-tarief,
- een starttarief, ook wel transactievergoeding genoemd
- een tarief per minuut of uur.
- Abonnementskosten laadpas
De gemiddelde kWh prijzen lopen uiteen van €0,25 tot €0,59.
Een gedeelte van dit tarief is bedoeld voor de elektriciteit die wordt verbruikt door het laden, en een gedeelte om de investering (plus een marge natuurlijk) van de laadvoorziening terug te verdienen.
3.2 Oplaadpunten met verschillende starttarieven
De kosten voor het starttarief (transactievergoeding) zijn erg verschillend. In gemeenten schommelt het vaak rond €0,30 eurocent, bij sommige snellaadstations, zoals Allegro is het vaak het dubbele of soms meer.
4. Kosten gebruik laadpas

E-Flux rekent alleen de laadkosten door die door de laadpaal-eigenaren zijn ingesteld.
Je betaalt geen extra transactiekosten per laadsessie aan E-Flux. Om gebruik te maken van de laadpas betaal je €2,44 excl. btw per maand.
Naast publiek laden regelt E-Flux ook de verrekening met werkgever (indien van toepassing) en er wordt 24/7 support geboden.
Alle laadkosten die geregistreerd zijn op de laadpas worden maandelijks in rekening gebracht bij de werkgever of je eigen onderneming.
Wilt u geen pas, dan is een oplaadsleutel is een optie. Tijdens het aanvragen (hieronder) kun je dit aangeven.
5. E-Flux is prijstransparant
Helaas is het niet altijd eenvoudig in te zien welke kosten er worden gerekend voor het laden. Dat laat de bovengenoemde spreiding wel zien.
De branchevereniging eViolin voor EV-drivers wil zich inzetten voor meer prijstransparantie. Middels roamingafspraken die E-FLux heeft gemaakt, zijn de prijzen van andere laadpalen in hun app zichtbaar.
Laadpalen die gekoppeld zijn met E-Flux hebben een maximaal kWh-tarief van €0,37. De eigenaar van de laadpaal is namelijk vrij om een eigen tarief in te stellen. Hiermee weet de EV-driver waar hij of zij aan toe is.
6. E-Flux: Innovatief, jong, duurzaam

E-Flux is officieel gestart in 2017. De eigenaren Vincent van Vaalen en Gina Ter Heide zijn met hun jonge bedrijf actief in het speelveld voor elektrische mobiliteit.
De passie voor duurzaamheid was al een tijdje aanwezig en ze ontdekte een gat in de markt. Er was namelijk nog geen onafhankelijk platform die meerdere merken laadpalen kan koppelen in één platform. Zo is het idee ontstaan van E-Flux: een onafhankelijk beheersysteem voor alle laadpalen.
En daar profiteren EV-drivers weer van. Met één pas op zoveel mogelijk plekken oplaadpunten gebruiken, tegen de laagste prijs in de markt.
Een fraaie innovatie een verrijking in het aanbod van onze website. Naast de tankpas en mobiliteitspas nu ook een oplaadpas!
Ben jij een ‘Electric Verhicle’ driver omdat je in een elektrisch auto rijdt? Vraag hieronder de E-Flux laadpas aan!
Voor de hybride rijders kan je de Q8 Liberty Card in combinatie met E-Flux laadpas overwegen.
De Q8 tankpas is gratis en biedt de laagste brandstofprijzen van Nederland, net als E-Flux dat doet voor het elektrisch opladen!
- Paskosten €2,67 per maand, eenmalig aanschafkosten van €5,-
- Dekking van 98% (+300.000) in de Benelux van publieke laadpalen,
- +100.000 gebruikers (!)
- Snelladen bij Allego en Fastned
- Geen (standaard) borg betaling
- Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
- Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes
(8,5)
- Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland en Italie (totaal +300.000 laadpunten)
- (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
- Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
- Maandelijks opzegbaar
- Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
- Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK)
- Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
- e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
- 24/7 support voor laadproblemen
- Te combineren met betaald parkeren app
- Klanten beoordeling: 8,5
- Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s


Gestart in 2014 als initiatiefnemer van deze website, naast een baan bij Philips waarin ik veel hebt gereisd. Als (toen) deeltijd zzp-er altijd op zoek naar minimalisatie van administratie en schrijf graag voor mijn doelgroep: De Zakelijke Reiziger. Veel praktische kennis deel ik o.a. over zakelijke tankpassen en zakelijk auto leasen.