fbpx
3 minuten leestijd

 

Met de opkomst van de elektrische auto komen er ook steeds meer laadpalen en laadpassen bij in Nederland. Sterker nog: Nederland heeft de hoogste laadpaaldichtheid ter wereld!

Voor een deel gaat het om privé laadpalen. Dat zijn laadpalen die alleen gebruikt worden door de eigenaar voor zijn of haar eigen elektrische auto.

Super handig natuurlijk om altijd thuis te kunnen laden. Bovendien is dit één van de redenen waarom elektrisch rijden zo voordelig is.

1. Laadpaal thuis of in het publieke domein

Maar niet iedereen heeft een eigen oprit of parkeerplaats en ook diegenen met een eigen laadpaal zijn wel eens langer onderweg en ver van huis.

In die gevallen zijn er gelukkig ook heel veel publieke laadpalen waar iedereen, tegen betaling, de auto op kan laden. Om daar op te kunnen laden zijn laadpassen uitgevonden. Maar welke moet je kiezen?

2. Wat zijn laadpassen precies?

Een laadpas lijkt op een bankpas (kan een fysiek pasje zijn, maar ook een druppel of een mobiele app) waarmee je een laadsessie kunt starten.

Na afloop van de laadsessie weet de beheerder van de laadpaal dan wie er precies geladen heeft en hoeveel kWh er verbruikt is. De kosten voor het laden kunnen dan bij de juiste persoon/bij het juiste bedrijf in rekening gebracht worden.

Een laadpas lijkt op een bankpas.
Het kan een fysiek pasje zijn, maar ook een druppel of een mobiele app.

2.1 Waar is een laadpas goed voor

Tot-nu-toe is het verhaal vrij logisch, maar nu wordt het wat ingewikkelder. Er zijn namelijk allemaal verschillende aanbieders van laadpalen en laadpassen. Als elke aanbieder van een laadpaal een eigen pasje nodig zou hebben zo je elke dag op pad moeten gaan met alle pasjes die je mogelijk nodig gaat hebben.

Op een gegeven moment is dat natuurlijk niet meer te doen en gelukkig is er ook een (gedeeltelijke) oplossing voor dit probleem. Aanbieders van laadpassen maken afspraken met verschillende laadpaal aanbieders zodat diegene die wil laden nog maar één pasje nodig heeft om overal terecht te kunnen.

De praktijk is helaas iets anders..

Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger

Speur door onze kennisbank waar je 500+ artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.

Naar de kennisbank

De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratiehandige apps emobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet..

3. De laadpassen aanbieders

Net zoals er meerdere laadpaal aanbieders zijn, zijn er namelijk ook meerdere laadpas aanbieders. Een greep uit het aanbod op moment van schrijven:

en dan vergeten we er nog een heleboel. Hoe kies je daar nu uit uit deze overvloed aan laadpassen als ondernemer?

4. Kiezen van een laadpas

De meeste van deze passen zijn gelukkig te gebruiken op alle laadpalen in Nederland. Wel kunnen de tarieven behoorlijk verschillen.

Het is daarom belangrijk een inschatting te maken van het te verwachten gebruik. Ga je vooral langs de snelweg laden en wil je daarom vooral snelladen (>40 kW) dan past vandebron bijvoorbeeld beter bij je dan wanneer je zeer incidenteel in de stad laadt (en je bijvoorbeeld meestal minimaal een uur op die locatie blijft).

Er is dus helaas geen eenduidig antwoord te geven op de vraag ‘welke laadpas kan ik het beste kiezen’.

4.1 Dekking in Nederland en daarbuiten

Als we het hebben over de dekking dan bedoelen we in deze context: bij welke laadpalen kan ik terecht met een bepaalde laadpas. Zoals eerder gezegd zijn er veel aanbieders die een 100% dekking hebben in Nederland (dus: er kan op alle laadpalen geladen worden in Nederland).

