fbpx
4 minuten leestijd

Voor het opladen van je elektrische auto (EV) of plug-in hybride (PHEV), dan heb je een laadpas nodig. Je kan een laadpas zonder abonnement nemen of een laadpas gekoppeld aan een maandelijks abonnement. De grote vraag is: wat zijn de voor- en nadelen per vorm?

1. Gratis bestaat niet

Om maar direct met de deur in huis te vallen: een echt gratis laadpas zonder abonnement bestaat niet. Alleen de zon is gratis. De laadpas aanbieder moet toch ergens geld aan verdienen, dus je kunt beter spreken van een laadpas zonder vaste kosten en mét vaste kosten.

De aanbieder van een gratis laadpas zonder abonnement compenseert zijn gemiste inkomsten aan abonnementen immers met hogere tarieven voor het laden. Het moet immers uit de lengte of de breedte komen

1.1 Een laadpas zonder abonnement heeft een starttarief

Zo betaal je met een laadpas zonder abonnement altijd een starttarief. Dit wordt soms ook wel ‘transactiekosten’ genoemd.

Bij een laadpas mét abonnement heb je meestal geen starttarief of is dat tarief lager. Hoe vaker je per maand laadt, hoe aantrekkelijker de laadpas met abonnement wordt.

Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger

Speur door onze kennisbank waar je 500+ artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.

Naar de kennisbank

De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratiehandige apps emobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet..

2. De kosten per kWh: variabel versus vast tarief

Naast een starttarief betaal je een bedrag per geladen kilowattuur (kWh) aan stroom. Dat tarief verschilt per laadpaalbeheerder.

Met een gratis laadpas betaal je meestal de prijs per kWh die de laadpaalbeheerder heeft vastgesteld.

2.1 Vaste prijs met abonnement

Bij een laadpas met abonnement zul je sneller een vaste prijs per kWh betalen die onafhankelijk is van het kWh-tarief van de laadpaalbeheerder.

Bijvoorbeeld € 0,40 per kWh. Dat kan voordelig uitpakken, maar let op: soms ben je echter duurder uit, bijvoorbeeld als je bij een laadpaal met laag tarief staat.

3. Let op roamingkosten en andere toeslagen

Denk je net alle kosten en tarieven in kaart te hebben, blijkt er ook nog zoiets te bestaan als roamingkosten. Bijvoorbeeld als je bij een buitenlandse laadpaal buiten het reguliere netwerk laadt.

Net als vroeger met je smartphone: in buitenland was je (fors) meer kwijt aan belkosten door zgn. roamingkosten. Een aantal jaren gelden heeft de EU daar een stokje voor gestoken.

Bij de laadpas betaal je dan eveneens extra per kWh. Een andere manier om de leverdiensten op te krikken is het in rekening brengen van een toeslag. Dat kan flink in de papieren lopen, want in sommige gevallen bedraagt de toeslag 10% van het totaalbedrag.

4. Check de dekking van de laadpas

Bij een gratis laadpas moet je extra goed opletten hoe de dekking is. Het kan zijn dat je bij een beperkt aantal laadpunten terechtkunt met je EV of plug-in.

Kijk ook goed of je in het buitenland kunt laden en of snelladen is inbegrepen (en tegen een redelijk tarief).

5. Wat is de beste laadpas voor mij: met of zonder abonnement?

Laad je tussen de 10-20 keer per maand of meer? Dan is een laadpas met abonnement vaak de voordeligste keus voor je.

Je ontloopt dan steeds het starttarief. Een laadpas met abonnement is ook een aanrader als je over een groot laadnetwerk in binnen- en buitenland wilt beschikken. Je kunt immers (bijna) overal terecht.

5.1 Laadpas zonder abonnement bij minder laden

Laad je niet zo vaak per maand (bijvoorbeeld minder dan 10 keer), dan is de laadpas zonder abonnement het overwegen waard.

Bij zo’n gratis laadpas heb je soms het geluk dat je een laadpaal aantreft met lage tarieven. Je betaalt echter wel vaak een starttarief, loopt soms tegen hoge kWh-tarieven aan en kunt – afhankelijk van je laadpasaanbieder – niet altijd en overal terecht voor een laadsessie.

6. De laadpas van MoveMove: veel extra’s zonder extra kosten

Voor de laadpas van MoveMove betaal je € 6,95 per maand. Het is dus een laadpas mét abonnement. 

Je krijgt daar een laadpas voor terug waarmee je overal terechtkunt in binnen- en buitenland en waarbij je een scherp tarief per kWh betaalt.

