4 minuten leestijd

laadpassen

Met de opkomst van de elektrische auto komen er ook steeds meer laadpalen en laadpassen bij in Nederland. Sterker nog: Nederland heeft de hoogste laadpaaldichtheid ter wereld!

Voor een deel gaat het om privé laadpalen. Dat zijn laadpalen die alleen gebruikt worden door de eigenaar voor zijn of haar eigen elektrische auto. Super handig natuurlijk om altijd thuis te kunnen laden. Bovendien is dit één van de redenen waarom elektrisch rijden zo voordelig is.

Maar niet iedereen heeft een eigen oprit of parkeerplaats en ook diegenen met een eigen laadpaal zijn wel eens langer onderweg en ver van huis. In die gevallen zijn er gelukkig ook heel veel publieke laadpalen waar iedereen, tegen betaling, de auto op kan laden. Om daar op te kunnen laden zijn laadpassen uitgevonden. Maar welke moet je kiezen?

 

 

 

1. Wat zijn laadpassen precies?

Een laadpas lijkt op een bankpas (kan een fysiek pasje zijn, maar ook een druppel of een mobiele app) waarmee je een laadsessie kunt starten.

Na afloop van de laadsessie weet de beheerder van de laadpaal dan wie er precies geladen heeft en hoeveel kWh er verbruikt is. De kosten voor het laden kunnen dan bij de juiste persoon/bij het juiste bedrijf in rekening gebracht worden.

 

1. 1 Waar is een laadpas goed voor

Tot-nu-toe is het verhaal vrij logisch, maar nu wordt het wat ingewikkelder. Er zijn namelijk allemaal verschillende aanbieders van laadpalen en laadpassen. Als elke aanbieder van een laadpaal een eigen pasje nodig zou hebben zo je elke dag op pad moeten gaan met alle pasjes die je mogelijk nodig gaat hebben.

Op een gegeven moment is dat natuurlijk niet meer te doen en gelukkig is er ook een (gedeeltelijke) oplossing voor dit probleem. Aanbieders van laadpassen maken afspraken met verschillende laadpaal aanbieders zodat diegene die wil laden nog maar één pasje nodig heeft om overal terecht te kunnen.

De praktijk is helaas iets anders..

 

 

2. De laadpassen aanbieders

Net zoals er meerdere laadpaal aanbieders zijn, zijn er namelijk ook meerdere laadpas aanbieders. Een greep uit het aanbod op moment van schrijven:

  • Vandebron,
  • Eneco,
  • JustPlugin,
  • E-Flux,
  • elec2go,
  • MoveMove mobilitypas
  • ecotap,
  • EV-Box,
  • FlowCharging,
  • Chargenow,
  • ANWB,
  • EVCompany,
  • Chargepoint,
  • Greenflux,
  • Nuon,
  • NewMotion,
  • Maingau,
  • plugsurfing,
  • Elbizz,
  • Get-Charge,
  • Ionity,
  • Total
  • Travelcard (met tankpas.nl)

en dan vergeten we er nog een heleboel. Hoe kies je daar nu uit uit deze overvloed aan laadpassen?

 

2 Kiezen van een laadpas

De meeste van deze passen zijn gelukkig te gebruiken op alle laadpalen in Nederland. Wel kunnen de tarieven behoorlijk verschillen.

Het is daarom belangrijk een inschatting te maken van het te verwachten gebruik. Ga je vooral langs de snelweg laden en wil je daarom vooral snelladen (>40 kW) dan past vandebron bijvoorbeeld beter bij je dan wanneer je zeer incidenteel in de stad laadt (en je bijvoorbeeld meestal minimaal een uur op die locatie blijft).

Er is dus helaas geen eenduidig antwoord te geven op de vraag ‘welke laadpas kan ik het beste kiezen’.

 

2.1 Dekking in Nederland en daarbuiten

Als we het hebben over de dekking dan bedoelen we in deze context: bij welke laadpalen kan ik terecht met een bepaalde laadpas. Zoals eerder gezegd zijn er veel aanbieders die een 100% dekking hebben in Nederland (dus: er kan op alle laadpalen geladen worden in Nederland).

