2 minuten leestijd

De roep om het elektrificeren van de Nederlandse (persoonlijke) transportsector is al jarenlang erg sterk, en neemt alleen maar toe. Toch is het niet zo gek dat niet iedereen staat te springen om over te stappen naar een (volledig) elektrische auto. Zo is de prijs nog steeds hoog en ook het opladen elektrische auto is niet overal toereikend. Niet elke regio heeft genoeg laadpalen, en het stroomnet begint ook kuren te veroorzaken. In dit artikel zullen we een aantal uitdagingen verder toelichten.

1. Randstad meer opties voor het opladen van elektrische auto

Je zou het waarschijnlijk wel hebben verwacht, maar de verschillen in Nederland qua mogelijkheden voor het opladen van elektrische auto zijn groot. Voor in de Randstad zijn er – relatief – genoeg laadpalen te vinden. Ongeveer 1 laadpaal per 100 huishoudens is beschikbaar.

Let wel, het gaat hier om publieke laadpalen. Van deze oplaadpunten vinden je in Limburg en de vier noordelijke provincies er slechts 1 per 300 huishouden. Nederland telt momenteel zo’n  50.000 oplaadplekken met 136.000 sockets (stand juni 23) voor opladen elektrische auto (bron: ANWB).

In Nederland zijn 50.000 publieke oplaadplekken voor het opladen elektrische auto

1.1 Contrast is groot in Nederland opladen elektrische auto

Er is ook nog een andere manier om te kijken naar de verdeling van de laadpunten. Zo heeft de NAL (nationale agenda laadinfrastructuur) bepaald dat er per vierkant van 500 bij 500 meter met 125 huishoudens of meer, minstens 1 openbare laadpaal moet zijn.

Deze eis voor opladen van elektrische auto wordt op sommige plekken lang niet gehaald. Zo voldoen Friesland (35%), Groningen (42%), Drenthe (43%) en Limburg (48%) bij lange na niet.

Het contrast is groot, aangezien Zuid-Holland bijvoorbeeld 93% haalt op deze richtlijn.

Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger

Speur door onze kennisbank waar je 500+ artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.

Naar de kennisbank

De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratiehandige apps emobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet..

1.2 Aantal (PH)EV per laadpaal

Dan kun je als laatste ook nog kijken naar hoeveel ev’s (hierbij gelden zowel plug-in hybrides (phev) als volledig elektrische auto’s) er aanwezig zijn per laadpaal. In de slechte provincies die hierboven genoemd zijn moet je denken aan ongeveer 10 ev’s.

In de beste provincies zitten ze onder de 5. Een aardig verschil, en dus moet de overheid aan de slag.

De overheid moet aan de slag om opladen elektrische auto te stimuleren

2. Wat gaat de overheid er aan doen?

De overheid wil de mogelijkheden voor opladen elektrische auto natuurlijk uitbreiden, en daarvoor is er een pakket aangekondigd ter waarde van 90 miljoen euro. Hierbij moeten wel een aantal aantekeningen worden gemaakt.

Het ligt namelijk niet alleen aan geld. Gemeentes moeten ook kijken naar de zogenaamde witte vlekken – de vierkanten zonder laadpaal – bij aanbestedingen. Ook moet vermeld worden dat het welvaartsniveau in de gebieden met lage scores minder hoog is.

Aangezien elektrische auto’s in de aanschaf duurder zijn dan conventionele brandstofauto’s, is de nood op sommige plekken ook minder hoog.

elektrische auto opladen

3. Kan het elektriciteitsnetwerk het aan?

Het opladen van een elektrische auto kan qua laadpalen overigens wel volledig goed worden aangepakt, als er niet heftig wordt geïnvesteerd in het hoogspanningsnet, heeft de samenleving er alsnog niks aan.

Er zijn tal van kenners die aangeven dat het net vol zit, en soms worden zelfs nieuwbouw woonwijken niet aangesloten op het landelijke netwerk. Voordat Nederland dus volledig elektrisch gaat rijden, moet er nog het nodige gebeuren. En dat is – zeker gegeven de stikstofbeperkingen – makkelijker gezegd dan gedaan.

 

  • Paskosten €2,67 per maand, eenmalig aanschafkosten van €5,-
  • Dekking van 98% (+300.000) in de Benelux van publieke laadpalen,
  • +100.000 gebruikers (!)
  • Snelladen bij Allego en Fastned 
  • Geen (standaard) borg betaling
  • Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
  • Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

trusttrusttrusttrust trustpilot  (8,5)

 

  • Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland  en Italie  (totaal +300.000 laadpunten)
  • (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
  • Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
  • Maandelijks opzegbaar
  • Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
  • Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK)

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

 

  • Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
  • e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
  • 24/7 support voor laadproblemen
  • Te combineren met betaald parkeren app
  • Klanten beoordeling: 8,5
  • Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

Share This