De provincie Groningen heeft een primeur. Nu de eerste proeven goed zijn doorstaan, zal er vanaf 2024 een waterstoftrein komen. Deze is een stuk minder vervuilend dan de dieseltreinen die tegenwoordig door de provincie scheuren. Groningen heeft een rechtstreekse treinverbinding met Duitsland, het land waar de waterstoftrein in sommige gebieden al rijdt. Dit is dan ook het traject waar de nieuwe trein waarschijnlijk op zal gaan rijden.
1. Alleen maar voordelen bij gebruik waterstoftrein
In de beginmaanden van dit jaar werd de test met de waterstoftrein uitgevoerd. Op het traject tussen Groningen en Leeuwarden zijn verschillende proefritten geweest. Deze proefritten waren wel in de nacht en waren er geen passagiers aanwezig in de treinen. Toen de balans moest worden opgemaakt was er eigenlijk alleen maar positiviteit.
Om te beginnen is de waterstoftrein de helft stiller dan de dieselvariant.
Het tanken, remmen en optrekken ging ook allemaal goed. Al met al waren er geen problemen ontdekt aan het einde van de proefperiode.
2. Politiek ook positief
De politiek was na het einde van de testen dan ook zeer tevreden. Zo liet gedeputeerde Fleur Gräper (D66) al weten dat zij zeker toekomst ziet in de waterstoftrein. Het liefst ziet ze de waterstoftrein zo snel mogelijk alle dieseltreinen vervangen, maar dat kan niet zonder de nodige steun van het Rijk of de Europese Unie.
De waterstoftrein is namelijk – mede doordat hij erg nieuw is – een stuk duurder dan de huidige dieseltreinen. Voor een vervanging van het wagenpark heeft de provincie, die verantwoordelijk is voor de aanbesteding, miljoeneninvesteringen nodig.
Er zijn Europese fondsen die dit soort duurzame initiatieven mogelijk maken, dus er is genoeg hoop. De minister Stientje van Veldhoven (D66) die verantwoordelijk is voor milieuzaken is dan ook positief, al wil ze geen financiële toezeggingen vanuit haar positie doen.
Al met al is het dus nog even afwachten of de financiën rondkomen, al lijkt dit slechts een kwestie van tijd. Eén ding is zeker, de waterstoftrein is voor de toekomst een welkome toevoeging in de strijd voor een beter milieu.
3. Siemens levert ook waterstoftrein
De trein in Groningen gaat geleverd worden door het Franse bedrijf Alstom. Maar de concurrente zit niet stil. Siemens gaat ook met een waterstoftrein komen.
Deze trein zal worden ontwikkeld door twee divisies binnen deze multinational: Siemens Energy en Siemens Mobility. Het doel is hetzelfde: het vervangen van de dieseltrein.
Zeker op kleine en weinig intensief gebruikte regionale spoorlijntjes is dit een milieuvriendelijk alternatief.

Floris schrijft al jaren artikelen voor onze website. Bedreven in het vinden van zinvolle informatie en tips over tanken, kilometerregistratie en het zakelijk rijden.