4.2 Laadpassen A en B

Als we het over het buitenland hebben (bijvoorbeeld op vakantie of tijdens een zakenreis) dan wordt het weer een ander verhaal en gaan de dekkingen behoorlijk uiteen lopen. In het ene land is laadpas A het meest geschikt, in het andere land juist laadpas B.

Kijk daarom niet verbaasd op als je uiteindelijk toch weer 4-5 pasjes in je auto hebt liggen!

Voor verschillende situaties zijn verschillende laadpassen het meest geschikt. We kunnen daarom misschien beter spreken over een goede ‘laadpasmix’.

5. Maar.. hoe kies ik nou?

Zoals inmiddels wel duidelijk moge zijn is er niet één laadpas die ‘het beste’ is.

Voor verschillende situaties zijn verschillende laadpassen het meest geschikt. We kunnen daarom misschien beter spreken over een goede ‘laadpasmix’.

Om de lezer toch niet helemaal met lege handen achter te laten daarom wat aanbevelingen voor verschillende scenario’s.

5.1 Scenario 1: Geen eigen laadpaal, veel laden in Nederland

In dit geval zijn de laadpassen met een abonnement het voordeligst.

Bij Vandebron en E-Flux laadpas betaal je een maandelijks tarief tussen de 2 en 4 euro, in ruil daarvoor betaal je geen opslag bij de laadsessies.

Als je bij een andere laadpasaanbieder bijvoorbeeld €0,35 per sessie betaalt dan zou je na 10 laadsessies per maand al duurder uit zijn.

5.2 Scenario 2: Eigen laadpaal, sporadisch laden in Nederland

In dit geval is het handig om een laadpas achter de hand te hebben ‘voor het geval dat’.

Hier willen we liever niet vastzitten aan maandelijkse kosten en af-en-toe laadsessiekosten afrekenen is prima. Denk hierbij aan bijvoorbeeld NewMotion of PlugSurfing.

5.3 Scenario 3: Op vakantie naar het buitenland

Hier gaat het erg afhangen van wélk land je precies gaat bezoeken. Zo heb je in Duitsland en de Scandinavische landen de zeer voordelige Ionity laadpalen waar je een vast bedrag (€8,00) betaalt per laadsessie, ongeacht hoeveel je laadt.

Ionity heeft ook nog eens palen staan waar je tot 350kW kunt snelladen waardoor je weer snel op weg kunt.

In de zuidelijke landen is de dekking van Ionity nog minimaal, daar ben je beter uit met bijvoorbeeld PlugSurfing die de beste dekking hebben in heel Europa (maar wel weer wat duurder zijn).

6. Conclusie

Afgezien de kans op laadpas fraude, brengt een laadpas brengt veel gemak met zich mee. Als je je elektrische auto ergens op wilt laden hoef je alleen maar je pasje te scannen en alles wordt geregeld.

Door het enorme aanbod van laadpasaanbieders is het wel lastig om een goede keuze te maken. Kijk daarom goed naar je laadpatroon en stem je laadpas daarop af.

En pin je vooral niet vast op één laadpas die alles moet kunnen. Leg er gewoon een paar in je auto die elkaar aanvullen en je zit onderweg helemaal goed.

Bezoek onze pagina laadpassen vergelijken waarin de belangrijkste kenmerken van een aantal passen netjes op een rij staan.

 

  • Paskosten €2,67 per maand, eenmalig aanschafkosten van €5,-
  • Dekking van 98% (+300.000) in de Benelux van publieke laadpalen,
  • +100.000 gebruikers (!)
  • Snelladen bij Allego en Fastned 
  • Geen (standaard) borg betaling
  • Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
  • Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

trusttrusttrusttrust trustpilot  (8,5)

 

  • Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland  en Italie  (totaal +300.000 laadpunten)
  • (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
  • Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
  • Maandelijks opzegbaar
  • Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
  • Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK)

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

 

  • Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
  • e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
  • 24/7 support voor laadproblemen
  • Te combineren met betaald parkeren app
  • Klanten beoordeling: 8,5
  • Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

E-flux by Road voor tankpas-aanvragen

Share This