Wordt laadpas fraude de trending topic van 2023? Het blijkt dat het frauderen met de laadpas van iemand anders totaal geen moeite kost. Sterker nog, binnen 1,5 seconde kun je de laadpas van iemand anders kopiëren zonder dat die ander het door heeft. Welke maatregelen nemen de pas-aanbieders hier tegen?
1. Laadpas fraude nog makkelijker dan bij de eerste OV-chipkaart
Jaren geleden met de komst van de eerste OV-chipkaart was er de angst voor fraude. In 2011 meldde het AD al een grootschalige fraude van de chipkaart. Het kopiëren van deze chipkaart was simpel, hoewel deze nog wel beveiligd was.
Je zou zeggen dat we daar met z’n allen van hebben geleerd. En dat we met de technologie van tegenwoordig een veilig systeem voor het opladen van onze elektrische auto’s kunnen ontwikkelen.
1.1 Binnen 1,5 seconden gekopieerd
Maar niks lijkt minder waar. Via een applicatie op de smartphone is laadpas fraude binnen een mum van tijd gepleegd. Het enige wat je nodig hebt is het serienummer van de pas. Zet deze op een nieuwe, lege kaart, en opladen maar.
Het uitlezen van zo’n serienummer is een kwestie van scannen. Met je smartphone scan je de kaart en binnen 1,5 seconde is de pas gekopieerd. Het kan dus zijn dat iemand zonder dat jij het door hebt in het voorbijgaan jouw laadpas kopieert.
Met je smartphone scan je de kaart en binnen 1,5 seconde is de pas gekopieerd
2. Wat doen laadpas leveranciers aan het tegengaan van laadpas fraude?
De vraag is wat verschillende leveranciers gaan doen tegen de vermeende laadpas fraude. E-Flux, een van de grootste laadpas-aanbieders, is niet zo ongerust. We hebben contact met hun opgenomen en om uitleg gevraagd aan Gina ter Heide, eigenaar van E-Flux.
“RFID is nu de standaard in de markt. Het toevoegen van een pinterminal is te kostbaar (€2000 per paal) en daardoor voor publieke AC laders niet rendabel”.
RFID staat voor ‘Radio-frequency identification’, ofwel identificatie door middel van radiogolven. Hiermee is het mogelijk om contactloos te laden. Je hoeft enkel je laadpas te scannen.
3. Maatregelen tegen laadpas fraude
Binnen de branche zijn al wel proactief maatregelen getroffen die de kans op fraude met de laadpas flink inperken.
3.1 Op één plek tegelijk tanken met je laadpas
Zo is het niet mogelijk om met hetzelfde UID op hetzelfde moment op te laden. UID betekent Unique Identifier. Op een laadpas wordt dit vertaald naar een uniek serienummer.
3.2 Eigenaar kan realtime checken
Daarnaast kan de eigenaar altijd checken wanneer een laadsessie wordt gestart. Komt er een melding binnen terwijl de eigenaar rustig aan een bakje koffie thuis zit, dan kan hij of zij er vanuit gaan dat er iets niet in de haak is. De pas kan dan geblokkeerd worden.
Komt er een melding binnen terwijl de eigenaar rustig aan een bakje koffie thuis zit, dan is er iets niet in de haak.
3.3 Realtime check nog niet bij alle laadpalen mogelijk
Het is overigens nog niet bij alle aanbieders mogelijk om laadsessies realtime te versturen. E-Flux pashouders kunnen in hun account veelal realtime zien wat er gebeurd met hun laadpas. Er zijn nog een aantal operators bij wie dit niet mogelijk is, meldt E-Flux.
4. E-Flux komt met extra veiligheidsmaatregelen richting laadpas fraude
E-Flux neemt overigens geen afwachtende houding aan. Extra datachecks moeten de veiligheid met betrekking tot laadpas fraude verhogen.
Serienummers die bekend staat als gekopieerd zullen dan ook direct verwijderd worden. Deze nummers zijn vanaf dat moment voor altijd onbruikbaar.
5. Laadpas fraude niet interessant genoeg voor fraudeurs
Fraude met de laadpas wordt zo al een stuk ingewikkelder. Zeker als na het gebruik van één keer de pas geblokkeerd kan worden. Dit maakt het wellicht minder interessant voor fraudeurs om actief aan de slag te gaan om deze kans uit te buiten.
Daarnaast zijn er camera bij de oplaadstations. Mocht er fraude worden gepleegd met een laadpas, dan kan de fraudeur aan de hand van het kenteken van de gebruikte auto snel worden opgespoord.
Mocht er fraude worden gepleegd met een laadpas, dan kan de fraudeur aan de hand van het kenteken worden opgespoord.
6. Geen doorbraak van de fraude omtrent laadpassen verwacht in 2023
De verwachting is dan ook dat laadpas fraude in Nederland niet zal escaleren tot een groot nationaal probleem. E-Flux lijkt ook behoorlijk zeker van zijn zaak. Er valt simpelweg nog niet genoeg te halen voor fraudeurs om laadpas fraude echt interessant te maken.
Tot diezelfde conclusie kwam men bij de eerste OV-chipkaart. Ook deze was gemakkelijk te kopiëren en de commotie hierover was groot. Totdat bleek dat de fraude in de praktijk nauwelijks voorkwam.
Overigens wordt voor fraude met tankpassen ook regelmatig gewaarschuwd. Lees ons artikel over hoe je tankpas fraude kunt voorkomen.
- Paskosten €2,67 per maand, eenmalig aanschafkosten van €5,-
- Dekking van 98% (+300.000) in de Benelux van publieke laadpalen,
- +100.000 gebruikers (!)
- Snelladen bij Allego en Fastned
- Geen (standaard) borg betaling
- Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
- Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes
(8,5)
- Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland en Italie (totaal +300.000 laadpunten)
- (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
- Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
- Maandelijks opzegbaar
- Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
- Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK)
- Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
- e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
- 24/7 support voor laadproblemen
- Te combineren met betaald parkeren app
- Klanten beoordeling: 8,5
- Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s


Expert in (online) communicatie, deelt graag kennis in zijn leaseauto artikelen en zakelijke apps op onze website. Ooit begonnen in het team toen hij nog studeerde, nu is hij werkzaam o.a. als professional senior communicatieadviseur.