3 minuten leestijd

Met meer dan 101.000 elektrische laadpunten is elektrisch rijden in Nederland zeer aantrekkelijk. Sinds de komst van de elektrische auto en daarmee ook de laadpalen, wordt de infrastructuur voor elektrisch rijden gestaag uitgebreid. Maar gaat het wel snel genoeg?

1. Klimaatakkoord: 1,8 miljoen elektrische laadpunten

Het Klimaatakkoord stelt dat we in 2030 maar liefst 1,8 miljoen elektrisch laadpunten in Nederland zullen hebben. Het doel is om het opladen van de auto net zo gemakkelijk te maken als dat van een smartphone. Het aantal elektrische auto’s groeit hard – de teller staat op ruim 300.000 – en miljoenen zullen volgen.

1.1 Zakelijke rijder profiteert

Voor de zakelijke rijder is dit een uitermate interessante doelstelling. Hoe lang je op een dag ook op de weg zit, je kunt je auto altijd wel ergens opladen: bij de klant, voor het restaurant of op kantoor.

In 2030 hoeven we ons dus totaal geen zorgen meer te maken over het vinden van een oplaadpunt. Daarmee zal ook de ‘laadpuntstress’ tot een einde komen. 

1.2 Elektrische vrachtwagens op komst

Interessant is ook dat onder die 1,8 miljoen oplaadpunten ook 8.000 elektrische oplaadpunten voor vrachtauto’s moeten zijn.

Het ligt dus in lijn der verwachting dat ook de transportsector een verduurzaming op het gebied van elektrisch rijden gaat doormaken. De Tesla vrachtwagen is recent al geïntroduceerd.

2. Grens van 100.000 elektrische laadpunten doorbroken

Over 10 jaar moeten er dus 1,8 miljoen punten zijn waar we onze elektrische auto kunnen opladen. Maar hoe zit dat nu? Zijn we al aardig op weg, of is die 1,8 miljoen een utopie?

In december 2019 is de grens van 50.000 oplaadpunten doorbroken en eind vorige jaar de grens van 100.000 laadpalen. Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland steeg het aantal oplaadpunten in Nederland met gemiddeld 1.200 per maand. In andere woorden: per dag komen er 40 elektrische laadpunten bij. Het lijkt dus echt snel te gaan.

Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger

Speur door onze kennisbank waar je 500+ artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.

Naar de kennisbank

De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratiehandige apps emobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet..

2.1 Havenstad groeit snel, hoofdstad blijft koploper

Met name in de randsteden groeit het aantal elektrische laadpunten hard. Ook dit is weer goed nieuws voor de zakelijke rijder. In Rotterdam alleen kwamen er in november al 50 oplaadpunten bij.

In Rotterdam staan nu ruim 3.000 laadpalen. Daarmee loopt de havenstad nog wel flink achter op Amsterdam. Met bijna 5.000 is Amsterdam de stad met de meeste oplaadpunten.

3. Aantal elektrische laadpunten groeit niet hard genoeg

Terug naar de vraag: Is die 1,8 miljoen haalbaar? Een snelle rekensom leert dat 1.200 nieuwe laadpunten voor elektrische auto’s per maand niet genoeg is.

Sterker nog, 10 jaar lang 1.200 nieuwe oplaadpunten per maand betekent dat we in 2030 op bijna 200.000 oplaadpunten zitten. Dat is een flink aantal, maar nog geen 12 procent van het beoogde aantal oplaadpunten.

Om die 1,8 miljoen te halen zal de overheid in plaats van 1.200 laadpalen gemiddeld meer dan 14.000 laadpalen per  maand moeten plaatsen. Dat klinkt ongeloofwaardig.

3.1 RAI wil maar liefst 3 miljoen oplaadpunten in Nederland

Mobiliteitsvereniging RAI doet er nog een schepje bovenop. Volgens RAI zijn 1,8 miljoen elektrische laadpunten niet genoeg. Om elektrisch rijden te stimuleren moet het aantal laadpunten omhoog. Daarom zijn er volgens de mobiliteitsvereniging ruim 3 miljoen laadpalen nodig.

Snelladen is duurder dan laden bij een openbare laadpaal

4. Ambitieus en uitdagend of gewoon een utopie en absurd?

Lange termijn doelen moeten ambitieus en uitdagend zijn. Maar gaan zowel RAI als het Klimaatakkoord niet te ver? Is dit nog wel haalbaar? De overheid kan aan de bak.

De toekomst zal uitwijzen of het doorbreken van de grens van 100.000 slechts een kruimel is van wat er over 10 jaar staat.

5. E-Flux tankpas ideaal voor elektrisch rijden

Het grote voordeel is wel dat het aantal laadpunten zich de komende jaren flink zal uitbreiden, los van het feit of we de doelstelling gaan halen of niet. Voor de zakelijke rijder wordt elektrisch rijden daarmee alleen maar interessanter. 

Met de opkomst van het elektrisch rijden, zijn ook tankpassen speciaal voor elektrische laadpalen in ontwikkeling. Zo kun je met de e-flux laadpas bij de meeste laadpalen gemakkelijk en snel betalen voor het opladen van je auto.

Met je E-FLux kun je zowel bij publieke als bij semi-publieke laadpalen terecht: in steden en dorpen, op publieke parkeerplaatsen en op bedrijventerreinen. 

Daarnaast krijg je keurig alle uitgaven voor het opladen van de auto op een overzichtelijke factuur. 

 

  • Geen maandelijkse paskosten, ofwel gratis
  • Je betaalt alleen het laadtarief
  • Ook te gebruiken als hybride laadpas
  • Dekking +200.000 in Europa van publieke oplaadpalen,
  • Geen (standaard) borg betaling
  • Verder geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
  • Eén btw-factuur per 2 weken, geen gedoe met bonnetjes

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld

 

Fleetone REV laadpas

 

  • Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland  en Italie  (totaal +200.000 laadpunten)
  • (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
  • Geschikt voor personenauto en bestelwagens
  • Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
  • Maandelijks opzegbaar 

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

Fleetone REV laadpas

 

  • Online navigatie of met FleetOne App naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
  • 24/7 support voor laadproblemen
  • Beheer je account, facturen en uitgaven online
  • Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld

 

Fleetone REV laadpas

Share This