Je betaalt altijd het tarief van de laadpaalbeheerder, en er is nooit sprake van een starttarief, transactiekosten of andere toeslagen. Dit in tegenstelling tot een laadpas zonder abonnement.

Bovendien profiteer je van allerlei extra diensten. Zo kun je met MoveMove het OV gebruiken en een OV-fiets huren en de wasstraat, autovloeistoffen en brandstof afrekenen. Per maand krijg je één factuur waarop al je reiskosten overzichtelijk gerangschikt zijn. Ideaal voor je btw-teruggave.

Zie hieronder een overzicht van de mogelijkheden. Als je pas via onze site aanvraagt, dan profiteer van een mooie korting van de eerste 3 maanden gratis!

  • Exclusief via onze site: de eerste 3 (!)  maanden gratis
    Daarna
     €6,95 per maand, maandelijks opzegbaar.
  • Maandelijks een btw factuur, geen gedoe met bonnetjes.
  • Geen (standaard) borg betaling en transactiekosten bij tanken
  • Landelijke dekking: tanken bij alle tankstations in Nederland
  • Pompprijs is leidend
  • Tanken, OV (trein, bus, metro, tram), carwash, parkeren, opladen en meer
  • Geen transactiekosten voor tanken, parkeren of laden

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

 

MoveMove pas

Score
8,2

  • Straatparkeren: vanuit de MoveMove next app
  • OV gebruiken – altijd een tegoed – in geheel Nederland: trein, bus, tram en metro
  • Mogelijkheid voor lenen OV-fiets
  • Gratis laadsleutel voor elektrische- en hybride auto’s
  • Kosteloos te koppelen aan rittenregistratie systemen, zoals cartracker
  • Geen lastig credit check die je aanvraag in de weg staat
  • Geen borg als je >6 maanden staat ingeschreven bij het KvK
  • Contractduur is maandelijks opzegbaar 

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

MoveMove pas

  • Gratis gebruik van de MoveMove next app
  • Tanken in geheel Europa bij 42.000 DKV stations
  • In gebruik bij +24.000 ondernemers
  • Bij bemande stations afrekenen van anti-vries, koelvloeistof, olie, Adblue
  • Pechhulp voor +€7,50 extra per maand
  • met de OV-pas (trein, bus, tram) gebruik van de OV fiets
  • Beheerderstool voor wagenpark beheer
  • Met dan een tankpas, door de OV mogelijkheden

Voor de aanvraag is het BTW – en KvK nummer nodig. Je KvK nummer is hier te vinden

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld 

MoveMove pas

 

 

  • Exclusief via onze site: de eerste 3 (!) maanden gratis
    Daarna
     €6,95 per maand, maandelijks opzegbaar.
  • Maandelijks een btw factuur, geen gedoe met bonnetjes.
  • Geen (standaard) borg betaling en transactiekosten bij tanken
  • Landelijke dekking: tanken bij alle tankstations in Nederland
  • Pompprijs is leidend
  • Tanken, OV (trein, bus, metro, tram), carwash, parkeren, opladen en meer
  • Geen transactiekosten voor tanken, parkeren of laden

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

 

MoveMove pas

Score
8,2

  • Straatparkeren: vanuit de MoveMove next app
  • OV gebruiken – altijd een tegoed – in geheel Nederland: trein, bus, tram en metro
  • Mogelijkheid voor lenen OV-fiets
  • Gratis laadsleutel voor elektrische- en hybride auto’s
  • Kosteloos te koppelen aan rittenregistratie systemen, zoals cartracker
  • Geen lastig credit check die je aanvraag in de weg staat
  • Geen borg als je >6 maanden staat ingeschreven bij het KvK
  • Contractduur is maandelijks opzegbaar 

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

MoveMove pas

  • Gratis gebruik van de MoveMove next app
  • Tanken in geheel Europa bij 42.000 DKV stations
  • In gebruik bij +24.000 ondernemers
  • Bij bemande stations afrekenen van anti-vries, koelvloeistof, olie, Adblue
  • Pechhulp voor +€7,50 extra per maand
  • met de OV-pas (trein, bus, tram) gebruik van de OV fiets
  • Beheerderstool voor wagenpark beheer
  • Met dan een tankpas, door de OV mogelijkheden

Voor de aanvraag is het BTW – en KvK nummer nodig. Je KvK nummer is hier te vinden

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld 

MoveMove pas

Share This