Als we het over het buitenland hebben (bijvoorbeeld op vakantie of tijdens een zakenreis) dan wordt het weer een ander verhaal en gaan de dekkingen behoorlijk uiteen lopen. In het ene land is laadpas A het meest geschikt, in het andere land juist laadpas B.

Kijk daarom niet verbaasd op als je uiteindelijk toch weer 4-5 pasjes in je auto hebt liggen!

 

Voor verschillende situaties zijn verschillende laadpassen het meest geschikt. We kunnen daarom misschien beter spreken over een goede ‘laadpasmix’.

 

3. Maar.. hoe kies ik nou?

Zoals inmiddels wel duidelijk moge zijn is er niet één laadpas die ‘het beste’ is.

Voor verschillende situaties zijn verschillende laadpassen het meest geschikt. We kunnen daarom misschien beter spreken over een goede ‘laadpasmix’.

Om de lezer toch niet helemaal met lege handen achter te laten daarom wat aanbevelingen voor verschillende scenario’s.

3.1 Scenario 1. Geen eigen laadpaal, veel laden in Nederland

In dit geval zijn de laadpassen met een abonnement het voordeligst.

Bij Vandebron en E-Flux betaal je een maandelijks tarief tussen de 2 en 4 euro, in ruil daarvoor betaal je geen opslag bij de laadsessies.

Als je bij een andere laadpasaanbieder bijvoorbeeld €0,35 per sessie betaalt dan zou je na 10 laadsessies per maand al duurder uit zijn.

 

3.2 Scenario 2. Eigen laadpaal, sporadisch laden in Nederland

In dit geval is het handig om een laadpas achter de hand te hebben ‘voor het geval dat’.

Hier willen we liever niet vastzitten aan maandelijkse kosten en af-en-toe laadsessiekosten afrekenen is prima. Denk hierbij aan bijvoorbeeld NewMotion of PlugSurfing.

 

3.3 Scenario 3. Op vakantie naar het buitenland

Hier gaat het erg afhangen van wélk land je precies gaat bezoeken. Zo heb je in Duitsland en de Scandinavische landen de zeer voordelige Ionity laadpalen waar je een vast bedrag (€8,00) betaalt per laadsessie, ongeacht hoeveel je laadt.

Ionity heeft ook nog eens palen staan waar je tot 350kW kunt snelladen waardoor je weer snel op weg kunt.

In de zuidelijke landen is de dekking van Ionity nog minimaal, daar ben je beter uit met bijvoorbeeld PlugSurfing die de beste dekking hebben in heel Europa (maar wel weer wat duurder zijn).

 

4. Conclusie

Een laadpas brengt veel gemak met zich mee. Als je je elektrische auto ergens op wilt laden hoef je alleen maar je pasje te scannen en alles wordt geregeld.

Door het enorme aanbod van laadpasaanbieders is het wel lastig om een goede keuze te maken. Kijk daarom goed naar je laadpatroon en stem je laadpas daarop af.

En pin je vooral niet vast op één laadpas die alles moet kunnen. Leg er gewoon een paar in je auto die elkaar aanvullen en je zit onderweg helemaal goed.

E-Flux laadpasKenmerkenDetails
 
  • Paskosten €2,44 per maand,  geen eenmalig kosten via onze site
  • Dekking van 98% in de Benelux van publieke laadpalen,
  • Snelladen bij Allego en Fastned 
  • Geen (standaard) borg betaling
  • Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
  • Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

 
e-flux laadpasEnige laadpas voor (semi) elektrisch auto’s die werkt bij 40.000 oplaadpunten in Europa

 
  • Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland  en Italie  (totaal >40.000 laadpunten)
  • (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
  • Géén lastige credit check die je aanvraag in de weg staat
  • Contractduur 1 jaar, daarna maandelijks opzegbaar
  • Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
  • Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK), 

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld 

e-flux laadpasEen laadpas bij uitstek geschikt DGA en ZZP met elektrische/hybride auto!

 
  • Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
  • e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
  • 24/7 support voor laadproblemen
  • Te combineren met betaald parkeren app
  • Geschikt voor elektrische of hybride auto’s
  • Geen pechhulp mogelijkheden
  • Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen
Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld 

e-flux laadpasDeze laadpas is de goedkoopste laadoplossing in de markt met de hoogste landelijke dekking